• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUR ÄRLIG ÄR "VÅRT" FÖRSÄKRINGBOLAG ??

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..!

Jag har en undran..... Fick ni föra över er bonus till Folksam när ni bytte försäkringsbolag....

Sen undrar jag när är det dags att bara ha halvförsäkring.... tänkte på all nedskrivning som försäkringsbolagen gör.... och att husbilen blir ju äldre..... jag har en HOBBY 700 2005.... så den är över nio år....

Jag är tacksam om någon kan svara....
Annars önskar Jag och Wovi er alla en härlig sommar med husbilen....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: HUR ÄRLIG ÄR "VÅRT" FÖRSÄKRINGBOLAG ??

Hej..!

Jag har en undran..... Fick ni föra över er bonus till Folksam när ni bytte försäkringsbolag....

Sen undrar jag när är det dags att bara ha halvförsäkring.... tänkte på all nedskrivning som försäkringsbolagen gör.... och att husbilen blir ju äldre..... jag har en HOBBY 700 2005.... så den är över nio år....

Jag är tacksam om någon kan svara....
Annars önskar Jag och Wovi er alla en härlig sommar med husbilen....


Konstigt :wideeyed:.... över 400 har läst frågan..... men verkar ha lika svårt som jag att veta när man bör gå över till halvförsäkring.....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: HUR ÄRLIG ÄR "VÅRT" FÖRSÄKRINGBOLAG ??

Att försäkringsbolagen driver en affärsverksamhet samtidigt som en en del av fordonsförsäkringen är ett krav från lagstiftarna sitter de i en ganska bekväm sits.
När det gäller olika typer av tilläggsförsäkring är det nog upp till var och en att avgöra när vissa delar bör utgå.
När det gäller personbilen har jag som regel lämnat vagnskadedelen när bilen fyller 10 år. (Försäkringbolagen är rätt pigga på att lösa in bilen för "underpris" vid högre ålder.)
Med husbilen som nu är 14 år finns vagnskadedelen kvar då ev. reparationskostnader på bilen kan bli ganska höga. Å andra sidan ställer jag av bilen över vintern så den totala kostnaden för husbilen blir lägre än försäkringen för personbilen.
(Även en "risig" husbil har kvar ett relativt högt värde även efter 10 - 15 år. Dessutom är det relativt enkelt att byta delar eller knacka ut bucklor i plåt men att fixa till en kvaddad sida på husbilen kräver nog avsevärda resurser.)

Så för egen del blir nog även vagnskadedelen kvar så länge jag står som ägare för husbilen. Små summor årligen men kanske oöverkomlig om olyckan skulle vara framme.
Brand, räddning och stöld utöver trafik är nog den lägsta försäkringsgraden jag kan tänka mig.
 
Senast redigerad av en moderator:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: HUR ÄRLIG ÄR "VÅRT" FÖRSÄKRINGBOLAG ??

Idag undersökte jag marknaden för min nya Challenger Sirius 3097 avseende full försäkring. Kontaktade Folksam, eftersom Husbilsklubbens medlemmar har 10% rabatt här. Fick årspriset 9717 kr/år inkl rabatt. Hutlöst minst sagt. Andra bolag, typ If, Trygg Hansa och Länsförsäkringar offererade runt 7000 kr/år. Det blev If för oss. Kanske läge att klubben omförhandlar villkoren, eller...?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: HUR ÄRLIG ÄR "VÅRT" FÖRSÄKRINGBOLAG ??

Vi brukar kolla med Compricer och liknande Internet "sajter" innan vi bestämmer elbolag, hem & bil-försäkringar osv... Hittills har det fungerat väldigt bra, men... hur funkar husbilsförsäkringar på deras sidor? Har inte sett skymten av det då vi är 1:a gångs husbilsägare (noviser). Min tanke är att ringa i princip alla kända bolag och göra statistik på det (pro-sjukdom med bl.a massor med statistik under 30 år i IT-branschen). Läser allt om HB försäkringar på HBK och blir inte riktigt klok på det. Ser ut som loppmarknad eller lotteri nästan!
Deckers inlägg är helt motiverad. Man får knappt ett öre om något skulle hända i en äldre HB eller vad det nu månde vara, avskrivningstiden är inte alls detsamma som för oss godtrogna och skötsamma bilägare...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: HUR ÄRLIG ÄR "VÅRT" FÖRSÄKRINGBOLAG ??

