• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Säkring till automatsäkringar?!

F

F.d. 54567

Guest
IMG_7167.JPG Hej!

Kabe TM MI '06

Säkringen till manöverpanelens säkringar har gått.
Omöjlig att hitta. Manualen har ingen info!

Någon som vet var vi hittar den?!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Själva automatsäkringen är bara att återställa när man hittat orsaken till att den gick.
Går det inte att återställa finns felet (kortslutningen kvar) troligen kvar.
Om det finns ytterligare säkringar före automatsäkringarna är min gissning att de troligen finns nära bodelsbatteriet.
Har haft en KABE med liknande panel men kommer inte ihåg vad som var kopplat till dessa automatsäkringar. Minns dock att det var rätt bra redovisat i instruktionsboken.

Läste lite noggrannare nu och om jag tolkar dig rätt är hela panelen strömlös och inte bara de tre automatsäkringarna?
Vi hade en huvudbrytare ovanför garderoben i vår KABE - du har inte råkat komma åt den av misstag?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu gör jag en vild gissning..... för mig ser det ju ut som att de två strömbrytarna man ser på bilden är i läge OFF... prova att ända deras läge .... kanske det hjälpt? :D
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sitter även en stor säkring vid bodelsbatteriet med manuell återställning,men kolla brytaren ovanför garderobsdörren.den bryter panelen o pannan bl.annat
 
F

F.d. 54567

Guest
Hej!

Min far skulle ansluta en fläkt och lyckades orsaka en kortslutning.
Efter det går ingen ström fram till automatsäkringarna.
Huvudströmbrytaren har jag koll på, likaså manöverpanelen. Den manuella brytaren vid batteriet är testad och löste inte problemet.
Alla säkringar i garderoben och vid batteriet är hela.
Allt funkar utom köksfläkten och vattenpumpen.
Instruktionsboken innehåller fel och saknar en hel del information tyvärr.

Vi får nog hämta ström på annat håll tills efter semesterresan. :(
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
IMG_0647.JPG Hej. Har ingen Kabe men läst manualen på den du har så läser jag om Automatsäkringen för starthjälp löst ut så får du ingen ström på panelen kan vara så att startbatterit var svagt så det tog hjälp av bobatteriet därför löste ut
Om jag fattar rätt så sitter den i motorrummet
Leffe
 
Toppen