• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i husbilen

F

F.d. 56015

Guest
Hej igen.

Fantastiskt vilka bra svar vi får här på denna sajt, vi är väldigt nöjda med tv svaren, som vi kommer att följa upp, tack alla.

Nu till nästa fråga, som ni kanske förstår heter vår fina hund Chilli en blandras av Golden, Samojed, Storpudel och lite Border, röd och full fart på, därav namnet:).

Och hon skall ju vara med i bilen, frågan är hur man ska ha henne med, när man kör, jag och matte har diskuterat att bygga en bur av kompostgaller där den skulle få plats, alternativ är väl typ nån sele kanske?

Vår hund är en halvstor 24kg typ golden, någon som har erfarenhet av detta?

Christer P.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Det är väl samma regler i husbil som i bil. Djuren ska sitta i en stabil fastsatt bur eller fastspända med säkerhetsbälte. I vår bil har vi en bur till Leo men jag funderar på att köpa ett sele som kan kopplas till säkerhetsbältet så han kan sitta på soffan och titta ut. Bur av kompostgaller tror jag inte några poliser skulle godkänna
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hund i husbilen

Jag har två hundar av samma viktklass som din och dessutom en katt som frugan envisas att ha med, rena cirkusen..;)
Har prövat allt, bur under bordet då vi har rundsoffa där bak, men bäst är det med sele. Sele är den vanliga typen som man kan köpa i djuraffärer, men frugan har kopplat till den stump (ca 1 meter) extra band som man koppla till säkerhetsbältens snabblås. Då ligger hundarna vid soffan under färd med selen på. Fungerar bra.
Man skall inte ta lätt på det här med hunden i bilen under färd. Frånsett säkerhetsaspekterna för en själv och för hunden, så är polisen numera pigga på att bötfälla syndare, böterna lär vara i storleksordningen 4000kr....
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hund i husbilen

Kompostgaller har nackdelen att spricka upp i svetsfogarna vid minsta smäll, då blir det en massa vassa pinnar som hunden kan skada sig på.
Har man inte plats för bur så är en bra säkerhetssele nog det bästa alternativet.
Se till att hunden sitter rätt stramt, det blir en rejäl acceleration med 24kg när det tar tvärstopp.
Vi växlar mellan bur och sele men har hundarna på golvet bakom framstolarna när dom sitter i selen, då finns inget utrymme att accelerera framåt vid inbromsning eller krock.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Har haft bur i garaget på flera bilar, långbäddade och öppning mellan sängarna till buren även inifrån... Kör nu med sele i säkerhetsbälte vid dinetten. Har nu en hund på ca 23 kg...
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Hund i husbilen

Köp den bästa selen som finns. Köp ett löst säkerhetsbäle och fäst det i ramen som fäster säkerhetsbältena till passagerar sätet. Fäst selen i detta bälte.
Låt hunden ligga på golvet.
När vi välte med vår husbil hängde båda våra hundar i sina selar och vi kunde plocka loss dem oskadda.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hund i husbilen

Vi har oxå vår Lagotto (20kg) i sele som är fäst i säkerhetsbälte och hon ligger mestadels på golvet ibland i soffan, har kollat och sett att säkerhetsbältet följer med så smidigt när hon hoppar ned på golvet och upp igen.

/Pelle
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Fr.o.m 2017 påstås det, att böter för ej kopplad hund i motorfordon, skall ge en bot på 10 000:-. Stod om detta i Metro i förra veckan. Själv använder jag en godkänd sele från djuraffären.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hund i husbilen

Det är en "anka". Har även sett samma text med 4' i böter.
MEN oavsett så är man väl rädd om sin hund och sätter fast/förvarar den på lämpligt sätt i husbilen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Det är redan böter idag på lös hund i bil. Samma som obältat person. 1500 kr per hund som ej sitter i sele eller kraftig bur. Kompostgaller och liknande kan glömmas...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.665
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Märkligt men jag har aldrig hört talas om detta utan på klubbsidan?
När vi är ute och åker så ser vi mycket ofta hundar som ligger framme på instrumentbrädan i helintegrerade husbilar under körning. Och även väldigt många små hundar som sitter med matte/husse i knät på passagerarsidan under körning. Är helt säker på att dom inte har någon typ av säkerhetsbälte på sig.

Detta har vi sett både i Sverige och i Europa.

Eva
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Jag talar om i Sverige. Lagen kom 2010 och skärptes sedan 2012 och åter igen 2015. Straffsatsen mot brott med lösa djur är mellan böter och fängelse upp till två år.

Googla på "lös hund i bil" eller "straff för lös hund i bil" tex så kommer massor av svar, nedan några exempel:

Hund i bil | Svenska Kennelklubben

Lös hund i bil olagligt - Västerås - www.vlt.se

Allt fler får böter för lös hund i bil |

Transportera hundar - Jordbruksverket

Djur i bilen – begår du också misstagen? | Allt om bilar | Expressen
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Dom har ofta herrgårdsvagnar där hela bagageutrymmet är en eller flera stora burar. Kenneln vi tog vår hund från har det tex
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    10,8 KB · Visningar: 1.059
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hund i husbilen

Hej
Dom bytte från husvagn till husbil för några år sedan för att
smidigare kunna ta sig ut på hundtävlingar.
Det är nog inte så lätt att säkra 6 st labradorer.

Tommy R
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

...... samma sak i Spanien, det fick vi erfara förra våren.

Hade en polisbil bakom mig och att samtidigt köra mot rött ljus är inget jag rekommenderar, det är helt enkelt dumdristigt. Det blev blåljus och siren.

Den bistra polismannen kom fram och berättad hur det här med trafikljus fungerar, som jag livligt nickade förstående till. Polismannen verkade lugna ner sig lite och började förstå att jag nog aldrig mer skulle göra om fadäsen.

Men..... så hamnade hans blick på baksätet där vår lilla hund låg på sätet i godan ro. Nu ändrades polismannens ansiktsuttryck igen, han ruskade på huvudet, fick en sån där min som sa att nu hade han den största idioten han någonsin mött, framför sig. Han bara pekade på Selma, pekade så där stötande som man ser fäktare göra vid offensiva utfall.

Förklarade på svengelska att i Sverige, där fick man ha hunden lös.... Visste inte då att jag pratade osanning.

Det blev helt enkelt för mycket, han bara ruskade på huvudet, vinkade iväg oss med orden "gilipollas! "

Färden gick sedan till "kinesen" där en säkerhetsselen införskaffades.
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Djurskyddslagens transportföreskrifter är det som gäller. Bryter man mot dem så riskerar man böter eller fängelse i högst 2 år.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Jag har kollat i Djurskyddslagen och föreskriften samt Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur, hittar ingen lämplig paragraf för att kunna utdöma böter för "lös" hund i fordon.:confused:
Så klart kan jag ha missat det.
Vilken paragraf i djurskyddslagens transportföreskrift refererar du till?

Sen kanske det finns annan lag som kan ligga till grund för böter, t.ex. ej fastsatt last eller dylikt.
 
Toppen