Hej Muskattten, den första delen av ditt inlägg vet jag inget om men den andra delen kanske jag har något att säga om.

Sen undrar jag när är det dags att bara ha halvförsäkring.... tänkte på all nedskrivning som försäkringsbolagen gör.... och att husbilen blir ju äldre..... jag har en HOBBY 700 2005.... så den är över nio år....
I mitt jobb med vanliga bilar så ser jag konsekvenserna av vad som händer människor som tycker det är en bra besparing att inte teckna helförsäkring, jag har sett bilar med ett värde upp till 20000-150000 kr som i ett ögonblicks verk helt plötsligt har en reparationskostnad på 20000-150000 kr hängande över sig, tyvärr finns det ingen försäkring som täcker upp kostnaderna. De brukar ångra sig då men det är tyvärr försent.

Jag har fått frågan många gånger av kunder/kompisar/släktingar om det verkligen är värt att ha bilen helförsäkrad, mitt vanliga svar brukar vara att om de har råd att kasta bort bilen när som helst utan att bli hårt drabbade ekonomiskt så kan de kanske går ner till halv eller trafik.

Om jag fattat det rätt så bor du i din husbil. Leker man med den otäcka tanken att du en dag krockar eller kör i diket och husbilen förvandlas mer eller mindre till kaffeved, du är själv vållande, har du då råd att lämna husbilen i diket och ta en taxi till första bästa handlare för köpa en annan husbil?
I så fall kan du klara dig utan helförsäkring.

Skulle däremot en sådan incident vara belastande för din ekonomi eller rent av vara ett dråpslag mot din ekonomi så bör du ha tecknat en helförsäkring.

Jag har skrivit några liknande svar i den här frågan tidigare och jag känner att jag kanske går på lite väl hårt med pekpinnen, men det är bara av omtanke.

mvh jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: HUR ÄRLIG ÄR "VÅRT" FÖRSÄKRINGBOLAG ??

Tack Jocke och ni andra också,för svaren....

Jo jag bor i husbilen sen nästan 4 år tillbaka... och den största rädslan är ju om jag skulle "förlora mitt hem"...och ännu värre skulle det kännas om jag har en försäkring .... men vid en eventuell olycka... ändå står där utan hem.... pg.a att min helförsäkring täcker skadan, men nedskrivningen är så stor så att där blir nästan inget kvar....då kommer nog nästa ilska över att man måste betala samma summa för en gammal bil i försäkring som en ny....

Ja..ja.. det gäller att ta det lugnt på vägen så att jag aldrig behöver kontakta mitt försäkringsbolag.... in shalar....:wideeyed:


Hej Muskattten, den första delen av ditt inlägg vet jag inget om men den andra delen kanske jag har något att säga om.


I mitt jobb med vanliga bilar så ser jag konsekvenserna av vad som händer människor som tycker det är en bra besparing att inte teckna helförsäkring, jag har sett bilar med ett värde upp till 20000-150000 kr som i ett ögonblicks verk helt plötsligt har en reparationskostnad på 20000-150000 kr hängande över sig, tyvärr finns det ingen försäkring som täcker upp kostnaderna. De brukar ångra sig då men det är tyvärr försent.

Jag har fått frågan många gånger av kunder/kompisar/släktingar om det verkligen är värt att ha bilen helförsäkrad, mitt vanliga svar brukar vara att om de har råd att kasta bort bilen när som helst utan att bli hårt drabbade ekonomiskt så kan de kanske går ner till halv eller trafik.

Om jag fattat det rätt så bor du i din husbil. Leker man med den otäcka tanken att du en dag krockar eller kör i diket och husbilen förvandlas mer eller mindre till kaffeved, du är själv vållande, har du då råd att lämna husbilen i diket och ta en taxi till första bästa handlare för köpa en annan husbil?
I så fall kan du klara dig utan helförsäkring.

Skulle däremot en sådan incident vara belastande för din ekonomi eller rent av vara ett dråpslag mot din ekonomi så bör du ha tecknat en helförsäkring.

Jag har skrivit några liknande svar i den här frågan tidigare och jag känner att jag kanske går på lite väl hårt med pekpinnen, men det är bara av omtanke.

mvh jocke
 
Toppen