• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

F

F.d. 28155

Guest
Jag har precis blivit klar med att riva ut golvet & stålborstat det jag fann där under, rost. Jag fann också små som stora hål i det korrigerade golvet. Nu undrar jag hur ni tänker & hur ni skulle gå tillväga.

De små hålen jag fann, räcker det att spackla dom med glasfiberspackel eller skulle ni svettsat igen dom också? De är väl 1mm - 5 mm.

Sen har jag upptäckt stora hål framme vid förarsätet & handbromsen. Det ser ut som man bara kan lägga en platt plåtskiva där, det ser enkelt ut (säger jag som aldrig svettsat förr). Ett annat hål däremot har ger mig svettningar! Det är rost från det bakre hörnet fram till hjulhuset & förbi. Det ser ut som man måste forma ett nytt hjulhus eller vad tror ni?

Sen ska detta bli mitt hem är tanken. Så därför är jag också lite osäker på vilket medel jag kan använda för att sen rostbehandla golvet när all rost är borta. Jag vill inte andas in gift dag som natt.

Stegen ser alltså ungefär ut såhär:

1. Bli av med rosten
2. Täcka hålen
3. Behandla ”golvet” för att förebygga ny rost. Men med vad?
4. Isolera ”golvet” & plana med plywood skivor.
5. Välja ut ett fint & praktiskt golv.

Jag är rädd för att fuska eller göra fel så jag tackar ödmjukast för alla tips jag kan få.

Juste sen hitta jag ett borrat hål i golvet också. Om det är någon som har haft samma modell, vet ni vad det hålet har för syfte?
Sen glömde jag också nämna rosten i främre vänster hörn. Jag & far hittade läckaget som orsakat rosthålet men vi vet inte bästa alternativet till att täppa hålet. Sen har vi MER ROST i framrutans list, det är det jag försökt visa på en av bilderna där min tumme är med. Är den lagningen lika komplicerad som den ser ut att vara?

Mvh Gustaf
 

Bilagor

  • F2E1C2D2-D1E6-4E60-8CB2-6973D3F3DE7F.jpeg
    F2E1C2D2-D1E6-4E60-8CB2-6973D3F3DE7F.jpeg
    1.000,3 KB · Visningar: 61
  • 14830DC4-AAEC-4F14-A5ED-EA979AACE7ED.jpeg
    14830DC4-AAEC-4F14-A5ED-EA979AACE7ED.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 16
  • B534AAFB-1185-4BF2-8F10-19E6B6EA284C.jpeg
    B534AAFB-1185-4BF2-8F10-19E6B6EA284C.jpeg
    2 MB · Visningar: 12
  • 06FFCA66-E58B-41ED-A187-5CC4F9E936D2.jpeg
    06FFCA66-E58B-41ED-A187-5CC4F9E936D2.jpeg
    3 MB · Visningar: 14
  • DC5F94F0-620A-4FE3-9F38-52220D43C1D6.jpeg
    DC5F94F0-620A-4FE3-9F38-52220D43C1D6.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 21
  • 056D58D4-6C19-4C1D-A02D-1CBC43D74DA7.jpeg
    056D58D4-6C19-4C1D-A02D-1CBC43D74DA7.jpeg
    1 MB · Visningar: 18
  • 52983137-10EA-45B3-A184-36851F574F9E.jpeg
    52983137-10EA-45B3-A184-36851F574F9E.jpeg
    532,1 KB · Visningar: 20
  • 2473C3E2-93DB-416A-BEC6-459B223F3250.jpeg
    2473C3E2-93DB-416A-BEC6-459B223F3250.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 23
  • F3A5A942-A4CC-4DDD-9201-FEE2F35FC775.jpeg
    F3A5A942-A4CC-4DDD-9201-FEE2F35FC775.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 23
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Hej, ja här ser det ut att vara lite jobb....
Alla rostskador bör lagas med ny plåt och svetsas så att det blir tätt. Skär bort gammal plåt med rosthål i slipa riktigt rent och svetsa ny plåt. Inte svårt men tidsödande. Tror att det finns en del s.k. Ekonomiplåt att köpa och som underlättar vid tex rep av golvplåten.
Borsta och eller slipa sedan allt och grunda med en bra grundfärg typ 2komponent epoxyfärg och gärna täckfärg över detta.
Beträffande rutramen så måster rutan ut så du ser hur illa det är. Svetsa även här om det behövs och rostskydda in och utsida, grundfärg och täcklack.
Gör allt noga så du slipper göra om för då är det betydligt mera och omfattande jobb såsom demontera allt inkl golvbeläggning ev. Skåp säng mm.
Lycka till med ditt jobb och renovering och framför allt skriv och berätta naturligtvis med bilder
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Välkommen till HBK Pluto2000, roligt att du hittade till oss och att du gillar husbilslivet!

