• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

L

Lärkan 321

Guest
Jag känner flera som via sina återförsäljare fått ett särskilt intyg över det aktuella fordonets CO2-utsläpp. När man insänt detta till Skatteverket/Transportstyrelsen har de fått fordonsskatten sänkt ibland med flera 1000-lappar. Tyvärr har det för mig varit omöjligt att få ett sådant intyg av KABE. De hänvisar bara till schablonberäkningsmodellen som i flera fall ger för hög skatt.

Så länge inte KABE tar fram ett sådant dokument har jag inget att åberopa vid kontakt med skatteverket. En kompis med samma KABE-modell betalar över 8000. Skulle bli glad om någon kunde hjälpa oss vidare. Har läst Sacce´s informativa tråd men den hjälper inte oss KABE-ägare./L
 
F

F.d. 53802

Guest
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Jag har råkat ut för samma sak med min Solifer.
Solifer vägrar att ge mig intyget med hänvisning till att bilen har blivit ombyggd efter det att intyget togs fram av Fiat.
Man menar också att det är en kriminell handling av dem att ge ut intyget. Man vet de som fått godkänt men efter kontroll fått det återkallat.

Jag tror att Transportstyrelsen / Skatteverket måste vara mycket tydlig till tillverkare samt generalagenter att intyget från Fiat gäller även efter det att bilen har blivit ombyggd (om det nu är så).

Jag undrar om det är någon som fått ett sådant tillkännagivande brevledes från Transportstyrelsen eller Skatteverket?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Jag känner flera som via sina återförsäljare fått ett särskilt intyg över det aktuella fordonets CO2-utsläpp. När man insänt detta till Skatteverket/Transportstyrelsen har de fått fordonsskatten sänkt ibland med flera 1000-lappar. Tyvärr har det för mig varit omöjligt att få ett sådant intyg av KABE. De hänvisar bara till schablonberäkningsmodellen som i flera fall ger för hög skatt.

Så länge inte KABE tar fram ett sådant dokument har jag inget att åberopa vid kontakt med skatteverket. En kompis med samma KABE-modell betalar över 8000. Skulle bli glad om någon kunde hjälpa oss vidare. Har läst Sacce´s informativa tråd men den hjälper inte oss KABE-ägare./L

Vi har en Kabe 750 2012. Jag har också försökt att få ett intyg från Kabe. Men man är hårdnackad och de utfärdar inte något utan hänvisar till schablonberäkningen. Fiat svarade att det var Kabe som jag skulle vända mig till. Jag ställer samma fråga, någon som lyckats med Kabe??
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Det är svårt om inte en exakt likadan bil blivit mät nånstans ja fick från Tyskland via TUV o tillochmed på finska skrivet där fanns en exakt likadan bil mätt. Skatten sjönk med hälften i mitt fall, men lätt var det inte har TUV kontor i Sverige är det bättre sen är det små chanser att de mätt en KABE i Tyskland.

Leif
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Hej..När Kabe köper in Fiat chassi för att bygga HB på den så får dom med fiattens COC dokument som dom ska skicka med HB till återförsäljare som i sin tur ska skicka det till transportstyrelsen i samband med registrering..
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Och så länge marknaden är så här het så bryr sig inte tillverkaren / återförsäljarna om hur mycket kunden betalar skatt när man kan skylla på staten på höga skatten som egentligen beror på att de inte lämnar in rätta dokument till skattemyndigheten / transportstyrelsen.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Och så länge marknaden är så här het så bryr sig inte tillverkaren / återförsäljarna om hur mycket kunden betalar skatt när man kan skylla på staten på höga skatten som egentligen beror på att de inte lämnar in rätta dokument till skattemyndigheten / transportstyrelsen.

Du vet inte hur jä... rätt du har Sacce.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Transportstyrelsens ursprungskontrolls enheten sa åt mig i alla fall att modern avgasrening är så bra att uttsläppen ökar så marginellt av viktökningen efter att HB är påbyggt så godkänner dom fiasts dokument..
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Det är inte vikten som ökar belastningen mest på motorn, även om en husbil motsvarar en ständigt fullastad vanlig paketbil rent viktmässigt, och så är det ju inte i verkligheten. Däremot är ju luftmotståndet mycket större, så jag skulle nog kunna tänka mej att när man räknar ihop de här faktorerna är schablonvärdet närmare verkligheten än vad Fiat:s värde är.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Hej..När Kabe köper in Fiat chassi för att bygga HB på den så får dom med fiattens COC dokument som dom ska skicka med HB till återförsäljare som i sin tur ska skicka det till transportstyrelsen i samband med registrering..

Om jag inte är helt fel ute så står även bilens längd, vikt, bredd, antal axlar, höjd och en massa annan data i CoC intyget. Mått och vikter som husbilstillverkaren, läs Kabe, har ändrat rejält på när de byggde om bilen.
Det CoC dokument som Fiat en gång eventuellt ställt ut och skickat med chassiet när det gick till Kabe lär inte ha många siffror rätt och är därmed helt värdelöst som intyg.

