• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har med två rejäla hundar i husbilen den ena dessutom av utpräglad vakthundsras. Om vi ligger på en enslig skogsplats markerar hundarna en person som närmar sig på mer än 50 meters avstånd och skulle någon mot förmodan ta sig in i bilen skulle det dessutom bli omedelbar "åtgärd".
Bilen är utrustad med larm men det var länge sedan vi ens aktiverade det, hundarna är betydligt effektivare.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
HEO-safe lås på framdörrarna och Thule inside-out tror jag det heter på bo-dörren. En tjuv behöver alltså kofot eller motsvarande för att bryta sig in eller krossa ett fönster.

ERIKPER
 
D

Deleted member 11118

Guest
Man kan aldrig skydda sig till 100% men man kan försvåra för boven att ta sig in, genom olika åtgärder. Boven tar hellre en olarmad bil och där saker ligger framme i förarsättet än en larmad.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Någon som monterat extralås i Hartal-dörrar (se bilder) och kan ge tips på vilka lås som användes och ev. var de går att få tag på?

Bilen är en Carthago e-line i50

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Visningar: 76
  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Visningar: 76

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är samma lås på båda 100x65mm, i karmen är det utskuret för låskolven, inget monterat där som på din bild, mina lås är utan rundade hörn.
 

Bilagor

  • 9B98E8EF-8938-4F3D-81CE-0D7CE8B9EEDF.jpeg
    9B98E8EF-8938-4F3D-81CE-0D7CE8B9EEDF.jpeg
    775,4 KB · Visningar: 71

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det är samma lås på båda 100x65mm, i karmen är det utskuret för låskolven, inget monterat där som på din bild, mina lås är utan rundade hörn.

Hur har man löst installationen av låset vid bodelsdörren? Jag tänker myggnätsdörr (vilket jag gissar att ni också har.). Det ser ju ut som att låsets ena del måste monteras där ramen för myggnätsdörren sitter!?

Mvh
// Niklas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi är av samma åsikt där man menar att en tjuv kan ta sig in var som helst, om han nu vill det. Då gäller det alltså att få tjuven till att inte vilja bryta sig in, och hur gör man det?

För det första, det får inte finnas något som lockar. Det är upp till var och en att osynliggöra lockgrejer i sina husbilar: väskor, kameror, pass, datorer, småmynt i framrutan, osv...

För det andra, en husbil med lås runt om, väl synlig larmförekomst, hundindikationer och liknande, gör inbrott mindre attraktiv än en sämre ”ompysslad” husbil.

Och slutligen, för det tredje, sunt förnuft när det gäller val av parkering/rastplats/camping & frikamping då man vill övernatta eller lämna husbilen en stund (handel, restaurangbesök, fjällvandring, osv.).

Ovanstående är ett sammandrag av vad jag har läst och lärt mig av gamla & erfarna HBK medlemmar. Hur skulle jag annars komma fram till ovanstående slutsatser utan att någonsin ha haft varken husbil, båt eller husvagn i yngre da’r.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag har skojat med många och öppnat dörrarna bak på servicebilen och lagt en 500 lapp i det utrymmet (visar ju inte var jag lägger den) och stängt dörrarna och larmat på. Ingen har gått in och hämtat 500 hundringen. Inferno AutoSystem, bästa larmet?
Mycket stabil produkt, men skulle det bli ett handhavandefel så blir det jobbigt. Finns att köpa som en färdig enhet med Ir-detektor och två fjärrkontroller. Bara att montera och ansluta 12 volt. Produkten flyttar man sedan med till nästa bil.
 
Toppen