• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Är det någon som kan/vet vad för prylar man behöver om man vill att den skall larma når någon närmar sig bilen? Har kollat på backvarnare men de räcker bara ca 1m. Samt att man måste kunna dölja det på ett bra sätt.
Ha det

Hvorfor ikke gå for en god og komplett løsning først som sist? NX5 ivaretar gassovervåkning, varsling av bevegelser inntil bilen, innbruddsalarm når du ikke er i bilen osv osv. Kan bygges ut etter hvert og på en relativt enkel måte. Selv jeg klarte å montere trådløse magnetkontakter i dører/luker og bevegelsessensorer.
 
F

F.d. 24300

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Vi har fått många intressanta inlägg som t.ex. Bengt-Åkes nr 44, Jyrmis nr 57, FiaT:s nr 79, Julians nr 111 samt många andra kloka synpunkter.

Föreslår att vi återgår till ämnet som ni kanske minns var i stort sett: Hur förhindra att någon tar sig in i husbilen utan att föra oväsen.;)

Jag ser tre olika förutsättningar: 1 anordningar som självbyggaren sätter dit i samband med bygget eller efteråt (Lättast), 2 modifiering av köpt husbil (Mindre lätt), 3 påverka husbilstillverkarna så att de tänker även i dessa banor (Svårast).

Det finns säkert fler ideér att klämma in.:mcride:

Alve
Hej Alve!
Tycker att Julians idé om att sätta rörelse sensor och belysning på husbilens yttre var en lysande (ha,ha!!) idé också. Det kan ju förhindra ev. objudna att ge sig på bilen överhuvudtaget.

Tack för en bra och intressant tråd!!!

Per
 
F

F.d. 735

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

;)
Då jag tycker att vi har fått in tillräckligt många vettiga förslag, som ditt t.ex., har jag för avsikt att göra en sammanställning och inkludera min egen lösning. Jag är bara så trött på dessa filosofer som menar att man skall acceptera det som det är och inget göra. Snarare lämna dörrarna olåsta.

På senare tid tycker jag att det har svamlats nåt otroligt.:confused:

Nån jävla ordning får det vara, som Hermansson sa om partiet.:mad:

Hälsningar

Alve
Tack, du fattade att man måste in,innan man kan göra åverkan på bandet.;)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jobbar nu på att sammanställa allas våra ideér. Det blir en lite längre utläggning så jag skriver den i word och hoppas kunna kopiera till ett inlägg senare.

Redovisar först, i all ödmjukhet, hur jag har trixat till det i min bil. För många år sedan förresten.

Egentligen började det med att vi alltid proppade insteget innanför dörrarna med stövlar, paraplyer, fiskegrejer, extra element m.m. Det gjorde att vi aldrig använde dörrarna i cockpit för in- och utgång. Då var det ju läge att säkra dem så att ingen öppnade av misstag med resultatet prylar ut på gatan. Då jag dessutom kände till att många husbilar saknar dörrar till cockpit tyckte jag att det var OK.

Då vi påbörjar säsongen drar jag igen dörrarna med vantskruv placerade nere vid instegen och hade naturligtvis i tankarna att det försvårade för ovälkomna att smyga sig in.
Anordningarna är helt osynliga utifrån. Jag resonerade som så att om ingen ser hur dörrarna är spärrade så blir det extra svårt att hitta en lösning att ta sig förbi.

Då vantskruvarna är åtdragna sitter dörrarna orubbligt fast. Det finns alltså inte tillstymmelse av svikt i dem.

Bild 3 visar förmodligen det absolut sämsta låset som konstruerats till en bodelsdörr. Har själv inte testat men inser ändå att en vanlig skruvmejsel fungerar utmärkt som nyckel.

Den sista bilden visar hur jag kan låsa bodörren innifrån trots att jag befinner mig utanför. Spänner wiren med en vantskruv i ett annat utrymme som låses utifrån. Gör jag bara då känner dåliga vibbar på en parkering.

Inga eleganta lösningar men: Nästan gratis, snabb öppning vid utrymningsbehov.

Eleganta förslag till lösningar har presenterats av andra. Jag kanske modifierar i samband med den renovering jag håller på med.

Sov gott alla!