Det finns några husbilsbyggare/reparatörer/installatörer/entusiaster här på forumet som du säkert kommer att få svar och tips ifrån. Men Gud vad mycket rost du har? Hur har du det med motorn, chassit, bromssystemet? Hur ligger det till med CO2/CO/partikel-utsläpp, framtida skatter och kostnader i övrigt? Ska du ge dig in i Europa eller bara strosa hemikring? Har du kollat helheten (med miniräknaren) och gjort en "ärlig" bedömning på om äventyret kommer att bära sig i längden? Tanken är inte att göra dig ledsen, bara uppmärksam på kommande frågor, innan du har satt "spaden"...
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Oj...så där såg inte ens min gamla Morris Minor -59 ut i plåten efter 15 år i ett muggigt fuktigt garage..

Glöm stålborsten. Du behöver en vinkelslip och en massa flexibla slipskivor.
Och ja, det behöver vara plåtrent. Överallt. Dom där små hålen har du förmodligen i hela golvet, och plåt som är så skadad går inte att svetsa i.
Sen behöver du en tryckluftsdriven mejsel för att skära bort allt som är det minsta muggigt - rost smittar. En falstång, plåtsaxar (gärna både rakt, vänster och högersnitt), ett par kvadratmeter plåt, ett par flyttkartonger (att skära till modellbitar ur). Plus en bra MIG-svets. Till sektioner som är punktsvetsade behöver du ett punktsvetsborr för att få plåten att lossna t ex från underliggande balkar. Ett par starka magneter, några atlastänger och en vinkelhake är också bra att ha.

Efter att ny plåt lagts i måste du grunda och topplackera med nåt som verkligen funkar, typ blymönja följt av Pansarol eller liknande industrifärg.

Stort jobb. Kommer ta tid och kräva tålamod. Lycka till!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

MIG svets är helt nödvändig. Finnd billiga hos Biltema och övriga plåtverktyg. Malla av så mycket som möjligt innan du skär bort för mycket. Det finns i vilket fall flera här i forumet som gjort samma jobb. Sök på Mercedes under bygga o renovera. Har i vilket fall löst om en som har gjort samma jobb som du kommer att få.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Ett par tillägg:
Jag vet inte om den där karossen är "självbärande" eller om den vilar på en ram/ett chassi. Om den är självbärande (den korrugerade golvplåten tyder på det, korrugeringen utgör förstyvning) så bör du - innan du skär ut för mycket plåt - palla upp bilen på pallbockar, kanske också på tjocka reglar så att du vet att karossen är rak och inte kroknat när du skurit bort bärande delar (som golvet). Palla upp den på 8-10 solida punkter, kolla så att alla dörrar passar och palla helst upp den helt vågrätt. Sen kan du börja kapa i den. Livet blir så mycket enklare om du svetsar rakt i alla dimensioner :)

Fönsterramens skada: ser ut som jäkligt slarvig fabriksmontering av karossen. Det SKA vara hopsvetsat under fönsterlisten. Ofta är det en punktsvets ytterst. Den slipas, och sedan hårdlöder man resten av skarven du ser och fyller den med karosserikitt som är övermålningsbart.

Golvet ser ut som om det legat vatten på det (ett par centimeter upp) under många år. Min 64-folkabuss såg ut sådär också (den lagade jag på 80-talet), men inte överallt. Och ja, den hade ett läckage från ett hjulhus.

