• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Honda i20 elverk

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Har skaffat ett Honda 20i elverk. Funkar det att plugga in i husbilens ingång för ström som när man står vid stolpe.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Skulle jag skaffa ett elverk blir det ett litet tex Biltema,att använda för batteriladdning i nödfall.
Prisskillnaden på Honda 10 resp 20 är liten,så där blir valet det större men dom är fortfarande dyra.
Elverk är inte populära hos grannarna så det gäller att parkera därefter,det är ytterst sällan man ser eller hör någon använda dom ,åtminstone på sommarhalvåret.
Så har vi gjort, står ofta stilla länge, utnyttjar bilen som ett lyx-spa-hotell med allt vad det innebär, javisst ja även TV vilket vi inte hinner med hemma.
Trots LiFePO4 batteri så är 160 Ah bara 160 Ah när man står stilla om det är fullt när man stannar, så vår försäkring är detta från Biltema 2399.- litet och nätt 8,5 kg, räcker till batteriladdaren och hårfönen på låg, hittils oanvänt ;)
Vår-sommar-höst laddar solcellerna bra
1
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ett fast monterat Dometic elverk, startar jag det beror det i 9 av 10 fall på låg nivå i bobatteribanken, alltså kör det för laddning.
10:e gången är för att kyla med ac. men det tar så lång tid att man stoppar när man lyckats sänka temp. någon grad, och som ni skriver, inte värt kostnaden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har kvar ett Honda i20, andvändes i en tidigare husbil.
Nu används elverket för krisberedskap, att köra kyl/frys samt värmepump i villan om strömmen går under långtid.

Värt att tänka på.

Det inbyggda elverket i nuvarande husbil används ca 10h per säsong.
AC, koka kaffe är huvudanvändningen.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Om sommeren ved fricamping, er det luksus å kunne kjöle ned husbilen, ved hjelp av honda eu 30i, gir nok ström til å drive A/C+ alt det andre man måtte trenge. En ting til; Honda lager ikke stöy, og har man en husbil med god toleranse m.h.t totalvikten, så tut og kjör. Husk ; man kan i tillegg ha alle dörer og vinduer stengt, ingen mygg, gjeting eller knott......
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Honda lager visst stöj :), jag har haft ett 20i på några meters håll bredvid oss på ställplats vid vintercamping, och det hördes tydligt, inte trevligt alls.
När det gäller ohyra, har du inte myggnät i din bil? :)
 
Senast ändrad:

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Man burde skjönne jo at et elverk på 2kw bråker som fy, det er belastet og dermed masse lyd!
Men et eu30 i går nesten på "tomgang" og dermed tilnärmelsesvis "tyst".
Så er det nå en gang slik, at normale folk tar litt hensyn til sine granner, derfor plasseres elverket på litt avstand, f.eks. nede i et dike, dermed reduseres lyden/stöyen betraktelig, trenger kun 10-15 meter med skjöteledning og litt sunn fornuft.
Myggnetting i dörer/vinduer og diverse luker, er kun en stor klam vits, mygg og knott kommer "inn", uansett, studerer du konstruksjonen, så ser du hvorfor.......
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Efoy! Vilken häftig produkt! Är det nån här som har en sån? Men hur skulle jag kunna köra kylanläggningen med en sån? Jag har ännu inte bekantat mig med min Dometic, då den precis installerades, men den går väl bara på 220volt!?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Efoy! Vilken häftig produkt! Är det nån här som har en sån? Men hur skulle jag kunna köra kylanläggningen med en sån? Jag har ännu inte bekantat mig med min Dometic, då den precis installerades, men den går väl bara på 220volt!?
Den går bara på 220, har du tänkt åka till Medelhavet sommartid så är den bra att men annars körs den inte mycket,det är min erfarenhet.
Efoy laddar batterierna till en hög kostnad både inköp och drift ca: 1kr per Ah.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack för alla bra synpunkter. Vid närmare eftertanke kanske inte behovet egentligen finns för mig!? Det kanske var mest för att det är kul att köpa grejer till husbilen:)
Det var ett klockrent och från hjärtat svar, vi är nog rätt många som letar efter anledningar att shoppa:)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej !
Jag har Honda i 10 som i första hand är avsett som hjälp till batteriladdning i, nödfall. Ställer man aggregatet lite åt sidan är störningen minimal. Det är i alla fall inget mot grannar som kör gräsklippare varje vecka hela sommaren.
BBa

