1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

HomeSecure?

Tråd startad i 'Säkerhet o Larm' av jdjiveco, 27 Maj 2019.

1. jdjiveco

jdjiveco HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5761
    Funderar på att införskaffa ett enklare larm-HomeSecure basic. Larmet kan koppla in trådlösa magnetsensorer, vilket det jag eftersöker. Det finns flera olika leverantörer av detta Larm ( Homesecure). Men larmet lev. med en 220volts adapter som omvandlar spänningen till 12 Volt. Vad händer om jag kopplar detta larm till HB:s 12 volt system?

Har solceller som laddar batterierna upp till en spänning 14,4volt innan regulatorn slår av (tror jag). förstörs larmet då tro ?

coolkille och Rantzow gillar detta.
  2. Joffe

Joffe HBK Medlem

Kommun:
    Klippan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12378
    14,4 volt är väl laddspänningen. Kopplar du larmet till något uttag i bilen så är där 12 volt.

Rantzow gillar detta.
  3. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Nähä, du har batterispänning i uttagen, d v s 14,4V vid laddning och 12,72V vid fulladdat batteri.

Jag har kopplat in ett liknande larm och det har inte varit några problem. Elektroniken jobbar med 5,5 V (industristandard för chips od). så det finns oftast en inbyggd spänningsregulator i larmet.

Lena & Bosse Möller gillar detta.
  4. jdjiveco

jdjiveco HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5761
    Om jag har uppfattat det hela korrekt så bör det funka att koppla t ex HomeSecure larm direkt till HB:s 12,7 volt (om fullt laddat batteri/14,4 vid laddning). Har just frågat en återförsäljare HomeSecure att bekräfta det. Dom bekräftar att det inte är något problem med att direktkoppla HomeSecure enheten till HB:s elsystem :) Återkommer med en recenssion av larmet HomeSecure ur mitt perspektiv

Senast ändrad: 27 Maj 2019
  5. Ch & Ib

Ch & Ib HBK Medlem

Kommun:
    Vara
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13303
    Har du kollat ifall det finns batteri i basenheten, det gör det på mitt sådant larm. Inte exakt likadant, men den massproducerade kina-varianten.

Har kopplat direkt till husbilen. Fungerar utmärkt..

Rantzow gillar detta.
  6. jdjiveco

jdjiveco HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5761
    Har just beställt Centralenheten-HomeSecure Basic V2. Ska bli intressant se om den fungerar som det är tänkt..utan att "Dö" (länk:HomeSecure BASIC V2 Larm Huvudenhet). Har bara behov av bevakning av fyra WiFi magnetkontakter. Återkommer, med hur det går med detta

7. Gittan & Jojje

Gittan & Jojje HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10281
    Jag fick sätta in ett motstånd på kabeln till larmet, eller vad det var för att larmet skulle funka.
    Det fungerade sen utan problem.

Jojje

8. jdjiveco

jdjiveco HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5761
    Varför krävde ditt larm ett motstånd ?

9. jdjiveco

jdjiveco HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5761
    Testar om det går att installera ett HomeSecure Basic larm i husbilen. Larmet är tänkt att andvändas hemma, där medföljande strömadapter skall kopplas till 220 V som omvandlar det till 12V 1,2 A. Med positivt tänkande bör det gå att koppla in larmet i HB:en. Det är ju 12 Volt. Prövade. Icke. Det måste vara 12 V 1,2A. Vadå 12 V 1.2A ?

Då är frågan hur fixar man det ? Vad behövs ? Första tanken var Ohms lag U=R*I för räkna vilket motstånd som behövs dvs R=U/I=12/1,2=10 Ohm.

Testade...Icke. Uppenbarligen tänker jag fel - HJÄLP

10. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
  11. Tommy o Merit

Tommy o Merit HBK Medlem

Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25990
    Har du kollat polariteten?
    Tommy

12. Rulleriet

Rulleriet HBK Medlem

Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25505
    Clas har en liten DC/DC omvandlare som jag använder för att stabilisera 12V till router och annat, detta är minsta, finns med högre effekt.
    Enkelt att byta polaritet i kontakten...

12 V spänningsomvandlare DC/DC 18 W

13. Deblenh

Deblenh HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25493
    Hej! Du behöver 12v. 1,2A är vad din trafo som omvandlar 230V till 12V, kan ge max i ström. Alltså drar larmet max 1,2A troligen under 1A. Tänk ström (A) ungefär som hastigheten på vattnet i en vattenslang som jämförelse. Övrigas tips för att få exakt 12V är bra. Dock KAN det funka med högre spänning men kan riskera att larmet går sönder.
    Något motstånd behöver du inte montera.

14. jdjiveco

jdjiveco HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5761
    Hej, du har helt rätt. När jag "knipsade" (behövde konnektorn till larmet) strömkabeln från strömadapter för att kunna koppla in larmet blev det fel. Lätt hänt, men svårt att inse. Mätte med unversalinstrument. Mycket riktigt polariteten var fel dvs minuspol till larmet skulle vara plusspol..Så nu verkar det funka. Är bara intresserad av ett enkelt larm som trådlöst kunde managera några magnetsensorer (WiFi) och inget annat. Finns även app som funkar både på IOS som android. Själva centralenheten kostade drygt 1400sek (om någon undrar)

Deblenh och Tommy o Merit gillar detta.
  15. jdjiveco

jdjiveco HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5761
    Utlovade bilden,och kabeln som jag klippte av vid 220-12Volts adaptern. Viktigt att komma ihog att HomeSecure Basic är ett "enkelt" hemmalarm, ej ämnat för husbilar. Men fungerar utmärkt, eftersom larmet kräver 12 volts 1,2A matning. Min "work around" var som sagt att "knippsa" kabeln, och koppla in den på husbilens "elnät". Viktigt är att hålla reda på polerna på konnektor (mitten är pluspol på konnektorn). Självklart gjorde jag tvärtom, vilket resulterade i att centralenheten inte tog mot något spänning (tydligen finns det elektronik som skyddar). Annars är det extremt enkelt att installera larmet. Om man inte är utefter mer avancerade funktioner. Fungerar klockrent...hittils. IMG_4113.JPG

Ch & Ib gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.