• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör ni med av/påställning?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Har en Bürstner t607-03 som jag använder ca. 30 dagar om året fördelat om 8-10 tillfällen med mellan 4-12 dagars uppehåll mellan varje tillfälle!

Med liknande användning som ovan hur gör ni med avställning/påställning med avseende på skatt & försäkring?

Mvh!
// Niklas
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Vi ställer av mellan 1/11 - 1/4 vanligtvis. Men går också lite efter hur sen vintern är och hur tidig våren är. Tycker det är utkastade pengar till skatt och försäkring när bilen står uppställd. Det är ju så lätt att ställa av/på den via internet om vi vill åka ut.
MVH Gunilla som längtar efter vår.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

............. mellan 4-12 dagars uppehåll mellan varje tillfälle!...........

För att man skall få skatten reducerad fordras att husbilen är avställd i minst 16 dagar i följd. Så som du använder husbilen är det ingen idé att ställa av den.

Försäkringsbolaget får ett automatiskt besked när husbilen ställs av eller på.

Läs mer här: Avställning av fordon - Transportstyrelsen
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Här finns faktiskt en uppgift för klubben, det är sinnessjukt att bilen skall stå avställd 16 dar för att skatten skall bli reducerad, man skall väl inte betala vägskatt för mer än man utnyttjar vägarna.
4 dar vore nog och ingen påställningsavgift, varför betala för nått som inget kostar.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Har det någon egentlig betydelse, gnälla över vartenda öre man får betala ?
Jag ställde på min den 21 Mars, jag njuter av varenda minut oavsett om bilen står stilla eller rullar. Statskassan lider vi ju alla av men vad hjälper det att gnälla ?
Ta tag i saker och ting, ge er på dem som ni röstar på.
Endast då kan man få se ett resultat.
För övrigt anser jag att Bränslepriset är åt He...te, men jag måste ju få leva " So What " ?

Tant Sture
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Tycker nog problemet är större med alla dessa återbetalningar o nya inbetalningar som ligger i luften om man ställer av/på ofta.

Varför kan man inte göra sin års-(period-)inbetalning och sedan göra sina av/påställningar och sedan vid årets eller periodens slut få ett saldo. Antingen noll om bilen varit påställd eller ett plus om den varit avställd som sedan krediteras för nästa period.

Har hört mig för med mitt försäkringsbolag men dom klarar inte det:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Har också haft bilen påställd hela vintern men jag tyckte det va ointressant information med tanke på trådens rubrik.

Men det var vad jag tyckte:D
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

If har en mc försäkring för oss som kör BMW motorcyklar, den försäkringen utgår från att man har motorcykeln regad hela året. Detta har medfört mindre arbete för dem vilket har inneburit en lägre försäkringspremie. De senaste åren har andra bolag upptäckt detta och infört liknande försäkringar för att få några kunder.
Jag misstänker att majoriteten av husbilsägare använder sina husbilsklubbar under sommarsäsongen vilket innebär att försäkringsbolagen inte skulle få ökat antal skador om man i stället för att ta full premie för 6 månader och en stilleståndsförsäkring 6 månader räknade ut ett snittpris per år och lägga detta som årspresent.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Förutsatt att man betalar försäkringspremien med autogiro så blir det problemfritt med av- och påställningar. Inga kostnader och inget besvär. Jag betalar premien per helår. Både Transportstyrelsen och Länsförsäkringar sköter sitt utan krångel.

Vet man säkert att man inte skall använda bilen på kanske en månad så handlar det om en dryg tusenlapp (försäkring ca 4.500:- och skatt ca 8.500:- per år) i besparing att ställa av min lilla bil och arbetet vid datorn tar kanske 1+1 minut.

aake
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Då påställningsavgiften är ca 1600 :- och skatten är i genomsnitt ca 660 :- i månaden så är frågan om det är någon ide att ställa av och ställa på för kortare perioder.

Eller har ni som ställtav/på för kortare perioder fått annan påställningsavgift?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Se här vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:

"Varje gång du ställer på ett fordon tas en avgift ut. Avgiften är 50 kronor och tas ut samtidigt som fordonsskatten."

Mer än så har det aldrig kostat de gånger jag ställt på.

aake

Ser att Tummen redan hunnit svara. Den skatt som debiteras vid påställning motsvarar vad som skall betalas under återstoden av skatteperioden och det är pengar som du fått återbetalt av Transportstyrelsen vid avställningen.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Knarrevik!
Vad menar du? Fordonsskatten måhända?

aake
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Ökar påställningsavgiften då?

Då är det ingen ide att ställaav bilen?
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Se här vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:

"Varje gång du ställer på ett fordon tas en avgift ut. Avgiften är 50 kronor och tas ut samtidigt som fordonsskatten."

Mer än så har det aldrig kostat de gånger jag ställt på.

aake

Ser att Tummen redan hunnit svara. Den skatt som debiteras vid påställning motsvarar vad som skall betalas under återstoden av skatteperioden och det är pengar som du fått återbetalt av Transportstyrelsen vid avställningen.

ja ha nu förstår jag. Tror jag :)
 
Toppen