Alve
 

Bilagor

  • P1210153.JPG
    P1210153.JPG
    631,9 KB · Visningar: 52
  • P1210154.JPG
    P1210154.JPG
    607,1 KB · Visningar: 55
  • P1210149.JPG
    P1210149.JPG
    545 KB · Visningar: 49
  • P1210150.JPG
    P1210150.JPG
    594 KB · Visningar: 59
  • P1210151.JPG
    P1210151.JPG
    619 KB · Visningar: 56
  • P1210152.JPG
    P1210152.JPG
    610 KB · Visningar: 58

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag skulle vilja göra något kul med en Xenonballast som man kopplar på ström till och kopplar kablaget till något som man måste röra vid för att komma in ... Det blir som en liten elpistol ;) ;) ...
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Kanske en avrundning:rolleyes:

Eftersom jag drog igång en tråd som föranledde så många inlägg, varav många innehöll förslag om hur man skall förhindra inbrott i husbilen, och en del innehöll filosofiska utläggningar av typen: Man skall inte måla styggen på väggen och bomma igen om sig utan leva glatt och sorglöst och lita på sina medmänniskor.

Men det är väl så här (rätta mig om jag har fel): Om ni låser dörrarna på bilen då ni drar er tillbaka på kvällen så är väl avsikten att de skall vara låsta? Inte lite grann låsta. Ni vill väl med låsningen se till att ingen helt ljudlöst kan öppna och gå in?

Vi vet naturligtvis alla att det inte går att hindra en tjuv att ta sig in om han ger sig f. på det. Men vi kan tvinga honom att bli en ”ärlig” tjuv. Att övergå från ståltrådar och fiffiga dyrkar till bräckjärn och liknande. Det där att smyga in på natten utan att väcka de som befinner sig i bilen och utan att väcka uppmärksamhet utanför skall inte vara möjligt.

Följande förslag och konstruktioner har presenterats i tråden:
Mina kommentarer baserar sej naturligtvis på mitt tyckande just nu vilket kan ändras om det framförs bra motargument.

Larm av olika slag. – Kan ibland avaktiveras och kan utlösas av icke bovar och djur.
Rörelsedetektorer. – Kan aktiveras av rumlare på väg hem från festen och av djur.
Levande hund. + Om han inte skäller i tid och otid. – Kan mutas.
Elektronisk hund. – Se rörelsedetektorer.
Strömförande handtag. – Svårt att fixa och kan slå lite blint.
Fönsterhakar på bilstolarna samt öglor i dörrarna. + Enkelt att fixa. - Kanske kan hakas av utifrån.
Hakar på bodörrens insidor att lägga en balk i. + Starkt. – Stort och klumpigt.
Säkerhetsbältet draget mellan dörr och armstöd. + Enkelt, finns på plats. – Kanske kan skäras av utifrån. Stolarna kan inte användas.
Personlarm fäst mellan dörrarna. Vet inte riktigt hur det fungerar.
Extralås som låses med nyckel på dörrarnas insida. + För främre dörrarna. – För bodörren om man måste ut snabbt.
Boxlås inne i dörrstolpen. Öppnas med en wire. + Elegant och osynligt. – Inget.
Finns färdiga lås att köpa: Inbrottsskydd + Toppenprylar. - Kostar pengar.
Jappes lösning: http://www.husbilsklubben.se/forums/t38141-4/#post265007 + Snyggt och säkert. – Inget.
Julians lösning. Elegant. Osynligt.: http://www.husbilsklubben.se/forums/t38141-5/#post265131
Passage-DingDong. – Vill inte ha in bovarna.
Tyst larm. +Bör diskuteras vidare.
Spännband mellan dörrarna. + Enkelt att fixa. –Kan kanske skäras av utifrån. Stolarna kan inte användas.
Kedja och synliga hänglås. + Starkt. –Stolarna kan inte användas.
Delad wire mellan dörrarna med vantskruv i mitten. +Starkt. – Stolarna kan inte användas.
2 stålwires plastklädda, sammankopplade med skothake, dörr till dörr. – Starkt. – Stolarna kan inte användas.

Så snart lappmöglet tinat bort kan vi sätta igång med bilarna på allvar!

Hälsningar
Alve:)
 
T

Tomas Schultz

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Ställ er på riktiga ställplatser så är det inga problem, Narkosgas !!! i de fall som man haft inbrott när man sov så säger polisen att i en promille av fallen så har narkosgas används så det är inget stort problem.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Det ska vara två gaslarm, ett högt för rökgaser och ett lågt, främst för gasolgas.

Nu till inbrottskyddet om någon finns i bilen.

1. Väl synliga backsensorer i kjolen vid alla ingångar som väcker de boende.

2. Skalskydd av Kevlar. Larm på alla ingångar.

3. Stagade dörrar med Parafil-lina (samma som Kevlar)

4. Någon form av sprej som förblindar angripare.

5. Bilen klar för snabb avfärd, i skydd av en rökridå.

Inbrott och stöldskydd av tom bil.

