Hur får man igång ström i 230-uttagen i en Hymer?

Tråd startad i 'Elförsörjning' av tegelrygg, 8 Augusti 2019.

1. tegelrygg

tegelrygg HBK Medlem

Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27847
    Säkert jätteenkelt att få det att fungera men nu fricampar jag första gången och får ingen ström på 230-uttagen. Lampor och allt annat i övrigt fungerar. Har sökt efter någon knapp/funktion att kicka igång invertern men den rackarns är tyst.

Säkringarna i EBL verkar hela.

Hymer ML-T 2017.

2. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Jag har en kontrollpanel till min inverter där jag kan sätt på och stänga av den. Annars brukar det sitta en on/off-knapp på själva invertern. Hur är det med 230V-säkringarna? Min inverter är på 2kW och har en "bamsesäkring" på 200A som sitter i en egen hållare vid batterierna.

MVH
    Hans

3. tegelrygg

tegelrygg HBK Medlem

Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27847
    @skalman52 Tack för ditt svar.
    Jag har nog ingen särskild kontrollpanel för invertern, inget jag har sett i alla fall. Det finns en panel ovanför bodelsdörren som jag antar de flesta Hymer har men där ser jag bara status på tankar och batterier.

Någon av/på-knapp verkar inte finnas på invertern.

Säkringarna är hela så vitt jag kan se.

4. RobbeS

RobbeS HBK Medlem

Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25202
    Nu känner jag ju inte till Hymer och om de monterar in Inverter som standard. De flesta husbilarna har väl ingen 12-230V inverter mer än som tillbehör. Så frågan är, har du verkligen en Inverter?

Wberger gillar detta.
  5. tegelrygg

tegelrygg HBK Medlem

Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27847
    Japp det har jag, ingen tvekan om det. Har också fem 230-uttag i bodelen. Har en tysk bruksanvisning flera hundra sidor tjock men då jag inte behärskar tyska tillräckligt så hjälper det mig inte mycket.

Alltså det är säkert hur enkelt som helst men har bara inte hittat något som indikerar hur dessa uttag funkar.

RobbeS gillar detta.
  6. ArneF

ArneF HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14141
    Vi har en Hymer av samma årsmodell som din, med tre 220 V uttag. De fungerar bara när vi kopplar in oss med kabel till en extern 230 V anslutning.

7. tegelrygg

tegelrygg HBK Medlem

Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27847
    Ajdå, då kanske jag har samma på min bil. Helt oacceptabelt i mitt fall då jag behöver använda prylar som går på 230.

8. RobbeS

RobbeS HBK Medlem

Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25202
    Frågade bara då jag som nybliven husbilsägare var väldigt konfunderad över att 220 volt uttagen bara fungerade ibland. Som tur var fick jag svar i detta eminenta forum efter lite googlande innan jag hann reklamera husbilen till försäljaren:). Jag saknar alltså inverter.
    Är din inverter kopplad till alla uttag och har du provat alla? Så långt sträcker sig mina kunskaper om felsökning men det finns väldigt många betydligt mer insatta här på HBK.

9. tegelrygg

tegelrygg HBK Medlem

Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27847
    Jo jag har provat samtliga men det ordnar sig säkert. Kan inte tänka mig att man konstruerat ett mobilt fordon med inverter som inte funkar när man fricampar.

10. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Inverter är ett tillbehör som inte normalt sett finns monterat på en husbil. Även om du har en inverter är det inte säkert att den ger 230V i alla de fabriksmonterade uttagen. Jag har t ex bara 230V i de uttag som kommer från invertern. OM du har en inverter så borde det finnas en till/från knapp eftersom invertern annars drar onödig ström från batterierna i standbyläge.

CapYank, J.Bergsten och Roffe S gillar detta.
  11. Rulleriet

Rulleriet HBK Medlem

Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25505
    Hej, snokade lite, och det finns nåt paket med extra 220V, 12V och USB samt 2 extra bodelsbatteri, för 2018 års modell.

Verkar vara en riktigt trevlig husbil, får vill ha känsla...