Hoppas du inte gav mycket för det där.... och återigen lycka till!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Hejsan, ja nackdelen med "plåtisar" när de har fått några år på nacken är nog både förr och troligen även nu att de rostar under lager av isolering, golv, inredning m.m. för fukten blir instängd. Det i kombination med att de flesta skåpbilar inte har något vidare rostskydd från början vilket ofta syns på hantverksbilar i skarvar m.m. redan efter några år.

Jag får instämma med GormGamle. Jag var också med och hämtade just en Morris Minor för ett par veckor sedan, Det var en -53'a som var rostig men inte alls så upprutten som ditt golv är.

När det ser ut som ditt golv gör så brukar det vara rätt hopplöst att försöka laga med enstaka plåtbitar, och ett golv som har småhål och porer som stora delar av ditt verkar ha brukar inte gå att bestämma var man skall sluta skära bort plåt för var man än svetsar så blir det bara mera hål.
Att spackla och använda medel typ roststopp och liknande funkar inte länge alls, och absolut inte när man skall täcka över allt med massor med jobb och inredning igen.

Det enda vettiga som jag ser det är att köpa ekonomiplåt i massor till din bil.
Ekonomiplåt är alltså formpressade nya plåtar som finns i stora bitar till bilar.
De flesta skåpbilar brukar det nästan finnas plåtar till så man kan bygga en ny kaross av bitarna och golvet går nog troligen att köpa nytt i ett par större bitar.
Priset på plåtbitarna brukar vara rätt skapliga men....... Tyvärr så skall ju bitarna dit också. Massor med jobb, inte så svårt om man gjort det förr men kan vara hopplöst om man inte kan och gjort det förr, och väldigt tidsödande.

Rostig rutram måste också lagas på ett bra sätt annars kommer rosten tillbaka på ett par månader. Har man tur kan det finnas nya pressade plåtar även till det också.

Jag får nog ta till ett uttryck som jag skrivit här flera gånger förr och som även gäller när man lagar uppruttna trästommar m.m. i husbilar.
"Ser det hopplöst ut beror det bara på att man skurit bort för lite av det gamla :p:."

Det finns säker vissa genvägar men som sagt, när man skall bygga vidare med inredning så är inte dålig plåt som hamnar under jobb och inredning någon bra början tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 28155

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Kul att så många har svarat & jag hoppas vi kan få igång en dialog så att bästa möjliga beslut tas. Eller kanske inte bästa, men rimligaste. För som jag märkte på er så är ni otroligt kunniga & vet hur ett proffs bygge skall göras. Men jag vet inte fall jag kan ro i hamn ett proffsbygge... Kan vi inte försöka hitta en mellan väg? Jag vill att det ska bli så bra som möjligt med de förutsättningar jag har. Måste jag byta all plåt, fine! Men tror ni inte det finns en annan utväg?

Jag tog några bilder ikväll trots att det blev mörkt men jag hoppas ni kan se ändå. Jag tror faktiskt jag skrämde er lite med mina förra bilder! Så mycket rost är där inte. Jag slipade rent runt hålen & där är plåt som blänker. Visst är där gropar & visst kan några av de groparna bli hål om jag trycker tillräckligt hårt. Men är det nödvändigt att byta hela plåten för det? Vad tror ni om den här lösningen?

https://youtu.be/IA3A8CMfyWM

Sen har jag börjat klippa bort det värsta av rosten vid de stora hålen. Men jag är osäker på hur mycket jag bör klippa & hur jag ska förhålla mig till ramen. För jag tänker nog att jag ska låta en kunnig svetsare få lappa ihop den. Men hur kan jag göra jobbet så enkelt som möjligt för hen? Hur vill en svetsare ha det?

Är den plåten jag ringat in i grönt frisk? Kan man svetsa på den?

Ni ska veta att jag uppskattar verkligen detta! Det är otroligt kul att bygga, slipa & slita! Sen också att forum som detta & människor som ni gör det möjligt, med all hjälp jag får kommer ja ha ett hem innan vår!
 

