Hjälpluftfjädring bak, prisfråga?

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Avarage, 10 Juli 2018 kl 06:51.

  1. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    989
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9269
    Har en Carthago e-line I50 årsmodell 2015 där vi funderar på att montera en hjälpluftfjädring med kompressor. Monteringsjobbet tänkte jag fixa själv.

    Har kontaktat en del firmor och begärt pris men än så länge bara fått svar från en. Tyckte dock priset var aningen högt.

    - Luftfjädring Semiair X250 AL-KO WT enkelaxel 06-co (Artikelnr: 348 250 021) Pris: 18 800 SEK + moms
    Priset är inklusive alla komponenter (bälgar, kompressor, manöverpanel med manometrar mm.) Det tråkiga är att jag beggar pris utan kompressor (då man köper dem väldigt mycket billigare själv) men firman lämnar bara ut komplettpris. Paneln (standardpanel till Fiat Ducato) har jag heller ingen nytta av för vi har funktioner monterade i befintlig panel som vi vill ha kvar. Manöverknappar och manometrar till luftbälgarna måste därför sitta på annan plats. Onödigt att betala för något man sedan slänger.

    Jag avvaktar just nu svar från Tolson och skall sedan kontakta Bossings.

    Fler tips mottages gärna så även köp utomlands?

    Mvh!
    // Niklas
     
  2. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    2,638
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3493
    Erik och Emppu gillar detta.
  3. Frankia

    Frankia HBK Styrelse

    Inlägg:
    4,016
    Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    549
    Hej
    Går det inte att köpa bälgarna som reservdel?
     
  4. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    989
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9269
    Säkert, men frågan är inte ställd (än). Dessutom behöver man, när man har AL-KO chassie som vi har, ett gäng olika konsoler som knappast anses som reservdel då de bara går sönder vid stort haveri typ större krock. Dvs. jag tror det blir svårt att köpa loss konsolerna som reservdel.

    Får dock tacka för tipset.
     
  5. hansyngve0319

    hansyngve0319 HBK Medlem

    Inlägg:
    460
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18108
    Hej Niklas ! Jag köpte och monterade själv hjälpluftfjädring på en Dethleff och har bara positivt att säga om "Tolson Maskin" väldigt bra support samt enkel och utförlig beskrivning
    Lycka till hälsar
    Hasse
     
    Avarage gillar detta.
  6. siczac

    siczac HBK Intresserad

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Eslöv
    Hej!
    När jag var i Tyskland i våras bytte jag till GOLDSCHMITTs kraftigare spiralfjädrar fram OCH luftfjädrar bak inklusive kompressor och manometrar. Den totala kostnaden inklusive skatt för ALLA delar OCH installations-kostnaden blev 24.000 kronor.
    Du har fått ett kostnadsförslag för BARA alla delar till luftfjädring bak och inga kraftigare spiralfjädrar fram, utan moms och utan montering. VARFÖR är kostnaderna så mycket högre i Sverige? Det skiljer ju bara 6% i skatt.
    Anders
     
    Avarage gillar detta.
  7. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,257
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan, den här firman har funnits länge och säljer rätt mycket både hjälpluftfjädring och helluft samt mycket annat.
    Jag har ingen aning om de bara har till standardchassin och inte något till eftermarknadschassin men det skadar väl inte att ringa och fråga.
    KARNAG AB.
    Ride Rite

    M.v.h. JANKRO.
     
    Avarage gillar detta.
  8. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,641
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Har du också ALKO-Chassie på din bil?
     
  9. kersa

    kersa HBK Medlem

    Inlägg:
    54
    Kommun:
    Vara
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2213
    Har monterat Karnag -16 med kompressor bra beskrivning bra passform
    Mycket nöjd stabilare i bak bättre väghållning .
     
  10. siczac

    siczac HBK Intresserad

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Eslöv
    Hej!
    Jag har inte ALKO-Chassie MEN det kan inte förklara den JÄTTE-stora prisskillnaden.
    Arbetet tog 4 timmar med 2 montörer. Bilen blev dessutom, efter monteringen, besiktigad av en TUV-ingenjör och godkänd för att höja lastvikten om jag vill. Jag fick ett skriftligt intyg från TUV-ingenjören och eftersom vi är EU-medlemmar så gäller detta intyg i hela Europa enligt honom. Detta ingick också i priset.
     
    Senast ändrad: 11 Juli 2018 kl 08:39
  11. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,641
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det är ganska stor prisskillnad på luftfjädringssatserna till standardchassiet mot satserna till ALKOchassiet, så man bör ju ha med den aspekten när man jämför priser.
     
