• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Honda i20 elverk

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Har skaffat ett Honda 20i elverk. Funkar det att plugga in i husbilens ingång för ström som när man står vid stolpe.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det var väl mest hos husvagnsfolket det brummade , det fanns ju anslag om när dom fick användas , själv hade jag inte så ont av det , men när man gick till mässan så puttrade det lite överallt efter vägen :cool:

Normalt sett har jag heller inte så ont av det. Jag har förståelse för om man emellanåt måste ladda batterier en eller ett par timmar om det är kallt o mulet väder.

Jag har heller inte ont av det även om det är igång 24/7 bara jag slipper höra det 24/7.

Gör man rätt hörs inget. Alla som hanterat försvarsmaktens bärbara elverk under övning vet.


// Niklas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag har aldrig haft behov. Dåligt tror jag inte det är, har startat det en gång hemma bara för att testa. För mej räcker solceller (270 W), men det är ju olika vilka behov vi har.

Jo, vi måste ha väldigt olika behov. Våra solceller ger knappt något, så här års... Nyårshelgen firar vi med en grupp husbilsvänner i Varberg. Då blir det nog elverk eller elstolpe, för komfortens skull.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Letade efter ett begagnat Honda 20, men fick tag i ett Honda 10 i stället. År mycket nöjd med detta då det räcker till åt oss. Vi använder det för att ladda batterierna på en elrullstol och kopplar samtidigt in husbilen för laddning. Brukar förvarna grannarna och har aldrig fått några klagomål. Jag tror att acceptansen är större för att ladda en rullstol än drift av ac, hårtorkar och liknande. Köp inte större elverk än ni behöver.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Letade efter ett begagnat Honda 20, men fick tag i ett Honda 10 i stället. År mycket nöjd med detta då det räcker till åt oss. Vi använder det för att ladda batterierna på en elrullstol och kopplar samtidigt in husbilen för laddning. Brukar förvarna grannarna och har aldrig fått några klagomål. Jag tror att acceptansen är större för att ladda en rullstol än drift av ac, hårtorkar och liknande. Köp inte större elverk än ni behöver.
Självklart är det skillnad på om man laddar en rullstol eller en kör en hårfön, får verkligen hoppas att alla fattar sådant:)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Om man nu bara skall ladda baterier ,räcker det med ett litet ca 750w till 1000w .eller skall man köpa större så man kan köra värmare också.Och kan man köra det på aspen bränsle, pga lukten

Javisst, vi kör på ett Honda 10i, det räcker fint till laddning etc. Köp inget större för värmen, lös det på annat sätt. Alkylatbensin är perfekt, lite dyrare men driftsäkrare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Boa in er i husbilen några veckor först så vet ni vad ni saknar och om ni behöver komplettera med elverk.
Vi har ett inbyggt elverk som ska driva bodelens ac.
Vi har använt det två gånger på 4år. En gång i en timme för att köra Ac:n och en gång 3min för att micra lite frusen mat.
Till våren tar jag nog bort det och använder viktminskningen till något vettigare (läs mer öl)...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Elverk höst,vinter, vår och solcell på sommaren. Den bästa av combos.

Bra solceller + regulator samt tillräcklig med effekt (W) räcker det ofta med solceller stor del av vår och höst.

Elverk är dock, tyvärr, på snudd nödvändigt vintertid.

Bra combo (solcell + elverk) är det för att klara strömförbrukningen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bra solceller + regulator samt tillräcklig med effekt (W) räcker det ofta med solceller stor del av vår och höst.

Elverk är dock, tyvärr, på snudd nödvändigt vintertid.

Bra combo (solcell + elverk) är det för att klara strömförbrukningen.
Varför är elverket snudd på nödvändigt vintertid?
Värme får man ju från gasolen och för att ladda batteriet/batterierna kan man väl lika gärna starta husbilens motor en stund. En fördel med motorstart kontra elverk är ju att man får lite värme på köpet...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Varför är elverket snudd på nödvändigt vintertid?
Värme får man ju från gasolen och för att ladda batteriet/batterierna kan man väl lika gärna starta husbilens motor en stund. En fördel med motorstart kontra elverk är ju att man får lite värme på köpet...

Som perhagen skriver är det, i Sverige, förbud i många kommuner att stå med motorn igång längre tid.

Skall du ladda en batteribank om ex 200Ah som är halvfull till 100% behöver du ha motorn igång riktigt länge.

Vid -25C önskar inte jag starta kall motor stup i kvarten pga motorslitage.

Av hälsoskäl ser jag också en fördel av att ha elverket, och därmed avgaserna, en bit ifrån bodelen och dess luftintag.

Ett alternativ till elverk är att ställa sig på ställplats eller camping med tillgång till el.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Varför är elverket snudd på nödvändigt vintertid?
Värme får man ju från gasolen och för att ladda batteriet/batterierna kan man väl lika gärna starta husbilens motor en stund. En fördel med motorstart kontra elverk är ju att man får lite värme på köpet...

Allt beror vad din förbrukning från ditt bobatteri är, ifall du behöver stödladda, här får du räkna förbrukare.
Ifall du är rädd om ditt batteri ska du inte tömma det djupare än till 50%. Laddar du bara med generatorn på bilen kan du "aldrig" nå 100% p.g.a för låg spänning från den, troligen når du 80% på ca. 1-3h med motorladdning.
Har du ett bobatteri på 100Ah så har du då i praktiken 30Ah att utnyttja. Detta gäller blybatterier.
Att nå 100% laddning i batteriet kräver högre spänning vilket en DC/DC eller en AC/DC laddare kan fixa, du får ändå räkna med minst 6-8h laddning för att nå 100% på blybatterier.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Allt beror vad din förbrukning från ditt bobatteri är, ifall du behöver stödladda, här får du räkna förbrukare.
Ifall du är rädd om ditt batteri ska du inte tömma det djupare än till 50%. Laddar du bara med generatorn på bilen kan du "aldrig" nå 100% p.g.a för låg spänning från den, troligen når du 80% på ca. 1-3h med motorladdning.
Har du ett bobatteri på 100Ah så har du då i praktiken 30Ah att utnyttja. Detta gäller blybatterier.
Att nå 100% laddning i batteriet kräver högre spänning vilket en DC/DC eller en AC/DC laddare kan fixa, du får ändå räkna med minst 6-8h laddning för att nå 100% på blybatterier.
Hur lång tid tar det att ladda med elverket då?
Låter som om det skulle vara mycket snabbare?
 
Toppen