Bilagor

  • IMG_0165.JPG
    IMG_0165.JPG
    1,5 MB · Visningar: 15
  • IMG_0164.JPG
    IMG_0164.JPG
    1,6 MB · Visningar: 9
  • Image.jpg
    Image.jpg
    3 MB · Visningar: 16
  • IMG_0169.JPG
    IMG_0169.JPG
    2 MB · Visningar: 15
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Jag har en veteranbil som ser ut sådär i golvet.
Den har stått i 30 år i garaget för att jag inte orkat ta tag i det.
Och det är en golvyta som är en bråkdel av din.
Jag är hyfsat duktig på att svetsa och skulle springa långt åt andra hållet om jag blev tillfrågad om att laga din bil. MIG/MAG-svetsning kan du glömma om det inte är ren plåt. Rostfläckar ger bara råttskit och inget som håller.
Karosseriplåt i den typen av fordon brukar vara 0,7 eller 0,8mm, det går att gassvetsa sådan plåt med stort tålamod, även om det har rostfläckar kvar, men det förutsätter att kvarvarande plåt är ungefär lika tjock.
Det tar dessutom en jäkla tid om du inte ska ha ett vågigt golv.
Så jag ser nog bara ett alternativ om du verkligen ska ge dig i kast med detta och det är att kapa bort all och jag menar all skadad plåt och sedan MAG-svetsa ihop det med nya friska bitar.
Porer och pyttesmå hål betyder att plåten är tunn och otjänlig. Byt!
Jag förstår att detta inte är vad du vill höra, men jag skulle leta annan bostad om jag var i dina kläder.
Eller så fuskar du ihop det med massor med underredsmassa, popnitade plåtar och glasfiberspackel och hoppas det håller länge. Du lär ju inte kunna besiktiga med det, men det kanske kvittar.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Du är ambitiös, men kanske lite för snabb i vändningarna...
Allt du tar bort måste någon kunna rekonstruera. Bra att du fotar, men ... låt bli att skära bort mer innan du har en svetskunnig som tittat på alltihop, och helst åtagit sej jobbet!

Vet du vilka bitar som finns som ekonomiplåt? Vet du hur dom ska fästas mot det som är kvar när du "skurit rent"? Vänta med att skära är mitt tips. Kolla hur ekonomiplåtarna passar och var/ mot vad du kan fästa dom. Är dom ställena också poriga o jäkliga...så måste du bygga nya infästningar också. Och vad ska du fästa dom i? Ja, du fattar.

Vad gäller plåtens kondition...nä. Porerna säger allt. Dom punktsvetsar som släppt betyder att du har ett par tiondels mm material kvar runtom..och nej, det går inte att svetsa på/i.

Ta dit nån som kan åta sej jobbet. Detta är INTE på hobbynivå..längre. Tyvärr.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Kul att så många har svarat & jag hoppas vi kan få igång en dialog så att bästa möjliga beslut tas. Eller kanske inte bästa, men rimligaste. För som jag märkte på er så är ni otroligt kunniga & vet hur ett proffs bygge skall göras. Men jag vet inte fall jag kan ro i hamn ett proffsbygge... Kan vi inte försöka hitta en mellan väg? Jag vill att det ska bli så bra som möjligt med de förutsättningar jag har. Måste jag byta all plåt, fine! Men tror ni inte det finns en annan utväg?

Jag tog några bilder ikväll trots att det blev mörkt men jag hoppas ni kan se ändå. Jag tror faktiskt jag skrämde er lite med mina förra bilder! Så mycket rost är där inte. Jag slipade rent runt hålen & där är plåt som blänker. Visst är där gropar & visst kan några av de groparna bli hål om jag trycker tillräckligt hårt. Men är det nödvändigt att byta hela plåten för det? Vad tror ni om den här lösningen?

https://youtu.be/IA3A8CMfyWM

Sen har jag börjat klippa bort det värsta av rosten vid de stora hålen. Men jag är osäker på hur mycket jag bör klippa & hur jag ska förhålla mig till ramen. För jag tänker nog att jag ska låta en kunnig svetsare få lappa ihop den. Men hur kan jag göra jobbet så enkelt som möjligt för hen? Hur vill en svetsare ha det?

Är den plåten jag ringat in i grönt frisk? Kan man svetsa på den?

