• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjullager bak Citroen c25

S

Svedde83

Guest
Hej
Jag upplever att hjullager höger bak är lite glappt. Är det koniska läger som man kan justera mha mutter i centrum?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Som mekaniker säger man att blir det glapp så är lagert slitet. Visst låter det inget från lagret så kan man nog dra det. Men jag hade bytt det. Jag är en gamla mekaniker. Är det ett kompattlager så går det ej dra. Vad så besiktningen , kunnig personal kan råda dej om det . Det hade jag gjort i alla fall.
Mats
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns att köpa på autodoc i tyskland, verkar finnas olika sorter men i varje fal på en bild är det koniska rullager så försök lägga åt det. Man ska dra åt det tills det kärvar och sen släppa en bit på muttern. Visst glapp måste finnas annars kan det skära när det blir varmt. Kan du få dit lite fett samtidigt så är det bra. Låter det om lagret är det bara att byta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja som redan nämnts så är det två koniska rullager bak som går att lägga åt.
Det finns finns två storlekar beroende på vilket chassi bilen är byggd på.
Det man får vara lite observant på är att axeltappen som innerringen sitter på kan vara lite tillplattad just där innerringen till yttre lagret sitter och den största kraften/smällarna från vägen träffar den, nerkant lite framåt. Om det är så vilket inte är ovanligt, så kan det kännas som att lagren glappar lite fast det är yttre innerringen som glappar på axeltappen, och då är det inte bra att bara lägga åt lagren för då blir lagren uppspända för mycket när det känns som "lager"-glappet är borta.
Det syns rätt lätt om axeltappen är sliten/tillplattad om man lossar muttern och tar bort centrumet med lagren, och trär på den lösa innerringen där den skall sitta när allt är på plats.

M.v.h. JANKRO.
 
S

Svedde83

Guest
Tack för hjälpen. Håller på att renovera bromsar bak så jag tar och river lagren bak på bägge sidor då och inspekterar och fyller nytt fett. Var och besiktade förra veckan och de sa ingenting om lagren. Var bara jag själv som reflekterade över det.
Är lagren bara att lyfta ur. Det är väl inte någonting som är pressat i?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, de inre lagerbanorna sitter bara med nollpasssning på axeltappen (men som sagt det kan glappa vid det mindre yttre lagrets innerbana om du har otur), och jag har för mig att det inre större lagrets innerbana/rullhållare inte kan ramlar ut för packboxen håller det delvis kvar i centrumet, men man får in nytt fett utan problem när centrumet är borta från bilen.
De yttre lagerbanorna sitter som sig bör med lagerpassning i själva centrumet så om du skall byta lagren så måste de ju tas bort ur centrumet. Jag har för mig att om man snedslipar en drivdon lite i anligget så kan man komma åt att slå ut dem (de yttre lagerbanorna alltså) ur centrumet utan några större problem. Sedan kan man använda de gamla lagerbanorna som mellanlägg när man slår in de nya på plats i centrumet.
Jag är också ganska säker på att rullagren är helt vanliga lager som går att köpa direkt hos typ SVERULL eller liknande om det tar tid att få tag på genom att skicka efter, i alla fall lagren till lilla chassit. Problemet är i så fall att packboxen är special om den gamla är sliten eller blir sabbad för den måste i alla fall bort vid byte av inre lagret.

Tänk också på att som nämnts att det finns två storlekar på chassit. Så både lager, trummor, bromsband och hjulcylindrar finns i två storlekar.
Det gäller också fram om du går till attack även där. Det finns olika stora lager, skivor och ok/belägg även där. Fram är lagerbyte lite besvärlig för det sitter shims mellan innerbanorna med en stenhårt dragen centrummutter, men ett litet kännbart glapp där är helt ok och skall t.o.m. finnas när lagren är nybytta annars ligger de åt för hårt.
Det finns även två storlekar på undre spindelbultarna fram om du kommer dit någon gång, men det har inte med storlek på chassit att göra utan mer med ett byte vid någon årsmodell som är lite diffus. Det går lätt att ha koll på, för det är olika stor gänga/mutter som håller konan.... Typ M12 eller M14, kanske 14 eller 16... I alla fall den skillnaden om man mäter innan köp.

Lycka till. JANKRO.
 
Toppen