Fiat är oskyldiga här och den man skall sparka på är Kabe som inte ordnat ett nytt. Lika hårt som jag vill sparka på Knaus för att dom utelämnade CO2 värdet på det CoC intyg Knaus en gång ställt ut och skickat med min bil.:mad:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Problemet for husbilstilverkarne er flerdelt: mange bruker ikke Fiat sitt chassi rent, men med en bakramme fra ALKO. Denne igjen er av ALKO skreddersydd for den enkelte husbilsmodell. Så skal alle tall stemme så må en bil fra hver modellrekke testes etter de oppsatte regler - og husbilsprodusentene har ikke slike testannlegg selv, og det er ikke mange som hyr ut denne tjenesten. Bilene som skal testes modifiseres ganske mye innenfor regelverket for å få best mulig verdier på målingene. I praksis blir hver slik måling en ganske kostbar sak for de små seriene som bygges.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Om jag inte är helt fel ute så står även bilens längd, vikt, bredd, antal axlar, höjd och en massa annan data i CoC intyget. Mått och vikter som husbilstillverkaren, läs Kabe, har ändrat rejält på när de byggde om bilen.
Det CoC dokument som Fiat en gång eventuellt ställt ut och skickat med chassiet när det gick till Kabe lär inte ha många siffror rätt och är därmed helt värdelöst som intyg.

Fiat är oskyldiga här och den man skall sparka på är Kabe som inte ordnat ett nytt. Lika hårt som jag vill sparka på Knaus för att dom utelämnade CO2 värdet på det CoC intyg Knaus en gång ställt ut och skickat med min bil.:mad:

Efter mina kontakter med Fiat i Stockholm o Turin samt Kabe så kan jag hålla med om att Fiat i detta fall är oskyldiga. Kabe däremot skulle ha en känga där bak. Jag vet inte om man kan hävda att dom är skyldiga att hjälpa till men dom är däremot skyldiga att hjälpa sina KUNDER. Jag är otroligt nöjd med allt jag har haft bekymmer med hur det har rättats till, men det ska inte Kabe ha kredit av utan Kurts i Ludvika. Kabe däremot blir jag mer och mer negativ till. Ska det bli fler Kabe bilar får dom skärpa sig.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Våran Sunligth är säkert 40 cm högre, 35 cm bredare, 1,2 m längre och 800 kg tyngre än då Fiaten blev avgastestat och när jag hittade Coc dokumentet bland mina bilpapper och lämnade in till transbortstyrelse så godkände dom det,
Varför lämnar dom inte in de papprena som transportstyrelsen godkänner trots husbilen är längre högre bredare än ursprungliga bil...det är transbortstyrelse som besstämmer vilken skatt respektive bil har av dom intyg /dokument som dom får in.
Det finns tillverkare/återförsäljare som lämnar in rätta dokument ex. Mc Luis, Laika och Elnagh
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Våran Sunligth är säkert 40 cm högre, 35 cm bredare, 1,2 m längre och 800 kg tyngre än då Fiaten blev avgastestat och när jag hittade Coc dokumentet bland mina bilpapper och lämnade in till transbortstyrelse så godkände dom det,
Varför lämnar dom inte in de papprena som transportstyrelsen godkänner trots husbilen är längre högre bredare än ursprungliga bil...det är transbortstyrelse som besstämmer vilken skatt respektive bil har av dom intyg /dokument som dom får in.
Det finns tillverkare/återförsäljare som lämnar in rätta dokument ex. Mc Luis, Laika och Elnagh

Ja Sacce du har rätt, men om nu det dokument som följde med bilen kommit bort av olika anledningar så skulle det väl inte vara svårt att utfärda ett nytt. Mätningarna görs ju inte på varje bil enskilt utan på en modell. Jag vet att jag hade ett dokument när jag kom hem med bilen men nu hittar jag det inte. Det är väl i och för sig mitt eget fel som inte håller bättre ordning på handlingarna. Men ska man då bli så hårt drabbad (straffad) och att det skulle vara så omöjligt att utfärda ett nytt intyg och därmed "KANSKE" få betala tusenlappar mindre i skatt. Jag kan tycka detta är dåligt av Kabe att inte hjälpa till och framför allt om man i fortsättningen vill ha kvar sina kunder, eller är jag helt fel ute?????
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Det kanske är så att man vet att värdena inte är rätt för en husbil, och därför tvekar man?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Vad era bilar än väger, hur de än ser ut så har inte husbilsbyggaren modifierat maskineriet. Att myndigheterna inte skulle acceptera originaldokumenten har jag svårt att se, Jag tror det handlar om okunskap från tillverkarna helt enkelt.

Som ett exempel kan man ju fundera på om man behöver betala högre skatt de gånger man drar ett släp till en personbil. Bilen drar ju mer då , eller hur?