Helt rätt! Det GÅR att använda utan att störa. Det kräver dock att man placerar dem lågt (gärna i grop) och täcker med vad än månde finnas (granris funkade för oss) och att de placeras en bra bit från grannen som man inte vill störa (allt kortare än 25-30m är ett skämt).

Var på Elmiamässan (i år igen) och hade, inom en radie av 30m 3st elverk igång. Varav 2 av dessa var igång dygnet runt.

// Niklas
 
F

Fd.47585

Guest
Var på Elmiamässan (i år igen) och hade, inom en radie av 30m 3st elverk igång. Varav 2 av dessa var igång dygnet runt.

// Niklas

Vilket jobb dom måste haft, elaggregaten går väl bara 3-4 tim per tank? Tanken på 22i är 3,6 liter och den går 3,5 timmar på en tank, dvs dom måste fylla på 6 ggr per dygn :-(

Och hur förvarar man dessa mängder bensin (ca 24 liter/dygn) säkert under färd?

En jeepdunk är 20 liter så det går åt mer än en jeepdunk per dygn! Hur ställer sig campingar/Elmia till att ha så mycket bensin med sig i lösa dunkar? I villa/garage får man max förvara 100 liter bensin "löst". Tänker att man max får ha två P11 i husbilen i speciellt (ventilerat) utrymme och inget i garaget.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Helt rätt! Det GÅR att använda utan att störa. Det kräver dock att man placerar dem lågt (gärna i grop) och täcker med vad än månde finnas (granris funkade för oss) och att de placeras en bra bit från grannen som man inte vill störa (allt kortare än 25-30m är ett skämt).

Var på Elmiamässan (i år igen) och hade, inom en radie av 30m 3st elverk igång. Varav 2 av dessa var igång dygnet runt.

// Niklas
Några borde sagt ifrån ,fullständigt oacceptabelt att ha elverk gående dygnet runt på ett så trångt uppställningsområde,det verkar som att en del inte bryr sig alls,bara jag får vad jag får som jag vill,det verkar vara inställningen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det var väl mest hos husvagnsfolket det brummade , det fanns ju anslag om när dom fick användas , själv hade jag inte så ont av det , men när man gick till mässan så puttrade det lite överallt efter vägen :cool:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det var väl mest hos husvagnsfolket det brummade , det fanns ju anslag om när dom fick användas , själv hade jag inte så ont av det , men när man gick till mässan så puttrade det lite överallt efter vägen :cool:
Som Norrlänning tolkar jag det som att det var riktigt kul där om det puttrade på det sätt som jag tänker mig det:)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vilket jobb dom måste haft, elaggregaten går väl bara 3-4 tim per tank? Tanken på 22i är 3,6 liter och den går 3,5 timmar på en tank, dvs dom måste fylla på 6 ggr per dygn :-(

Och hur förvarar man dessa mängder bensin (ca 24 liter/dygn) säkert under färd?

En jeepdunk är 20 liter så det går åt mer än en jeepdunk per dygn! Hur ställer sig campingar/Elmia till att ha så mycket bensin med sig i lösa dunkar? I villa/garage får man max förvara 100 liter bensin "löst". Tänker att man max får ha två P11 i husbilen i speciellt (ventilerat) utrymme och inget i garaget.

Nu kan jag i och för sig inte svara för timmarna mellan kl. 23:45-04:30, för då sov jag. Men alla mina vakna timmar jag var i eller vid husbilen var dessa igång.

Är man ett par st. som delar på jobbet att fylla bensin är det inget stort jobb.

Vad man får och vad folk gör är två vitt skilda saker ibland.

// Niklas
 
Toppen