• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fyller man svenska gasolflaskor i Europa?

F

F.d. 53318

Guest
Hej
Ska åka till tyskland och danmark i sommar kanske även holland. Nu till frågan, det skrivs mycket om tyska flaskor och att man kan fylla osv. Vad gäller? Jag har 2 composit flaskor räcker det med att bara köpa en sats med omformare så man kan fylla på när man åker runt i olika länder eller måste man köpa en flaska i tyskland t.ex.? Finns det någon form av lista där man kan se villka länder som det går att fylla på utan problem eller om man måste köpa någon speciell typ av flaska för att vara på den säkra sidan?
Finns det någon form av enkel sammanställning eller om någon med erfarehet kunde skriva en vore jag väldigt tacksam.
Janne
 
Senast redigerad av en moderator:

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: Hur fyller man svenska gasolflaskor i Europa?

Vi har besökt dessa platser i veckan:

Westfalen AG Daimlerstraße 35, Weissenhorn, nära ULM. N48 17 58 E10 08 09

=> Här kunde man inte fylla på en svensk pk10. Vi hade ingen adapter. Men det skulle in fungerat ändå eftersom man hakade över en "klämma". Med adapter skulle inte klämman varit tillräckligt stor.

Badische Flussiggas GmbH Rampenstrasse 9 79106 Freiburg Im Breisgau
Tel 0761-509701 GPS: N48 00 48.0 E07 50 43.0 Ställpl

=> Man bytte inte svenska flaskor. De hade flera besök av svenskar varje vecka som de fick avvisa. Svenska flaskor är olagliga att handla med i tskland enligt dem. Detta på grund av att de saknar en överströmningsventil som tyska flaskor har.
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Hur fyller man svenska gasolflaskor i Europa?

När jag läser detta är det massor av förslag på fyllning av gasol i Tyskland men i rubriken står det "hur fyller man svenska gasolflaskor i Europa?".
Det är ju massor av svenskar som reser till Kroatien med husvagn och husbil och för dem är ju Tyskland bara ett genomfartsland, samma med de mot Spanien och Portugal.
Intressant är ju att veta hur det ser ut i dessa länder, Kroatien, Spanien, Portugal, Österrike, Frankrike m.fl. alltså när vi passerat Tyskland, för har jag 2 fyllda flaskor från Sverige klarar jag mig genom Tyskland utan att behöva fylla gasol.
Sen är det intressant med tips på alternativa lösningar till P11 flaskor, tack! :spinny:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur fyller man svenska gasolflaskor i Europa?

Vi har åkt i Spanien Portugal i 6 år första året hade vi bara svenska flaskor.
Noviser var vi men efter frågor på klubbsida så löste det sej.
Svenska flaskor är inga problem att fylla vare sej i Spanien eller Portugal.
Numera har vi en spansk flaska med och står vi på en ställplats
så ställer vi den utanför HB och oftast så kommer det en gasolbil och tutar
sista bytet (Mars) kostade 11.20 euro. Var du kan fylla svenska flaskor
i europa finns (tror jag) under gasol
HaDe Hasse
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Hur fyller man svenska gasolflaskor i Europa?

Ja du Birglas, LPG är det i ALLA flaskorna!!!! Skillnaden är att man har flaskor med ÖVERFYLLNADSSKYDD och anda inte!
Tack för senast. Vi sågs i Dijon i mars. M.V.H. Jack43
 
F

F.d. 56414

Guest
Sv: Hur fyller man svenska gasolflaskor i Europa?

Hittade ett bra ställe strax utanför Eindhoven, Holland.

PIET GAS
Bedrijventerrein Habraken 1212
5507 TB VELDHOVEN

Öppettider:
Måndag - Fredag 08:30 – 18:30
Lördag 08.00 – 17:00
Söndag Stängt

Mycket trevlig personal med bra engelska. Var inga problem att fylla mina svenska stålflaskor (både tom och halvfullt) med tyska adaptrar. De använder våg vid fyllning. Fick ge 40€ för 19kg gasol.
 
Toppen