    Master gillar detta.
  12. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    989
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9269
    Fram har vi redan AL-KO ACS fjädrar/dämpare (hmm, var benämningen ACS rätt?). Det är bak den blir onödigt låg vid full last i garaget samt behovet av att kunna höja vid påfart/avfart från färjor samt andra kortare/branta backar som driver hjälpluftfjädring bak.

    Kontaktade Bossings med samma frågeställning och fick det korta kliniska svaret:
    "Vi har inget som stämmer med era önskemål."

    Samt följande svar när jag frågade vad de hade till vår bil:

    "Det vi jobbar med numera är AL-KO.
    Till denna bil är det Air + som gäller.
    Då blir det komplett montering, vi kan ej sälja enbart material.
    Pris ca. 35-40000 kr.
    Om det är intressant måste vi ha bilens reg, nummer, så att vi kan undersöka med AL-KO
    att det går att montera och vilket material som behövs till detta chassi
    ."

    35-40000kr är inte bara dyrt det är också ett överpris, anser jag. För delarna borde med lätthet kunna köpas in för under 10 000kr och monteringen är ingen rocket sience.

    Nej, här gäller att hitta ett mer prisvärt alternativ.


    Mvh!
    // Niklas
     
  13. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    989
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9269
    Har kontaktat dem. Det var därifrån jag fick priset 18 800kr + moms (dvs. 23 500kr) för delarna.
    Tack för tipset.

    Mvh!
    // Niklas
     
    JANKRO gillar detta.
  14. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    989
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9269
    Tack! :)
    Det låter bra!
    Har ställt frågan till Tolson men ännu inte fått något svar. Jag ger dem några dagar till sedan ringer jag.

    Mvh!
    // Niklas
     
  15. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    3,782
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5342
    Är HB'n för låg bak är ett alternativ att spänna torsionsfjädrarna ett eller ett par snäpp. Mycket billigare.
     
    Avarage gillar detta.
  16. siczac

    siczac HBK Intresserad

    Inlägg:
    12
    Kommun:
    Eslöv
    Enligt Goldschmitts prislista kostar 2-krets tillsatsluftfjädring, bälgar, kompressor, manometrar och annat som behövs 1795 € inklusive skatt till en Ducato X290 fr.o.m 2014 med ALKO-chassie.
    Anders
     
  17. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    989
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9269
    Var hitar du information om hur detta skall utföras?
     
  18. Gunerk

    Gunerk HBK Medlem

    Inlägg:
    32
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14526
    Niklas, ring och prata med Sörmans Bil i Borås. Dom brukar vara hjälpsamma. Hälsningar, Thomas
     
  19. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    3,782
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5342
    Har inte gjort det själv men vet att det går. Ring AL-KO i Göteborg de är hjälpsamma.
     
    Senast ändrad: 12 Juli 2018 kl 16:53
  20. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    989
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9269
    Det lite märkliga är ju att AL-KO monterat en bakaxel konstruerad för 2800kg axelvikt men som är monterad på en bil med max tillåten axelvikt på 2500kg (300kg mindre) och som när den är tom på last (långt mycket mindre än 2500kg axeltryck) fortfarande är för låg. Vi skall enl. uppgift ha 23cm (+/- 2cm) markfrigång mellan undersidan rambalk till marken och vi har (med tom bil) 19-20cm. Detta på en bil som bara rullat 3300 mil dvs. bakaxelsfjädringen är så gott som ny och borde inte ha mattats av nämnvärt.

    OM det går, med axeln monterad på bil på ett rimligt sätt justera fjäderförspänningen, borde inte det behövas OM AL-KO har tillverkat en bra komponent som installerats korrekt.

    En av nackdelarna med att förspänna en fjäder mer än 10-15% är att du förändrar fjäderkaraktäristiken och får en fjäder som inte tar upp ojämnheter lika bra. Än värre är att du ökar den returnerande kraften (kraften som fjädern skjuter tillbaks upp med) vilket kraftigt påverkar dämparen som få jobba hårdare (mer kraft skjuter tillbaks upp) och därmed tar slut fortare (har erfarenhet av detta från racing med motorcyklar).

    Jag har dock ingen erfarenhet av torsionsfjädersystem och vet då naturligtvis inte hur justering går till men principen är ju lika. Fjädern bär last och dämparen dämpar den returnerande kraften likväl som komprimerande (ofta justerbara på motorcyklar).

    Dvs. jag ställer mig tveksam till lösningen att förspänna fjädern mer även om jag självklart gillar lösningar som är billigare än 35-40000kr, dock inte om det är på bekostnad av funktion/driftsäkerhet och livslängd på övriga komponenter.

    Mvh!
    // Niklas
     
    Senast ändrad: 13 Juli 2018 kl 07:53

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.