1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Hur förbereda inför vinterförvaring?

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av DaggeZ, 15 September 2018.

1. DaggeZ

DaggeZ HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26341
    Snart är det dags att ställa undan husbilen för vintern. Det finns många inlägg om vinterförvaring och jag har läst dem alla (tror jag!). Några handla om el, andra om gasol osv men ingen (som jag har sett) gör en samlad genomgång vad som krävs för att förbereda husbilen för vintern. Som nybörjare på husbil och inför min första vinter skulle det vara bra att få en reaktion på hur jag tänkt förbereda bilen inför vinterförvaringen. Alltså…

Husbil: Roller Team Sirio 599 (alkov), 2006 års modell. Ford Transit.

Förvaring: Inomhus i kallgarage (ej frostfritt). Mycket liten eller ingen möjlighet att titta till bilen under vintern.

VATTEN
    Göra rent gråvattentankengenom att lösa upp en tablett maskindiskmedel i 10 liter varmt vatten. Därefter köra runt några kilometer. Tömma gråvattentanken. Skölja ut tanken med färskt vatten. Tömma igen och lämna kranen öppen.

Tömma färskvattentankenoch varmvattenberedaren. Tvätta ur tanken genom manluckan. Skölja ut med nytt vatten. Tömma igen. Lämna avtappningskranarna för färskvattentanken och varmvattenberedaren öppna. Ställa kranar i toalett och vask öppna med läge mitt mellan varmt och kallt vatten. Göra rent (eller byta?) vattenfiltret.

BATTERIER
    Två olika alternativ: 1) Se till att batterierna är fulladdade. Därefter lossa kabeln till minuspolen på respektive batteri. Lämna dem kvar i bilen. 2) Ta med batterierna hem. Underhållsladda. Jag tror jag kommer välja det sistnämnda.

GASOL
    Plocka ur gasolflaskorna och förvara dem hemma.

SKÅP, DYNOR, VENTILATION mm
    Tömma och tvätta ur alla skåp. Ta med madrasser och dynor hem för förvaring i hemmet.
    Ställa in en torrboll. Öka ventilationen genom att sätta en taklucka på glänt

BILEN
    Kolla Glykol, spolarvätska, olja, kontrollera däcktryck.

Vad har jag glömt? Vad bör jag göra mera för att förbereda bilen för vinterförvaring? Tacksam för reaktioner!

FredrikAndersson gillar detta.
  2. plastpelle

plastpelle HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    948
    Blåsa i kranarna blir ofta lite vatten kvar så det fryser är ofta av plast tål inget

Cre8iv gillar detta.
  3. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Töm vattenlås alt. fyll med spolarvätska. Ha inte öppet kranar o luckor om öppningen blir tillräckligt stor så möss kan krypa in.

4. CeGeT

CeGeT HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14749
    Bo i Bil gillar detta.
  5. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Glöm inte att spola på toaletten tills det inte kommer något mer vatten, torrboll anser jag meningslöst med ventilation som släpper in fukt, dynor madrasser på högkant har jag alltid förvarat i bilen .
    Lyft torkarbladen en kork under torkararmen.

J.Bergsten och -geva- gillar detta.
  6. DaggeZ

DaggeZ HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26341
    Tack för kloka och tänkvärda svar! En fråga: Är det fel att ha en taklucka på glänt med tanke på fukt? Är det något i mina förberedelser som är fel/tokiga/onödiga?

7. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Det finns tvångsventilation i alla takluckor så det har alltid räckt för mig. Jag tycker det kommer in damm o smuts samt ohyra om man har för mycket öppet. Ha myggnät fördragna.

8. tomhoff

tomhoff HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14258
    När färskvattentanken är tömd. Frostvakten öppnad låter jag pumpen gå ett par minuter. Därefter lossar jag duschmunstycket och blåser ut de sista skvättarna.

9. ThomasA

ThomasA HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15030
    1. Töm även vattenfilter vid vattenpumpen om du har tryckvattenpump.
    2. Lossa kopplingarna till pumpen.
    3. Sätt en insektsnät runt gråvattenröret så att inte möss mm kan krypa in i röret/tanken.
    4. Pumpa i lite extra luft i däcken, så minskar du risken för ”morgonsula” när du börjar använda bilen igen.
    5. Absolut inga matrester kvar i bilen. Ta ur stearinljus också. Dettaför att undvika dofter som möss och råttorgillar.
    6. Gör rent toatanken. Smörj in gummidetaljer med silikonfett. Ställ luckan lite på glänt så du undviker ökat tryck i tanken. Sätt en post-it lapp innanför karossluckan så att du i vår vet att luckan är öppen. Tar du ur kassetten utan att stänga luckan, har du sönder mekaniken.

Blev mycket det här, men punkterna har hjälpt mig.

10. DaggeZ

DaggeZ HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26341
    Tack alla för goda råd. Nu återstår för mig att göra en checklista att följa när jag lite längre fram ställer av bilen. TACK!

11. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Oj ! Det var en himla massa att göra inför vintern...... Näää jag tror jag stannar kvar här runt medelhavet så slipper jag en massa jobb :confused: och spar en massa energi.. ;)

Fumiko & Lasse, J.Bergsten, Punx8 och 12 andra gillar detta.
  12. Kenneth Göteborg

Kenneth Göteborg HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14616
    Du verkar ju ha lite annat att pyssla med hade nog valt att förbereda för vinterförvaring.:spinny::spinny::spinny:

Affezell och Arne HBK 13 gillar detta.
  13. Berget

Berget HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5532
    Ingen har tipsat om hur man håller möss/råttor förutom ta bort allt som luktar mat. Saknar tips hur man håller dessa på avstånd.

14. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Enris runt däcken

Lars & Laily gillar detta.
  15. Jannemickel

Jannemickel HBK Medlem

Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10420
    Mössen gillar inte starka dofter.
    Enris, kryddor, vitlök doftar. Vi har kört med vitlöksklyftor och kryddor i flera år. Vet
    att det finns möss runt bilen men ingen har velat komma in....
    // Janne

J.Bergsten gillar detta.
  16. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300
    Alternativ till att blåsa ur vattensystemet är att suga ur med "vatten dammsugare". Blir ca en liter på en plåtis.
    Full tank i dieseltanken ger liten möjlighet för kondens att samlas i tanken.

17. Bosse

Bosse HBK Medlem

Kommun:
    Uddevalla
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    70
    Häller Biocid i dieseltanken för att förhindra algtillväxt.
    Ställer in en elektronisk musskrämma i bilen.
    Öppna alla skåp o luckor för maximal ventilation

virsbobor gillar detta.
  18. TO+GU

TO+GU FD. HBK Medlem 2019

Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4718
    Bilen i kallförråd med fulltank o batterierna fulladdade, enris på framhjulen o vitlök inne i bilen.

19. Burstnersolano585

Burstnersolano585 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Hej! Ska ställa av idag, känns som att jag bockat av min "att göra lista", men hur gör ni med jalusierna (kallas de så?) har ni dem utdragna eller indragna eller mittimellan? Fördelar, nackdelar?

20. T68

T68 HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27536
    Hur tömmer man vattenlåsen på bästa sätt? Blåser man alltså i kranarna? Pössl från 2012. Tack på förhand för tips!

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.