Ni ska veta att jag uppskattar verkligen detta! Det är otroligt kul att bygga, slipa & slita! Sen också att forum som detta & människor som ni gör det möjligt, med all hjälp jag får kommer ja ha ett hem innan vår!

Den film du hänvisar till är en amerikansk reparation som borde vara straffbar..
Jobbat som bilplåtslagare i nästan fyrtio år och lagat massor av sådana här rostskador och tro mig det finns ingen genväg.
Skär bort all rostig plåt och ersätt med ekonomiplåt eller vanlig karosseriplåt som är en mm tjock. Köp inte dålig tunn plåt på typ Biltema som oftast ör 0,7 mm och någon gång 0,9 mm plåttjocklek.
Om du tänker lägga ner så mycket jobb som jag tror att det är så gör det riktigt annars kommer du att ångra dig senare. Tycker du att det är för stort jobb så sälj bort den och köp en med bättre kaross.
Är du inte van med migsvets och bocka plåt så ser jag detta som en riktig utmaning.
Lycka till!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Ett alternativ är att lägga tid på annat (det du är duktig på) och ta betalt för det. Spana samtidigt efter ett bättre renoveringsobjekt så slipper du risker med att förlora både tid och pengar. Det måste väl finnas bättre plåtisar än den du har nu?
 
F

F.d. 28155

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Jag kör vidare på min naivitet. Jag är fortfarande ung & dum. Att sälja den är inte ett alternativ, stackarn har inte fått en chans. Den behöver bara lite kärlek. Men tycker ni jag ska vänta med de stora hålen & slipa rent ALL plåt till skinnare & synlig istället. Eller bör jag fundera på att såga ut allt golv?

Har också funderat på om man kan såga ut golvet på en gammal sprinter & svetsa dit det? Den plåten är också vågig & kanske tom samma mått?

Nu är jag medveten om att det är mycket jobb. Tack. Men jag har inte så mycket val & så som jag ser det så kommer jag lära mig mycket på vägen. Och som en lärare sa till mig ”kunskap är inte tungt att bära”. Jag behöver bara tips på hur jag ska ta projektet framåt. Jag tycker det är kul, så snälla sluta avråda mig att fortsätta.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Jag kör vidare på min naivitet. Jag är fortfarande ung & dum. Att sälja den är inte ett alternativ, stackarn har inte fått en chans. Den behöver bara lite kärlek. Men tycker ni jag ska vänta med de stora hålen & slipa rent ALL plåt till skinnare & synlig istället. Eller bör jag fundera på att såga ut allt golv?

Har också funderat på om man kan såga ut golvet på en gammal sprinter & svetsa dit det? Den plåten är också vågig & kanske tom samma mått?

Nu är jag medveten om att det är mycket jobb. Tack. Men jag har inte så mycket val & så som jag ser det så kommer jag lära mig mycket på vägen. Och som en lärare sa till mig ”kunskap är inte tungt att bära”. Jag behöver bara tips på hur jag ska ta projektet framåt. Jag tycker det är kul, så snälla sluta avråda mig att fortsätta.

OK, börja då med att ta reda på vad det finns för ekonomiplåtbitar att få tag i, och palla upp bilen så den inte kan vrida sig när du börjar skära bort plåten.
Byt sedan ut där ekonomiplåten passar först och sedan får du lappa så gott det går resten.
Lycka till.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Jag gjorde allt svetsjobb på den lilla Morrisen under tre veckors semester. Jag använde varenda ledig timme. Jag gissar att 20-25% av tiden gick åt till att slipa svetsarna. 20% till för att grunda, kitta skarvarna och måla. 20% gick åt till att mäta, klippa och testa kartongmodeller. Att skära rent gick snabbt. Svetsningen tog resten av tiden. Man är liksom på samma ställe minst tre gånger...gles punktning, tät punktning och sedan helsvetsning - med slipning av punkterna emellan.

Tre stora gastuber och en o en halv rulle tråd gick åt, plus en del plåt och ekonomibitar. Och en hel del kartong :)

Bara så du får grepp om att det tar tid. Massor av tid.

