• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bra är SOGén ?

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Hej alla!
Skrev att jag skulle montera en SOG-anläggning på toa-kassetten.
Ni som har monterat SOG på era husbilar hur bra är den och finns det nackdelar frågar
Gert8
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur bra är SOGén ?

Jag önskar att det fanns SOG även till toan i bostaden, så då förstår du hur bra den är.

Nackdelar, möjligen att man inte riktigt vet om har gjort eller ska.:eek:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra är SOGén ?

även min uppfattning är att den är bra, ev lukt i bilen som jag haft från toan i mina andra bilar finns inte i min nuvarande med SOG
en nackdel som jag kan se är att om man har toaletten, och därmed fläktutblåset, på höger sida där man kanske oftast sitter när man är ute i närhet av bilen så blir man ju exponerad för evkueringsluften från toatanken
 
F

F.d. 2061

Guest
Sv: Hur bra är SOGén ?

Hej,vi har en originalmonterad SOG med ventilator på taket.Helt suveränt!Har träffat campare som eftermonterat SOG i toaluckan,men har man t.ex.markis eller safarirum på samma sida som toaluckan DÅ luktar det där istället! Eller om det mynnar ut under fordonet.MVH Dick.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra är SOGén ?

Hej Robert!
Jag var i kontakt med tillverkaren när vi var på mässan i D-dorf.Dom monterar SOGen på sin fabrik som ligger vid Moseldalen,men när jag talade om att toaluckan sitter på samma sida som markis ändrade dom sig.Den skall monteras i tak eller på motsatta sidan av bilen.Do,m åtog sig inte arbetet för dom trodde inte att jag skulle bli nöjd.Niesmann B.Arto har den dragen genom garaget och ut på vänster sida ochdet fungerar bra
Anders.B ps:Jag gorde ingen montering pga kostnaden,får göra det själv.ds.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur bra är SOGén ?

Monica o Robert;

Ett liten förklaring; I toaletten med Sog:en igång känner man ingen lukt. Ute däremot kan man känna en viss odör särskilt om filtret är gammalt, därav diskussion om var man bäst monterar fläkten. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur bra är SOGén ?

Vist kommer det litt lukt når vifta går, og den blir sterk når filteret blir for gammelt. Lukten ute blir et stort problem når det slippes ut inne i et safarirom, da spiller det liten rolle med kullfilteret!
Er helt enig med SOG i Löf - løsningen er rør til over tak eller den andre siden.
Selve pakken koster omtrent det samme, men det må påregnes noe ekstra rør, og arbeidet blir mye større.
Fikk selv SOG montert på min bil i Löf sommeren 2000, byttet filter 3 ganger siden. Så lenge vi ikke trenger å sitte like ved utluftingen på venstre side så er det ingen problemer.
 
Toppen