1. Backsensorerna i kjolen startar ljud/ljus störning (hund/blixt mm).

2. Förstärkning av svaga inbrytningspunkter, se alla tips ovan.

2. Normalt billarm som ljuder i 120 dB inne i bilen och skickar iväg SMS-larm.

3. IR-detektor i bodelen som styrs och larmar via SMS.

4. GPS-larm som larmar via SMS om bilen startar eller flyttas samt tracking via internet.

5. Ett väl maskerat plåtskåp till ev värdesaker som inte kan tas med.

Har jag glömt något?
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej. vi har installerat larm både i bodelelen och i kupén. Och det är väl bra. Men ändå inte säkert. Helt säkert kan det aldrigt bli. HÅLL KOLL. Mats
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej på er,

Vill bara kort säga att det larm (Defa 70T) vi installerat gör att jag sover mycket tryggt. Om någon skulle lyckas komma förbi de hakar och extra lås som finns så går larmet så snart en dörr öppnas. Sedan monterade jag indikatorn på larmet så man ser den blinka från sängen.

/Erik

Är nu på 19:e dygnet hemifrån.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag har ett Defa (-) på min Mazda MPV och ett CarGuard (+) på husbilen men jag vill nog veta om en angripare är närmare bilen än en meter, därav "backvarnaren" vid dörrarna (300:). Glöm inte någon form av sprej. Husbilen kostar bara runt en miljon men livet är mer värt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Oj,,, nu har jag sträckläst denna intressanta tråd dom senaste timmarna.
Diskussionerna har gått både högt och lågt, men det finns onekligen en stor uppfinningskompetens på HBK.

Jag har under läsandet fnulat lite själv angående Alves ursprungsfråga om inte tillverkarna, alternativt tillbehörsuppfinnarna, kan komma fram till säkra lösningar.
Nu vet jag inte vad som redan finns att tillgå på marknaden, men här är lite funderingar.

Gas sägs vara lättflyktigt och snabbt att vädra ner koncentrationen på. Varför inte förädla takluckor med fläkt, och ha en lucka med överdimensionerad fläkt, alt. en högre hastighet vid larm. Sen kopplar man gaslarmet till den stora fläkten, eller den högre hastigheten på en original fläktlucka.
Om gasattack händer, så startar gaslarmet att tjuta samtidigt som utsugsfläkten sätter igång att skotta ut en hög luft/gasvolym ut genom taket. Det torde väl hålla medvetslöheten borta, och få bilägaren på fötter.

Angående fönster, så borde det väl inte vara så svårt att tillverka ett starkt men smidigt fönstergaller, typ dom som vissa butiker (systembolaget) har som entréskydd.
Det finns ju persienner och mörkergardiner, så varför inte förädla dessa och göra dessa på ett sätt så dom skyddar mot intrång samtidigt som sitt ursprungliga jobb..

Entrédörrar på husvagnar och en del husbilar, är ju i stort sett plast/aluplåt med lite pappisolering mellan. Kan man inte tillverka dessa som en säkerhetsdörr i en lägenhet/villa? Teoretiskt sett, borde det väl gå att plocka isär dörren, och montera in en kraftig aluplåt (för vikten) i mitten mellan halvorna. På det viset får man dessutom en kraftig fästpunkt för att fästa ett/flera lås.

Jag har förmodligen "uppfunnit" grejor som redan finns, men det kanske kan trigga fler funderingar för att så småningom utkristalliseras i en vettig lösning.
Jag går på nålar till Torsdag när jag kan hämta min första riktiga (min tidigare var en camper) husbil, sen ska jag ta med mig allt jag läst här ikväll, för att försöka säkra den så gott det går.

Sov så gott Hälsar Micke i Gävle..
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Man behöver inte krångla till det med en massa ingrepp på dörrar och dyligt. Varför inte bara ta ett spännband från den ena dörren till den andra, enkelt och helt omöjligt att öppna utan att slå sönder rutan. Befinner man sig inne i bilen på natten så går det att fästa samma i bodelsdörren och runt något lämpligt.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag kom på ett trix i somras. Man kan sätta förarstolen och passagerarstolen med ryggarna mot dörren. Ska man ta sig in det hållet tar det längre tid och man måste åla sig in, medan larmen tjuter.

Inga falsklarm på backvarnarna under tre veckor i södra Europa. Känns extra tryggt att om någon kommer inom 2 m från dörren så vaknar frugan.

Hade någon öppnat bodelsdörren hade de fått 100 dB i vänster öra och då hade även jag vaknat.

Nödvärnsrätten gäller inne i husbilen så det är bara att värna sitt hem.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej, rigga hagelbössa med snören är ett annat effektivt alternativ, men tyvärr måste jag avråda detta från de HBK-medlemmar som ännu inte har tinitus.
 
Toppen