• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Du tycker nog att vi är tråkiga ” gubbar ” som avråder dig ,
men jag tror att du ska lyssna på dem .
Här finns tusentals timmar av samlad erfarenhet gällande bilar .
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Du tycker nog att vi är tråkiga ” gubbar ” som hindrar dig
Men jag tror att du ska lyssna på vad de flesta här skriver
Här finns tusentals timmar av samlad erfarenhet gällande bilar .
Flera av dom som svarat dig är verkligen proffs på dina frågor,avråder dom såbör du lyssna på deras inlägg
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Det kommer bli bra. Tålamod och nogranhet så lär du dig varefter.
Och glöm inte att du har en stor fördel i att dina reparationer inte kommer synas.

Skillnad o jobba med utsidan av karossen eller om du originalrenoverar en veteranare där allt skall vara som när den kom ur fabriken, även där det inte syns.

Det finns väl 2 saker som är viktiga. Dels styrkan i konstruktionen, dels att få det så fukttätt som någonsin är möjligt.

Ta bort så mkt rostig plåt som möjligt. Men inte för stora bitar i taget.
Sen rekommenderar jag att dränka in alla skarvar, ev kvarvarande porer och slutna balkar med linolja eller kinesisk träolja. Torka bort överflöd innan det torkar så stannar det kvar i porer o skarvar. Sen färg och även där viktigt att få tätt. Därför bra med epoxigrund. Ev med kallgalv först mot ren plåt. Sen täta ev skarvar o svetsar som inte är 100 täta. Jag brukar använda Sikaflex eller Tec-7. Undersidan sedan rostkyddsmedel.

En James Cook är definitivt värd att bevara.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Word, Jankro. Word.:yes:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Det kommer bli bra. Tålamod och nogranhet så lär du dig varefter... En James Cook är definitivt värd att bevara.
Helt rätt Storpontus, att bevara är rätta ordet och inte experimentera med spackel och linolja. "Tålamod, noggrannhet" är också helträtt men om du lägger ytterligare "fet plånbok", då stämmer hela bilden. Jag var inne idag och kollade reg.uppgifter på GCO080 och blev entusiastisk själv, men, men...

besiktning-km-skatt.jpg

OK, mycket talar om att det kan vara värt att satsa på den här rariteten med en motoreffekt på hela 48 kW (Conversion: 48 kW X 1.36 = 65.28 HP). Min mor och hennes man ägde likadan James Cook på 80-talet och imponerade med både bilen och sina resor söderut, vilket kanske har smittat av sig på mig långt senare. Men som sagt, gör man jobbet på ett riktigt sätt så att bilen (husbilen) klarar besiktning 2018, är trygg att åka i, då har Pluto2000 lyckats med att "bevara" en veteranbil som han kan åka och glänsa med i och runt Höganäs. Jag kan bara önska "Pluto" lycka till och slutar här med fler "goda råd".

02-mercedes-benz-james-cook-camping.jpg
Bild: lån från nätet
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Hej på er ! Jag har renoverat bilar sen 70 talet både sportvagnar o bruksbilar och var nog tidig med husbil 1986. Mitt råd är att kapa bort rostig plåt + 20mm
och klipp till vanlig kaross/svart plåt 0,8 mm ock mig svetsa en 1cm uppehåll 40cm sen bra primer.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Bilen ser väldigt fin ut på bilden. Tufft utseende. Gillar bilar med det gamla stuket. mycket jobb är det men du verkar ju ihärdig. Trodde inråte det var en sådan nice car. Har givetsvis ändrat mitt i omdöme om bilen.
Hoppas givetsvis att du går iland med ditt projekt så kämpa ändå på.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

En V serie Mercedes har en fordel, en riktig ramme så golvet er ikke selvbærene. Men veggene står på golvplaten så fjern ikke for mye om gangen, kult prosjekt med mye jobb. V serien var ikke de aller værste rustkassene, men hadde ingen rustskydd fra fabrikk. Bror A og JANKRO har skrevet godt om hvordan en jobber med dette.
 
Toppen