• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar pantsystemet för ölflaskor i Tyskland?

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Vi försökte bli av med en massa ölflaskor genom att panta dem i en pant-automat på Aldi, men automaten vägrade att ta emot vissa flaskor. Flaskorna var alla köpta i Tyska butiker, men kanske inte på Aldi...

Är den någon här i klubben som har koll på hur det ska fungera?
 
F

F.d. 55554

Guest
Vi pantade plastflaskor på LIDL, dom va rinköpta på just LIDL
0.25€ i pant.

Jojje
 
J

Jarn

Guest
Om det är engångsglasflaskor med den loggan ska det funka i automaten. Men glasflaskor som används flera gånger går inte alls att lämna in på Aldi.
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Tack för det svaret. Men inte så lätt att följa när man åker omkring i en husbil, eller hur?

"Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann" passar här, tycker jag.
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Vi brukar panta på Real, Rewe eller annan större butik. Nästan aldrig problem utom med väldigt udda flaskor från helt annan del av landet. Större ställen som Citti brukar ta allt.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Tack för det svaret. Men inte så lätt att följa när man åker omkring i en husbil, eller hur?

"Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann" passar här, tycker jag.

Vad är det så kompliziert? Om du åker med husbilen och ha<ndlar så är det väl inte svårare att lämna tillbaka.
I norra Tyskland betalar man ju inte ens pant när man kan visa att ölen går till utlandet (med ditt pass)

framsidan
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Kan man alltså köpa tysk öl utan pant? Var? Alltså utanför bordershoo där de nästan bara har svenskt och danskt?
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Hej framsidan! Enligt länken som Kaj och Gisela har på sitt inlägg så måste man ju åka tillbaka till samma affär som man handlade ölen i. Om man har köpt öl i 10 olika affärer så måste man hålla koll på vilka flaskor man handlade i varje affär. Och sedan planera resan tillbaka till de 10 affärerna. Det tycker i allafall jag är onödigt komplicerat. Men vi är ju alla olika..
 
Toppen