Och du..du behöver handla grejor, se även mitt första inlägg här. Köp en riktig märkessvets. 3-fas och med inställningsmöjligheter. Inget Biltema-skit. Hitta en Kemppi eller nåt, finns beg i vettigt och fungerande skick med regulator men utan tub för några tusenlappar.

Jag hade inga plåtverktyg när jag började. Min nota för hela bygget stannade på ca 30000 i bara beg svets & hyfsade nya o beg verktyg...bara en sån skitsak som en 3-fas förlängningskabel på 25m....700 spänn. Det sticker iväg.
Lycka till, som sagt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Jag tycker det största problemet här inte blivit nämnt en varm verkstad där man kan svetsa i med kompressor svets plåtbockningsmaskin plåtkap och diverse handverktyg och tid -massor med tid för att kanske när man rotat djupare i eländet inser att rosten har gått så djupt att det är bortom räddning.
Förmodligen billigare att köpa en med bättre kaross då finns det ju mycket delar men var hittar man en verkstad där man kan göra jobbet.
Det finns tyvärr många som tror att man kan lära sig en hel massa saker medans man jobbar med det. Så är inte fallet om man inte har någon utbildning i botten eller haft det som hobby sedan man var ung.
Även med en bra motor och kaross så kostar det massor att få till inredningen. Leta efter en bil med inredning som du kan fixa till man måste inte börja från botten, blir förmodligen billigare och bättre, finns massor med tappade lustar där folk har gett upp det gäller både båtar och bilar osv.
Det är svårt att ta råd men du kommer inse att du tjänar på det i längden.
Du kulle frågat om hjälp ett steg tidigare innan du handlat, ta förlusten och gå vidare, det har jag gjort och det var ett klokt val.
Jag realiserade en del av värdet genom att använda delarna till nästa projekt.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Jag kör vidare på min naivitet. Jag är fortfarande ung & dum. Att sälja den är inte ett alternativ, stackarn har inte fått en chans. Den behöver bara lite kärlek. Men tycker ni jag ska vänta med de stora hålen & slipa rent ALL plåt till skinnare & synlig istället. Eller bör jag fundera på att såga ut allt golv?

Har också funderat på om man kan såga ut golvet på en gammal sprinter & svetsa dit det? Den plåten är också vågig & kanske tom samma mått?

Nu är jag medveten om att det är mycket jobb. Tack. Men jag har inte så mycket val & så som jag ser det så kommer jag lära mig mycket på vägen. Och som en lärare sa till mig ”kunskap är inte tungt att bära”. Jag behöver bara tips på hur jag ska ta projektet framåt. Jag tycker det är kul, så snälla sluta avråda mig att fortsätta.

Du ber om hjälp, samtidigt som du sågar i stort sett alla tips som du fått om att avstå!
Har du inte ekonomi att köpa den bil som passar som tänkt, bör du absolut avstå från att försöka reparera ditt objekt för detta kommer att bli minst dubbelt så dyrt!

//Tommy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Jag kör vidare på min naivitet. Jag är fortfarande ung & dum. Att sälja den är inte ett alternativ, stackarn har inte fått en chans. Den behöver bara lite kärlek. Men tycker ni jag ska vänta med de stora hålen & slipa rent ALL plåt till skinnare & synlig istället. Eller bör jag fundera på att såga ut allt golv?

Har också funderat på om man kan såga ut golvet på en gammal sprinter & svetsa dit det? Den plåten är också vågig & kanske tom samma mått?

Nu är jag medveten om att det är mycket jobb. Tack. Men jag har inte så mycket val & så som jag ser det så kommer jag lära mig mycket på vägen. Och som en lärare sa till mig ”kunskap är inte tungt att bära”. Jag behöver bara tips på hur jag ska ta projektet framåt. Jag tycker det är kul, så snälla sluta avråda mig att fortsätta.
---------------------------------------------------------
Ok. skall försöka komma med lite info om hur man ev. kan gå vidare vidare om du vill.

