Löst Hjälpluftfjädring bak, prisfråga?

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Avarage, 10 Juli 2018.

  1. Jerry1

    Jerry1 HBK Intresserad

    Inlägg:
    58
    Kommun:
    Nykvarn
    Niklas!
    Har kollat på bilderna och ser ju att det är Dunlops. Jag tycker hela konstruktionen ser väldig låg ut, ända ner till gummit på däcken. Risk för skador!!?? Undrar varför man placerar det så lågt när plats finns uppåt.
    Hälsningar
     
  2. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,371
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269

    Vi har nu kört med dem ett tag och inte slagit i någon gång. Dvs vi har inte upplevt några problem.

    Varför man valt sådan konstruktion torde nog vara en fråga för Dunlop. Jag vet inte med andra ord.

    Med vänlig hälsning,!
    // Niklas
     
  3. Jerry1

    Jerry1 HBK Intresserad

    Inlägg:
    58
    Kommun:
    Nykvarn
    Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassi
    Jag har försökt att komma fram till vilket fabrikat jag skall välja och här är min bedömning:
    AL-KO Air-Plus faller på priset
    VB SemiAir faller på priset
    Goldschmitt Zusatsluftfeder dålig respons från säljare
    MAD Suspension Systems stabil konstruktion bra pris
    Dunlop Air suspension lågt placerad och risk för skada
    Dunlop har 6" gummibälg, övriga har 5" bälgar av nästan identiskt utförande.
    Vad jag kan komma fram till är att alla ger samma fjädringsresultat. Alla levererar galvade delar.
    Kompressorer och övrigt är ungefär samma prylar.
    Jag väljer MAD!
     
  4. Håkan o Britt

    Håkan o Britt HBK Medlem

    Inlägg:
    1,492
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3489
    Kanske en dum fråga .varför luftfjädring har kört Fiat original chassi och alko 4500kg ,jag finner inga problem vid körning ,eller är det något som jag inte märkt vid körning ,jag kanske har rätt bil , från början,,håkan
     
    Emppu gillar detta.
  5. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,371
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Vi har en bil med långt överhäng som vi stundtals maxlastar bak. Med resultatet att bilen blir väldigt låg (vi har en ram under lastutrymmet som sticker ner och i vissa situationer har skrapat i) samt mindre stabil.

    Så för att öka markfrigången samt få stabilare bil var detta en bra och förhållandevis billig lösning.

    Som "grädde på moset" ökade komforten en aning.

    // Niklas
     
    Klaus Möhrpahl, Håkan o Britt och Jokin gillar detta.
  6. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,068
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Framförallt på FIATchassit får du en mycket stadigare bil, gungar inte om du blir omkörd av ett stort fordon, den hoppar inte lika mycket vid stora ojämnheter i vägen, den gungar mindre när du går inne i bilen.
    Det bladfjädrade standardchassit är inget under av komfort,byggt för ett transportfordon.
     
    Jokin gillar detta.
  7. Jerry1

    Jerry1 HBK Intresserad

    Inlägg:
    58
    Kommun:
    Nykvarn
    Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassi
    Nu har jag monterat MAD luftfjädring. (Säljs bla.av AS-Airsuspension) Arbetstiden (DIY) blev dag plus en dag extra för dragning av luftslangarn i dubbelbotten och manometerpanelen fram.
    Inga svårigheter alls. Jag "tjänade" över en dm i lyfthöjd vid hjulen.
    Provkörningen gick bra. Skall bli intressant att se hur det funkar på längre resa. Jag har konstaterat att det nog inte spelar någon roll vilket fabrikat man väljer. Funktionen är ju densamma och de flesta använder Firestones bälg W21-760-9000.
     
  8. Jerry1

    Jerry1 HBK Intresserad

    Inlägg:
    58
    Kommun:
    Nykvarn
    Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassiföljande
    Hej!
    Rättelse:
    Jag har blivit tillrättavisad om ett tidigare inlägg jag skrivit:
    Jag skrev:"Dunlop har 6" gummibälg, övriga har 5" bälgar av nästan identiskt utförande"
    Detta var fel!
    Alla nämnda har ca. 5" bälgar som, när dom är trycksatta, sväller till ca 5,7"
     
  9. Jerry1

    Jerry1 HBK Intresserad

    Inlägg:
    58
    Kommun:
    Nykvarn
    Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassi
    Hej!
    Nu har jag kört ca 700 mil med MAD-luftfjädringen. Jag har provat med olika tryck i bälgarna och har kommit fram till att ca 3 kg/cm2 är ganska bra. Bilen har blivit mindre stötig i baken, och jag kan höja baken med en hel decimeter om jag behöver. Jag kör med endast 3,8 kg där fram och 4,5 på bakhjulen.
    Nästa åtgärd, för ytterligare mjukare gång, är att jag funderar på att byta bakre stötdämpare till KONI FSD nr. 88051057, vilka ju lär vara bra på att svälja stötighet på dåliga vägar med potthål, dålig asfalt, grusvägar och broskarvar.
     
    STANTON gillar detta.
  10. STANTON

    STANTON HBK Medlem

    Inlägg:
    546
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3999
    Är själv intresserad var köpte du din sats.
     
  11. Jerry1

    Jerry1 HBK Intresserad

    Inlägg:
    58
    Kommun:
    Nykvarn
    STANTON gillar detta.
  12. kuaiLi

    kuaiLi HBK Medlem

    Inlägg:
    87
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27671
  13. STANTON

    STANTON HBK Medlem

    Inlägg:
    546
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3999
    Då så var det monterat, hjälpluftfjädring alltså det blev Dunlops till al-ko 40H chassi köpte satsen av Tolsons maskin. Inga större problem att montera allt passade tog ca 6 tim. Provkörning får bli på tisdag då vi rör oss ner mot Jönköping och Elmia.
    FB_IMG_1567879257416.jpg
     
    Åke o Wania 65, Avarage, MaJe och 2 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.