• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

3Rapido

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2024
Jag har en fråga; Om jag skulle vilja väga upp min husbil (från 3500 kg), vilka möjligheter finns då?

Har läst att någon har uppgraderat till ca 3800 kg och någon 4200 kg cirkus.

Hur gör man;
Går det att väga upp alla bilar;
Vad ska man tänka på;
Och framför allt, vad kostar det?

:mh3:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Jag har en fråga; Om jag skulle vilja väga upp min husbil (från 3500 kg), vilka möjligheter finns då?

Har läst att någon har uppgraderat till ca 3800 kg och någon 4200 kg cirkus.

Hur gör man;
Går det att väga upp alla bilar;
Vad ska man tänka på;
Och framför allt, vad kostar det?

Om och hur mycket beror på bil och tillverkare.
Först kan du kolla på reg.beviset hur mycket vikt varje axel kan ha. Dubbla det och du har vikten som du kan väga upp till (utan extra krångel i alla fall).
Sedan tar du kontakt med firman du köpte bilen av, alternativt generalagenten och ber om ett CoC-intyg (tror jag det hette). Det kommer du att få betala för och det är olika. Men räkna mellan 3000 och 8000kr. En del vill inte sälja det till dig heller, prova då direkt hos tillverkaren.
När du har detta klistermärke i din gand, beställer du registreringsbesiktning. Det kostar väl runt 800kr. Sen är det klart.

Om axelvikten inte överstiger 3500 tillsammans så kanske det går i alla fall, men då behöver du byta delar på bilen för att den skall godkännas för högre vikt - om det går alls... Men vad som krävs då är helt beroende på din bil.

//Stefan
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Lite beroende på var det är för bil och årsmodell du har. Om det är Fiat så finns det följande förslag.
I motorrummet på motorbalken sitter en skylt utfärdad av Fiat vad bilen har fört godkända max axelbelastningar. Detta står inte i regbeviset utan bara på denna skylt. I regbeviset står bara av husbilstillverkaren satta vikter. De är dessa som man kan få höjde men givetvis aldrig över de vikter som Fiat satt på typskylten.
Om det är en nyare bil brukar det vara utfärdat ett s.k COC intyg men detta går i princip aldrig att få nytt om bilen redan är i trafik. Du måste tala med den svenska importören om ett erhålla ett intyg om höjning av totalvikten. Detta kan kosta olika beroende på upp till importörens godtycke. Om bilen är inte är svenksåld kommer du antagligen märka importörens ointresse att ordna ett intyg.
Observera att importören inte kan utfärda något intyg utan med samråd av påbyggaren som egentligen är dom som utfärdar intyget. Om importören nekar eller säger att det inte går så gör som jag. Skrev direkt till påbyggaren i Tyskland och fick ett intyg och ny chassieplåt utan någon kostnad. Ibland kan intyget kompletteras med vissa krav för att den skall få göras. T.ex hjälpluftfjädring el byte avfjädrar el blad. Med detta i hand är det bara att beställa tid för regbesiktning av höjning av totalvikten. Då är det normalt väldigt enkelt. Besiktningen är då endast intresserade av kraven som står i intyget.
 

3Rapido

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Okej! Bilen är en Home-Car -08 byggd på en Renault Master 150Hk så är det väl rätt kört då, eftersom Home-Car inte finns kvar längre;(

COC-intyg? Det står i reg.beviset att ett sådant finns ( T13H ), men det räcker väl inte då förstås??
Enligt samma reg.bevis så ska vi ha en max lastvikt på 510kg! Kanske det räcker ? :)

Jag vill ju ha med både make o cyklar bl.a, och ibland ett o annat barnbarn ;)

Var kan jag väga bilen någonstans (Trollhättan). Har för mig att vi blev hänvisade till någonstans i stan när vi registreringsbesiktigade en importerad bil för ca 9 år sedan....

Förre ägaren till vår H-C har vägt den och kom aldrig upp i några högre vikter, men de hade inte så mycket "extra".

Hade varit så skönt att veta att man åker lagligt även efter en nöjestripp via %-båten i Puttgarden;)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Du kan under alla omständigheter väga bilen hos bilprovningen i Vänersborg utan kostnad om dom har tid.
Kolla om du hittar någon chassiskylt på bilen utfärdad av Renault. Där borde det stå hur mycket Renault har godkänt för chassiet för. Den borde finnas någonstans. Ge inte upp än utan ta reda på vem som tillverkar Home-Car. Maila dom och påtala dina problem. Tyvärr kan inte Renault göra något eftersom bilen är helbilsgodkänd. Hade det varit av en tidig årsmodell så kan dom ibland göra något.så här kan kan chassiskylt se ut så du vet vad du skall leta efter.
 

