• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör man...

pelars

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
9400
Medlemskap
2021
Jag söker uppgifter om min gammelmormor som hette Hilda Charlotta Eriksson bodde på söder tror att det var katarina bangata. född 1877
Vart skall jag leta.

Per
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör man...

Hej, Jag började söka i Rotemansarkivet. Där hittade jag henne 1894-95, piga på Drottningg. 38. Inflytt från Västerås. Född i Västerås domk. 9 nov 1877. Utfl. till Rote 18. Återkommer i sökningen 1914-16 till Bondeg. 69. Då gift med två barn. 1916-1926 bodde hon på Klippg. 24 med make, äldsta dottern och ytterligare dotter/dotterdotter. Tiden mellan 1895 och 1914 bodde hon utanför de rotar som finns i arkivet på nätet. Det var min snabbtitt men är en början där man får lite uppgifter att börja med. Om du behöver mer hjälp får du höra av dig.
Lycka till Ann
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör man...

Hej igen,
Förlåt, men jag hade visst lite för bråttom i morse. Nu hittade jag din Hilda Charlotta i Rotemansarkivet även 1906-1914. Då var hon gift med Oskar Julius och hade sex döttrar och en son. 1914-1916 har det tillkommit en son och sex barn bor i hushållet. 1916-1926 bor sju barn i hushållet och även en Elsa Viktoria som troligen är Hilda Charlottas syster. Rotemansarkivet är en andrahandskälla och inte fullständigt på internet men man hittar vart man ska leta vidare.
Det är dåligt med Husförhörslängder att söka i så sent, men om du letar fram barnen i födelseböckerna för respektive församlingar kan du få fram hur familjen flyttat runt. De hittar du i SVAR eller AD. Har du inget eget abonnemang brukar det finnas på biblioteken eller närmaste släktforskarförening.
Rotemansarkivet upphörde 1926 och eftersom det inte finns Hfl så sent är det svårare att hitta personerna. Man kan söka i CD-skivorna "Sveriges Befolkning 1970" och även i "Sveriges dödbok 1901-2009" kan man hitta uppgifter.
Lycka till
Ann
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör man...

Tack för det. Säg bara till om det kör ihop sig fler gånger. Vi släktforskare är alltid på hugget när det gäller att hjälpa varandra. Ibland är det till och med mer spännande att försöka lösa andras gåtor, och få en paus i sin egen röra.
Ann
 
F

F.d. 14850

Guest
Sv: Hur gör man...

Hej
Jag söker uppgifter om min far nils anders larsson född i bergs församling i jämtland har var född 1913
Mvh
Johnny
 
Toppen