• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det som göms i snö ,är det värkligen ok att hundägare inte plockar upp efter att hunden uträttat sina behov .det borde vara straffbart var ute och gick ,fick hoppa mellan skiten !!

Det är straffbart, det är ett brott mot miljöbalken. Skulle tro att bevisföringen är ett problem och få som fälls.

Vi bor i Spanska Altea under vintern och kan konstatera att här har man inte kommit till samma medvetenhet som i Sverige, men visst blir det bättre hela tiden. Kan kanske bero på att här hotas det med böter på upp till 3.000 Euro om man inte plockar upp skiten efter sin hund.

Det finns kommuner som t.o.m. kräver att man har en flaska med tvålvatten med sig för att skölja bort kisset med. Något som vi själva började ned för några år sedan, då var vi ensamma, men ser nu att initiativet spridit sig till även andra hundägare i området.

TommyD
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Min fru gjorde en liten undersökning på FB:sidan Woffis.net – Who ever said that diamonds are a girl's best friend never owned a dog
Frågan var: plockar du upp efter din hund?
Ja
Nej
I bland

Vi blev chockade utav att så många svarade "ibland" då handlade det inte om att man är i skogen eller så, utan om det var mycket snö då vill de inte gå ut i snön eller om det va blött ute, Då blev det gäggit.
Vissa borde inte få ha hund!
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi känner flera HBK-are med både hundar & katter där alla tar hand om sina älsklingar och är verkligen exemplariska, men, men... ...alla ”dom andra”?

Det kan väl inte vara hälsåfrämjande för hundägarna själva heller att behöva trampa i andras hundskit. Tänk om hundägarna var av solidarisk släkte och plockade upp efter varandra, speciellt efter handikappade sådana som inte kan böja sig, eller ”skiträdda” eftersom skit kan smitta genom påsen? Sen har vi den ”fattiga” sorten som inte kan hitta billiga påsar i affären eller ”halvblinda” som inte kan se gratispåsar på stolpen strax före promenadstråket? Den absolut värsta sorten är analfabeter som varken kan tyda eller läsa skyltar med hundförbud på stränder och ser sanden som någon sorts allmän rastgård!

Ros till alla skötsamma, även utanför HBK!
 
F

F.d. 55989

Guest
Vi känner flera HBK-are med både hundar & katter där alla tar hand om sina älsklingar och är verkligen exemplariska, men, men... ...alla ”dom andra”?

Det kan väl inte vara hälsåfrämjande för hundägarna själva heller att behöva trampa i andras hundskit. Tänk om hundägarna var av solidarisk släkte och plockade upp efter varandra, speciellt efter handikappade sådana som inte kan böja sig, eller ”skiträdda” eftersom skit kan smitta genom påsen? Sen har vi den ”fattiga” sorten som inte kan hitta billiga påsar i affären eller ”halvblinda” som inte kan se gratispåsar på stolpen strax före promenadstråket? Den absolut värsta sorten är analfabeter som varken kan tyda eller läsa skyltar med hundförbud på stränder och ser sanden som någon sorts allmän rastgård!

Ros till alla skötsamma, även utanför HBK!
Alla de andra?
Menar du de som inte är med i klubben?
Finns garanterat många här också som inte tar upp efter sina gläfsande odjur.
Förbjud dem på allmän plats.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Tar alltid upp efter min hund solidaritet med andra hundägare ? nä alla får ta hand om sin sk….
Men om man ser problemet som vi har mitt i Stockholm att människor sätter sig här och där så undrar man om vi solidariskt ska ta hand om det? Vad fanken är det som händer i Sverige!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det jag har sett är att det stora flertalet av hundägarna faktiskt plockar upp skiten men det förekommer ju att några struntar i detta. Värre tycker jag är dom som plockar upp, knyter till påsen & sedan slänger den. Låter det tokigt? Ja, det gör det men det förekommer. När jag i somras pysslade med en rabatt i trädgården så kom det en svart påse prydligt tillknuten farande utifrån trottoaren & landade intill mej på gräsmattan. Till saken hör att häcken mot gatan är ca 2m så vederbörande kunde inte se att jag fanns på andra sidan. Jag tog helt sonika påsen, gick ut på gatan & kastade den på kärringen med orden "jag tror damen tappade denna". Jag har inte sett henne sedan dess.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag hade innekatt en gång i tiden med kattlåda inomhus men den rackar’n rymde ibland. Det fanns ingen möjlighet för mig att plocka efter kattfan under tiden den var på rymmen några dagar! Den sket i mina och alla grannars rabatter/jordgubbsland så man skämdes!

Nu har jag lärt mig att sätta ut en burk rengöringsmedel med aminiak i som katter tydligen avskyr mer än pesten. Det har fungerat bra i flera veckor så vi slipper börja dagen med att svära direkt på morgonen..
 
Toppen