• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bli av med limrester på reflexer

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Hej,
Mina reflexer vid bakljusen höll på att lossa helt så jag tog loss dessa igår.
Limresterna på bilen fick jag bort med T-Röd utan problem.
Värre är det att få bort det kletiga limmet på reflexerna utan att förstöra dessa.
Har försökt med T-Röd, Lacknafta, Aceton och Kemisk ren bensin. Inget av dessa fungerar.
Att mekaniskt skrapa är inget alternativ då reflex folien då går sönder.
Reflex.JPG

Någon som har förslag att testa ? Funderar även hur jag skall få dit dessa igen.. kanske limma med Pattex 100% eller något annat lim. Dubbelhäftande tejp hade nog fungerat men svårt att klippa efter konturen på reflexerna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har använt matolja för att avlägsna limrester. Limmet krullade ihop sig & sedan var det bara att pilla bort. Det beror kanske på limmets sammansättning men det kostar ju inget att prova. Någon gång har jag använt radergummi som också fungerat bra men då måste limmet torka till innan man provar.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Själv köpte jag en burk Label Off (36590) från Biltema, det fungerar perfekt för just limborttagning. Stenas etikett över gasoldörren lämnade ett förskräckligt lim. Testade allt jag hade men inget bet. Med Label Off så släppte det direkt.

Ps. Nästa resa så sätter jag bara dekalen ikläm i gasoldörren...
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Tack för alla svar.
Har nu testat med 5:56, blev lite kletigt men när jag inte vågade skrapa för mycket så blev det samma resultat som tidigare. Även matoljan löste kanske lite. Skall förbi Biltema i morgon och köpa Label Off och deras spraylim. Så klippigt de är just nu så fattar jag inte att de kunnat lossna!

Björn, brukar lyssna på dig och ETR på 3717 ibland, tyvärr tillåter inte frugan att radion åker med i bilen..
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
[QUOTE="Björn & Lena
(Stenas etikett över gasoldörren lämnade ett förskräckligt lim.[/QUOTE)
Har också den erfarenheten från Stena och överfarten till Fredrikshamn, sent ute och premiärresa med färjan och husbilen, klistrade glatt och omsorgsfullt efter alla instruktioner. Det såg skitsnyggt ut, kors och tvärs över luckan, ingen kunde undgå att se var gasoltuberna fanns och jag har nu två år senare fortfarande lite klistriga minnen kvar efter den resan. Ligger alltid en rulle maskeringstejp i bilen numera.
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Hej,
Mina reflexer vid bakljusen höll på att lossa helt så jag tog loss dessa igår.
Limresterna på bilen fick jag bort med T-Röd utan problem.
Värre är det att få bort det kletiga limmet på reflexerna utan att förstöra dessa.
Har försökt med T-Röd, Lacknafta, Aceton och Kemisk ren bensin. Inget av dessa fungerar.
Att mekaniskt skrapa är inget alternativ då reflex folien då går sönder.
Visa bilaga 153919

Någon som har förslag att testa ? Funderar även hur jag skall få dit dessa igen.. kanske limma med Pattex 100% eller något annat lim. Dubbelhäftande tejp hade nog fungerat men svårt att klippa efter konturen på reflexerna.

Beställde nya från Dekaltrim.nu, dom har mallen, 250kr, för fyra stycken.
Inte lika tjocka men samma typ av reflex som sitter på Abulans/Brandkårens bilar.
Har en Dethleffs 2015.
Staffan
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Bra tips från alla! Skall genast testa Label off. Har försökt ta bort en alltför åldrad och solblekt foliestripe med stora svårigheter.
 
Toppen