Till att börja med. Spackelfilmen glömmer bort att om man gör den operationen säg på vårkanten så syns lagningen efter två månader då rosten åter börjar spränga bort spackel och färg. Framåt vintern ser det för jäkligt ut, och efter ett år/nästa vår så har man tur om spacklet fortfarande sitter kvar, mest troligt är att det har lossnat från plåten p.g.av att rosten har krupit vidare. Spackla kan man göra för att få en rostlagad/svetsad yta slät innan lackering på synliga lackade ytor.

Både om du själv skall laga eller om någon annan skall svetsa så handlar frisk plåt inte om att plåten går att slipa blank mellan porerna utan det handlar om att plåten fortfarande har oskadad originalfärg kvar för att vara frisk och skapligt svetsbar med en migsvets. När plåten är porig och småhålig så är den redan så tunn att det blir bara klassikern hålochhålbredvid när man svetsar.

Om man av någon anledning behöver laga porig ankommen plåt, så som redan nämnts så är nästan enda alternativet att svetsa med en gassvets som man kan behärska smältan med och kyla med tillsatspinnen. Men det funkar mest om man måste bygga upp i något hörn eller liknande.

Att skära bort mindre bitar för att ersätta de bitarna med frisk plåt är rätt hopplöst i längden för det blir långa sträckor svetsning innan alla bitar sitter fast. Så det är faktiskt mycket enklare att inte göra det nybörjarfelet utan ta bort stora bitar och ersätta dem i stället.
Om någon annan skall svetsa så skall han också skära bort rosten för han vill säkert inte ha femton små fyrkanter att laga utan några rejäla bitar att byta, plus att man bör ta en bit i taget så man kan hålla reda på hur det skall se ut.
Om någon annan skall laga så vill säkert han bedöma var det skall skäras, och att skära bort den gamla plåten tar inte så många minuter. Det är tillpassning, montering och svetsning som tar tid vid timdebitering.
Alternativet att ta ett golv från någon annan skåpbil funkar nog inte så bra för om den är skapligt rostfri så sitter det fast med punktsvetsar på hundratals ställen vid balkarna under bilen m.m. Nä ekonomiplåtbitar eller nya släta plåtar är nog vettigast.

Man bör också behandla "balkarna" som blir synliga när man tagit bort golvet. Den ca. 15m.m. breda kanten måste slipas skapligt ren och helst målas med grundfärg som går att svetsa i. På nya golvet måste man markera ut var balkarnas falser finns och borra hål ca. var tredje cm. så man kan punktsvetsa fast golvet mot balkarna med migsvetsen. Helst skall man då också ha en slav :p: under bilen som håller upp en liten slägga mot den heta svetspunkten så svetsaren på uppsidan kan slå till på svetspunkten för att pressa samman golvet mot balken innan svetspunkten kallnat.

Man måste ju även börja med att byta vissa mindre bitar på väggplåtarna/tröskellådorna så det finns friska ytor för att förena väggarna med golvplåten.

Mycket är det :) som sagt, och omöjligt att skriva om alla varianter, men man måste också tänka på att stora lagningar inte bara är till för att få bort hål, utan också för att få bilen att hänga samman igen.
Man kan lappa/fuska samman bilar även med plåt, poppnitar, sikalim och spackel och få dem genom bes. men hållbarheten blir inget vidare och en skåpbil tappar även mycket av sin vridstyvhet när allt för mycket rost finns.
Detta bör nog mest användas om man vill ha bilen i liv ett eller två år till innan skrotning.

När jag fick läsa genom vad jag skrivit så ser det tyvärr också "lite" pessimistiskt ut såg jag tyvärr :oops:.
Men just att du skall bygga inredning på det lagade golvet gör ju att det bör bli skapligt och tätt för annars är ju även det arbetet och pengarna förlorade efter bara något eller några år.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Mitt första projekt. MERCEDES 307D James Cook

Finns bättre och ändå billigare husbilar. Gamla merzedes skåpbilar av den typ du har hittat(och jag)finns gott om att köpa. Såg nyligen i facebook i en grupp som jag är med en helt inredd och enligt säljaren ganska då fri från rost men lite jobb med bromsarna. Lyssna nu på vad alla sagt istället för att behöva sluta för du der ingen ända på jobbet. Om du nu söker efter en liknande bil så vet du i vilket fall vad du skall titta på.
 
Toppen