Bilagor

  • FiatSkylten.JPG
    FiatSkylten.JPG
    1 MB · Visningar: 168
Senast ändrad:

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

"Inkräktar" med ytterligare en fråga här...har jag också en Master med Bürstner på som skulle behöva viktas upp till 3850(vikten på vågen med mig ensammen o fulltank diesel+ vatten blev 3400 kg!!!!), tydligen är det som en del som gjort detta och al-ko.n tillåter saken men har inget intyg jag heller...

-är det 80 km/h som gäller ifall man viktar upp bilen över 3,5 ton? (vill ju inte snigla fram, -6-växlat som man har :D)

kan ju givet skicka frågan till trp.styrelsen, men tänkte ifall någon har svar på frågan...

Mvh ThePirate Kaj
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

På Affezells skylt finns en massa viktangivelser, men vad är vad bla kan jag läsa 6000 kg är det då max totalvikt man kan komma upp till?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

"Inkräktar" med ytterligare en fråga här...har jag också en Master med Bürstner på som skulle behöva viktas upp till 3850(vikten på vågen med mig ensammen o fulltank diesel+ vatten blev 3400 kg!!!!), tydligen är det som en del som gjort detta och al-ko.n tillåter saken men har inget intyg jag heller...

-är det 80 km/h som gäller ifall man viktar upp bilen över 3,5 ton? (vill ju inte snigla fram, -6-växlat som man har :D)

kan ju givet skicka frågan till trp.styrelsen, men tänkte ifall någon har svar på frågan...

Mvh ThePirate Kaj

Personbil klass II får framföras enligt gällande hastighetsbegränsningar. Man gjorde en utredning huruvida en tyngre HB skulle räknas som en lastbil, men dessbättre konstaterade man att en personbil oavsett typ skulle få framföras utan begränsningar.

Jag hade i alla fall turen att få min bil på 4250kg vid registreringen.
Gjorde en vägning och såg att vi vägde 3710kg utan att har speciellt mycket ombord.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

På Affezells skylt finns en massa viktangivelser, men vad är vad bla kan jag läsa 6000 kg är det då max totalvikt man kan komma upp till?
6000kg er vogntogsvekt. Siden bilen max kan veie 3500kg, kan den trekke en tilhenger på 2500kg. tallene etter 1 og2 er akselvekter på foraksel pg bakaksel og har ingen ting med totalvekten å gjøre. Totalvekten vil nesten alltid være mye lavere enn maks akselvekter tilsammen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Max totalvikt på bilen kan bli summan av axlarnas bärighet
I mitt fall 2000 + 1850 =3850 kg. 6000 som nämnts tidigare är max tågvikt på bilen = 6000 - 3850=2150kg. Allt enligt Fiats gränser. Det är sedan upp till påbyggaren att sätta sina vikter enligt deras eget godtyckande men aldrig över Fiats viktangivelser.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Jag får hem i morgon intyg och ny typskylt för uppvägning till 3850 fick hjälp av säljaren som ordnade allt, har en Dethleffs I6871 som vi nyligen köpt, vi hade bara 230 kg lastvikt och har åkt med övervikt, är ganska säker på det.

Mvh
pelle
 

3Rapido

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Tack för era svar!

Får väl börja med en vägning och utgå ifrån den....

(Hittar iofs en klisterlapp innanför passagerardörren som i mångt o mycket liknar den plåtskylt som tydligen finns på Fiats bilar, alltid nåt ;)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Jag fick en ny typskylt (klisterlapp) med nya vikter 3850kg, Dethleffs hade ändrat på vikten framaxel till 1900kg och 2000kg på bakre tidigare hade jag 1850kg på främre och 2000kg på bakre. Plåtbrickan i motorrummet blir kvar som den på förra bilen.

Den ska klistras på insidan bodelsdörren (väggen) på bilen lika som den förra vi ägde, det och nya intyget från Dethleffs lämnar jag till besiktaren som får sätta den på rätt plats då blir det rätt från början.

Mvh
Pelle
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Vad säger den ?

Så här står det på den nya jag fick.

DETHLEFFS GmbH& CO.KG
e1*2001/116*0416
*WDTI68711010 osv
Stufe2
3850kg
5750kg
1-1900kg
2-2000kg

sedan en ruta där modellen och streckkod och indentifieringskod står

Det var säljaren som ordnade detta till oss så all heder till Emil på Byggman i skåne :D

/pelle
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Det har givetvis sina fördelar att väga upp bilar från under 3500kg till över 3500kg.
Men vad finns det för nackdelar?
  • Skatten?
  • Körkortsreglerna?
  • Andra avgifter och kostnader?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: HUR FUNGERAR UPPVÄGNING?

Nu är uppvägningen klar, bara att vänta på nytt regbevis.
Funderar på om försäkringen blir dyrare då man ökar vikten, kanske i te har någon betydelse.
/pelle
 
Toppen