• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjullager bak Citroen c25

S

Svedde83

Guest
Hej
Jag upplever att hjullager höger bak är lite glappt. Är det koniska läger som man kan justera mha mutter i centrum?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Som mekaniker säger man att blir det glapp så är lagert slitet. Visst låter det inget från lagret så kan man nog dra det. Men jag hade bytt det. Jag är en gamla mekaniker. Är det ett kompattlager så går det ej dra. Vad så besiktningen , kunnig personal kan råda dej om det . Det hade jag gjort i alla fall.
Mats
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns att köpa på autodoc i tyskland, verkar finnas olika sorter men i varje fal på en bild är det koniska rullager så försök lägga åt det. Man ska dra åt det tills det kärvar och sen släppa en bit på muttern. Visst glapp måste finnas annars kan det skära när det blir varmt. Kan du få dit lite fett samtidigt så är det bra. Låter det om lagret är det bara att byta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja som redan nämnts så är det två koniska rullager bak som går att lägga åt.
Det finns finns två storlekar beroende på vilket chassi bilen är byggd på.