• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Ja i o för sej dessa larm som går i tid och otid,det är ingen som bryr sej,och proffsen har ritningarna innan dom monterats,nej ett ricktigt starkt signal horn på en platts där det inte är orginal........................


kom just på en uppfinning, på sjukhem finns det en matta som man lägger på golvet vid sängen, och när den som liger i sängen går upp och trampar på larm mattan så skickas det ett larm.

min ide är då, att man lägger någon typ av larm matta innan för dörrarna och om någon bryter sig in, trampar på denna matta som är kopplat till signalhornet på husbilen, som skall tjuta oavbrytet tills man ställer av det

vet inte hur det skall göras, bara en ide, det är ju bra om det blir ett väsen utanför bilen

:)
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej - jag har klurat lite själv - skall kitta upp vår bil till våren:

Skyddet måste delas upp efter problem - det finns inte en lösning på alla problem.
1 Skydd mot pirater - alltså inbrott med sovande gäster i bilen.
2 Skydd mot inbrott - när bilen är tom
3 Skydd mot tillgrepp - alltså att något knycker hela bilen.
4 Skydd vid överfall

- Skydd mot 2, 3 och 4 ovan borde kunna lösas med ett bra billarm. Kraven här borde vara väl kartlagda av SSF etc. Någon som hittat en lista? - kompletteras med en rattklyka för ytterligare säkerhet. GSM uppringning och GPS spårning etc. Många larm har dessutom en överfallsknapp som man kan trycka på.

- Punkt ett är lite svårare. Jag själv gillar idéen att någon form av larm går i bilen om någon kommer nära den. Behöver inte vara mycket mer än en fet väckarklocka etc. Kompletteras med rörelsedetektor i framsätet - blink i framrutan - brytare på alla dörrar. Inkopplat direkt på bodelsbatteriet så larmet hinner utlösa innan någon är inne i bilen. Blink och feta dekaler i kombination med allt undanplockat borde räcka.

- Reglade dörrar försvårar också avsevärt - finns flera trådar på forumet som beskriver hur man skall göra.

Naturligtvis så är normal försiktighet viktig samt att man inte super sig tokfull - då kommer man ej att vaka :) Testa även larmen regelbundet.

Så - någon annan som har klurat? håller ni med eller överdriver jag?

/Erik
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag tror nog att följande kan förhindra inbrott/överfall tämligen bra.

* Larm

* Förstärkta/extra lås på bodelsdörr samt ev garagedörr/ar

* Sunt förnuft

* Platsen där man väljer att övernatta/parkera, känns inte platsen bra, dåliga vibbar åk vidare till annan plats. (framför allt utomlands)

* Att ALDRIG lämna värdesaker synligt

* Att använda ett säkerhetsskåp för värdesaker.

* Kasta ett x-tra öga över axeln när man lämnar bilen, är man iaktagen eller övervakad av någon/några som verkar skumma, en tumregel är att ser folk skumma ut så är dom det oftast också.



Dessa tips kan ju tillämpas på fler än husbilsturister, man ska tex undvika att gå ut i Rio de Janero med en Nikon systemkamera hängande på magen, SUNT FÖRNUFT åter igen.


* Laglig "beväpning" i alla länder som kan medföras: Baseballträ, golfklubbor och dyligt, även brandsläckare funkar bra som självförsvar.

* Ha alltid med telefonummer till Ambassad/konsulat vid resa utomlands.
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag blev nog kanske lite missförstådd. Jag menar: Hur skall vi se till att det inte går att ta sig in i bilen utan ett bullrande INBROTT? Glöm larm och gasvarnare. Om bovf-n inte kan ta sig in så kan han inte stjäla.

Alve
 
F

F.d. 27075

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

jo som svar på många av era frågor,så stod vi bilar flera husbilar,och hund hadde vi ,och alla dörrar o huv larmade o alla saker osynliga,och var ute o fotograferade på kvällen och träffat Tyskar som ville ha följe till Valencia,skulle resa tidigt bara vila,och som nästa svar att det inte händer så ofta kan jag säga,har en kompis som är van att resa till spanien,och hadde en stor grotesk rottvailer,men stanade o tanka,och då satte dom en skruv i däcket och földe efter,och rånade dom när luften gick ur,hunden är död
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hur funkar narkosgasvarnare?

Den reagerar på narkosgaser som i allmänhet är lättare än luft.
Larmet bör placeras strax över huvudhöjd där man sover. Problemet är att narkosgas verkar väldigt snabbt, så det gäller att få friskluft snabbt.
Har inbyggd siren och kan anslutas till extern siren/blixtljus.
Drivs på 12 volt.

Jojje
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag blev nog kanske lite missförstådd. Jag menar: Hur skall vi se till att det inte går att ta sig in i bilen utan ett bullrande INBROTT? Glöm larm och gasvarnare. Om bovf-n inte kan ta sig in så kan han inte stjäla.

Alve

Det du vill åstadkomma är omöjligt. Alla dörrar och fönster på en husbil är ganska enkla att forcera.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag har träffat några på sistone som har larm som tänder extra strålkastare längs sidorna samt låter om någon kommer närmare en halvmeter från bilen.

Jag tror själv dessa är bra att både skrämma och väcka de som sover i bilen samt grannarna. På natten har ju ingen något ärende till din bil, så det är nog bra om alla vaknar.

Behövs rörelsedeckare + annat. Vore bra om någon kunde utveckla vidare...

hälsning
jyrki
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Tror också på att förebygga/förhindra inbrott.
Rörelsedetektorer monterade högt på varje sida (ej nåbara) och inställda så att de känner av den närmaste metern från bilen.
Då slipper man både åverkan och gasattack !
Finns också en "elektronisk skällande hund" som skäller kraftigare ju närmare någon kommer.

Jojje
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag förtydligar mig igen. Den presumtiva tjuven står utanför bilen och vill in. Skall han lyckas med det så måste han alternativt: Slå sönder ett fönster med buller o bong eller bryta upp en dörr med buller och bong.

Det skall inte räcka med att pillra in en ståltråd och lirka. Det skall krävas grova åtgärder för att lyckas.

Det är 40 år sen vi landade på månen. Klart att vi skall lyckas med en sån här skitsak.
Upprepar, glöm larm, lampor och annat trams. Vi skall se till att det inte går att komma in!

Är det någon som förstår vad jag menar?

Alve
 
Toppen