Står såhär i säljmaterialet..kanske bara 2 st 220V uttag som går på invertern?
    Oberoendepaketet med andra
    och tredje batteri enkelt
    åtkomligt i den utvändiga
    förvaringsluckan, plus en
    omformare som pålitligt ger
    1.800 watt för 230-V-
    fordonsnätet i HYMER ML-T.
    Dessutom innehåller paketet
    diverse extra 12-V-, 230-V- och USB-uttag.

J.Bergsten gillar detta.
  12. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24973
    Normalt sett funkar ju bara 220V-uttagen när nu står ansluten till 220V via sladd från stolpe (på ställplats eller camping) till det externa intaget på din bil.

Kanske en dum fråga; men vet du helt säkert att du har en inverter som gör om bodelsbatteriernas 12V till 220V? Och att den inså fall skickar ut 220V till alla uttag. Och att den är påslagen?

Golfbil gillar detta.
  13. tegelrygg

tegelrygg HBK Medlem

Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27847
    Tack alla för era input!
    Som jag skrivit tidigare så är jag helt säker på att jag har en inverter men jag hittar igen on/off-knapp på den.

Jag undrar varför man har en inverter öht om du bara kan få 230V när man står på stolpe? Trodde dess primära funktion var att göra 230V från 12V - även ute i bushen så att säga.

14. Dj Freddy

Dj Freddy HBK Medlem

Kommun:
    Mullsjö
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    9195
    Skicka en bild på din inverter, så ska vi hjälpa dig.

//Freddy

pirat gillar detta.
  15. Kaehne4363

Kaehne4363 HBK Projektgrupp

Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11694
    En Inverter er ekstraudstyr på de fleste husbiler.

Når den kobles til batterierne i den en side, så kan den give 230V på den anden side.

Her sidder der et 230V udtag, som er det eneste som kan give 230V fra inverteren.

Hvis man vil have samtlige el 230 v udtag i husbilen til at give strøm fra inverteren, skal der skabes en forbindelse fra inverteren til det oprindelige 230V landstrømssystem.

Her er det vigtigt at huske at lave et relæ der sikrer at der ikke kan komme 230V i udtagene fra både inverter og landstrømstilslutningen, da det vil få alvorlige konsekvenser. Der skal altså etableres et system, der sikrer at begge strømsystemer ikke virker samtidig.

På ældre husbiler var det ikke almindeligt at koble de 2 systemer sammen.

Så kig på din inverter og find 230 v udtaget. Hvis der ikke er et kabel fra dette udtag og til det oprindelig 230 v system, så er det bare på det ene udtag på inverteren, som du kan få 230V.

Lad os lige høre om, hvad du finder.

16. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24973
    Tänk på att det går snabbt att tömma ett batteri med invertern.
    Plockar du ut 1800W ur 12V motsvarar det ju 150A.
    Har du ”vanliga” bodelsbatterier som man inte bör tömma mer än 50% så.....ja du kan ju räkna på det.

Västkustcamparen och Wberger gillar detta.
  17. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24973
    Exakt. Bifogar bild för att exemplifiera.

AC934A4D-18D2-47FA-AD66-A1D935810460.jpeg

18. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    Tegelrygg, kolla vid bobatterierna, har du grova kablar anslutna där så har du troligen en inverter.

På min gamla Hymer så har de från fabrik monterat inverter, 4st av mina 6st 230V uttag går via invertern.
    Jag har även en fjärrkontroll fast monterad i ett utrymme till invertern.

Dock vet jag inte hur det är byggt i nyare Hymer.

19. kejo

kejo HBK Medlem

Kommun:
    Värnamo
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12839
    Hej
    Har en mlt620 2017 knappen för inversen sitter under köksskåpet strax höger om diskbänken får ström i alla 5 uttagen

RobbeS gillar detta.
  20. Wberger

Wberger HBK Medlem

Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    2577
    Varför 230 V? Skaffa 12 voltsgrejor istället. Mycket ström kan du bara ta ut mycket kort tid vid förvandling från 12 till 230.

GTV6 och Björn & Lena gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.