• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp!! Upptäckt en lagad skada, fukt!?

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Idag tvättade jag av bilen för första gången denna säsong. Upptäcker till min fasa tre sprickor upptill på alkov delen. Tycker även att det är ojämnt/bubbligt kring en av sprickorna. Kollar insidan av alkoven och upptäcker då att på samma ställe på insidan syns en gammal lagning!! Bilen har varit skadad och blivit lagad, detta var inget som säljaren upplyste oss om! Känns som någon kört in i något med tanke på stället där skadan uppstått.

Och nu verkar det som att lagningen börjat ge med sig för dessa sprickor har inte setts till tidigare. Vi köpte husbilen av en större firma och i affären ingick även 1 års garanti mot fukt. Inköpt i slutet på augusti 2015.

Tips och råd till en smått chockad husbilsägare? Ska självklart kontakta säljaren imorgon.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    499,3 KB · Visningar: 51

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Upptäckt en lagad skada, fukt!?

En till bild.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    469,3 KB · Visningar: 31

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Upptäckt en lagad skada, fukt!?

Skadan från insidan
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    413,5 KB · Visningar: 31
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hjälp!! Upptäckt en lagad skada, fukt!?

Helt klart en gammal skada som du borde ha blivit upplyst om. Det är just sådant här som kallas bland juristerna "väsentligt information om varan" då det bla. påverkar andrahandsvärdet. När du i din tur säljer bilen måste du informera om den lagade skadan som påverkar priset något.

Jag skulle rekommendera att du läser piss noga allt som finns skrivet i avtalet när du köpte bilen. Kolla också om priset var "väsentligt" nedsatt jämfört vad en liknande HB har kostat annars. Alltså en med samma mil och årsmodell, samt utrustning. Har du betalat fullt pris, har du en stark case. Fundera innan du kontaktar säljaren, och gör det helst via mail, då har du allt "svart på vitt"...

De flesta säljare vill göra rätt för sig, så man skall inte ha aggressiv ton att börja med i alla fall. Han kanske inte ens visste om skadan? Vid en eventuell tvist täcker bilförsäkringens rättskydd, fast självrisk kommer man inte i från... Trist med sådana här överraskningar...
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Upptäckt en lagad skada, fukt!?

Har idag skickat ett mail till säljaren, återstår och se om man får svar.

Vad tror ni, går detta att laga så det håller och blir bra? Jag blir fundersam till lagning eftersom detta gjorts en gång och det verkar inte blivit så bra. Om firman lagar skadan ska man behöva oroa sig för att sprickor uppstår igen?! Hur många år håller det då det lagats ännu en gång... :confused:
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Upptäckt en lagad skada, fukt!?

Har du fått svar av säljaren ännu?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hjälp!! Upptäckt en lagad skada, fukt!?

Har idag skickat ett mail till säljaren, återstår och se om man får svar.

Vad tror ni, går detta att laga så det håller och blir bra? Jag blir fundersam till lagning eftersom detta gjorts en gång och det verkar inte blivit så bra. Om firman lagar skadan ska man behöva oroa sig för att sprickor uppstår igen?! Hur många år håller det då det lagats ännu en gång... :confused:

En metod som borde kunna användas är att lägga på Caraskin Startseite som egentligen är avsett som hagelskydd.
När vi köpte vår bil ny fick vi det monterat på fabriken, fungerar mycket bra, märks inte att det är tillagt efteråt och är halksäkert att gå på.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Upptäckt en lagad skada, fukt!?

Har du fått svar av säljaren ännu?

Har fått svar från företaget och blivit lovad att få hjälp med lagning.
De påstår att de inte hade kännedom om skadan. Detta kan väl stämma men jag tycker ändå att det är en miss från deras sida då lagningen man ser på insidan inte är direkt svår att upptäcka om man kontrollerat och gått igenom bilen innan försäljning.

Fortsättning följer.
 
Toppen