Således gäller Fiats dokument vad ni än gör med bilen tills ni byter motor eller gör ingrepp som förhöjer motoreffekten. En motor som anges till ex 150HP eller 110Kw kommer aldrig leverera mer än så. Den kommer att ha ett maxvärde för förbrukning av bränsle för att leverera den effekten.
Den enda skillnaden kan vara att maskineriet i husbilen kommer jobba närmare full effekt hela tiden vilket ger utsläpp i skalans övre del.

Om vi förbrukar 1L per 10KM så släpper vi ut 2,6kg co2. eller 260G/Km

Hur myndigheter/tillverkare väljer att beräkna ett snitt värde är jag tyvärr inte insatt i, men nedan följer några exempel på hur det kan se ut och ni kan även se att olika typer av olja ger olika emissioner.


Diesel C12H23: 4 C12H23 + 71 O2 --> 48 CO2 + 46 H2O + energy
4 mol C50H93(167.3121 g/mol) --> 48 mol CO2(44 g/mol) => 4*167.3=669.25g --> 48*44=2112g => 1000/669.25*2112=3155.77g
1 kg of Diesel produce 3.16 kg of CO2.
1 litre of Diesel produce 2.63 kg of CO2. (3155.8*0.832=2625.6)

Biodiesel Methyl Linoleate: C19H34O2 + (53/2) O2 --> 19 CO2 + 17 H2O + energy
1 mol C19H34O2(294.4739 g/mol) --> 19 mol CO2(44 g/mol) => 294.4739g --> 836g => 1000/294.4739*836=2839g
1 kg of Biodiesel C19H34O2 produce 2.84 kg of CO2.
1 litre of Biodiesel C19H34O2 produce 2.524 kg of CO2. (2839*0.889=2524)

Biodiesel Ethyl Stearate: C20H40O2 + 29 O2 --> 20 CO2 + 20 H20 + energy
1 mol C20H40O2(312.5323 g/mol) --> 20 mol CO2(44 g/mol) => 312.5323g --> 880g => 1000/312.5323*880=2816g
1 kg of Biodiesel C20H40O2 produce 2.82 kg of CO2.
1 litre of Biodiesel C20H40O2 produce 2.489 kg of CO2. (2816*0.884=2489)

LPG GPL: C3H8 + 5 O2 --> 3 CO2 + 4 H2O + energy
1 mol C3H8(44 g/mol) --> 3 mol CO2(44 g/mol) => 44g --> 3*44=132g => 1000/44*132=3000g
1 kg of LPG GPL produce 3 kg of CO2.

Ethanol: C2H5OH + 3 O2 --> 2 CO2 + 3 H2O + energy
1 mol C2H5OH(46 g/mol) --> 2 mol CO2(44 g/mol) => 46g --> 88g => 1000/46*88=1913.04g
1 kg of Ethanol produce 1.91 kg of CO2.
1 litre of Ethanol produce 1.51 kg of CO2. (1913.04*0.789=1509.4)


//Freddy
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Myndigheten tar beslut på att CO2 värdet ska ligga till grund för en del av skatten.
Varför tar dom inte beslut på att tillverkaren måste redovisa värdet?
Eller ännu hellre, slopa det orättvisa beräkningsystemet hel och hållet.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Ja Sacce du har rätt, men om nu det dokument som följde med bilen kommit bort av olika anledningar så skulle det väl inte vara svårt att utfärda ett nytt. Mätningarna görs ju inte på varje bil enskilt utan på en modell. Jag vet att jag hade ett dokument när jag kom hem med bilen men nu hittar jag det inte. Det är väl i och för sig mitt eget fel som inte håller bättre ordning på handlingarna. Men ska man då bli så hårt drabbad (straffad) och att det skulle vara så omöjligt att utfärda ett nytt intyg och därmed "KANSKE" få betala tusenlappar mindre i skatt. Jag kan tycka detta är dåligt av Kabe att inte hjälpa till och framför allt om man i fortsättningen vill ha kvar sina kunder, eller är jag helt fel ute?????

Du har absolut rätt att alla lika bilar ska ha lika skatt som de var förr......och jag förstår inte heller varför är detta intyg så helig att tillverkaren inte kan utfärda ett intyg till..
Du ska inte behöva lämna in någon intyg när du köper en registrerat bil det är återförsäljaren som ska göra det och vara intresserad att kunden får rätt skatt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53802

Guest
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Jag vill lägga till följande i mitt inlägg nr. 2.
I mitt fall så vägrar Solifer att ge mig intyget av juridiska skäl som de säger grundar sig på diskussioner med Transportstyrelsen.

Jag vet att andra tillverkare eller generalagenter använder intyget så av den anledningen skickade jag en förfrågan om vad som gäller till Transportstyrelsen som skickade frågan vidare till skatteverket. Svaret som jag fick var att jag fick kontakta tillverkaren för intyget. Men fick inget svar på min fråga. Man hamnar i moment 22.

Skall jag få rätt (vilket jag tror gäller för fler) så krävs det ett brev från Transportstyrelsen där de förklarat att intyget från Fiat gäller även efter ombyggnad. Jag har försökt att få ett sådant men misslyckats. Är det någon som lyckats?
 
Toppen