• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med senaste skattehöjningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag tänkte skriva ett litet privat brev till Vägverket/Transportstyrelsen. Först behöver jag lite hjälp med uppgifter om de senaste skattehöjningarna för Pb2, vanlig personbil och dieselbilar samt Lätt lastbil.

När höjdes skatterna på dessa fordon och från vad till vad?

Någonstans har jag läst att fordonskatten skall gå tillbaka till skattebetalarna i form av vägunderhåll, utbyggnader, trafiksäkerhet etc. Var hittar jag detta?
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med senaste skattehöjningen

Jag tänkte skriva ett litet privat brev till Vägverket/Transportstyrelsen. Först behöver jag lite hjälp med uppgifter om de senaste skattehöjningarna för Pb2, vanlig personbil och dieselbilar samt Lätt lastbil.

När höjdes skatterna på dessa fordon och från vad till vad?

Någonstans har jag läst att fordonskatten skall gå tillbaka till skattebetalarna i form av vägunderhåll, utbyggnader, trafiksäkerhet etc. Var hittar jag detta?
Tror jag kan hjälpa dig med följande.
Skatt år 2002 var 1561:- höjdes till 2163:- 2005 höjdes efter ett år till 3463:- därefter höjdes den igen till 5018:- endast halvåret efter SNACKA OM BLODSUGARE jag vill säga att detta är SVINAKTIGT.
När du ändå skriver ta upp detta med 50 kronor när man ställer på vilket inte är motiverat då man inte längre sänder ut kontrollmärke. Det borde vara vi som får 50 kr för vårt arbete att ställa på.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hjälp med senaste skattehöjningen

Bra initiativ, men är det inte "våra folkvalda" som borde vara måltavla för faktaunderlaget?
Alla fordonsskatterelaterade beslut fattas i riksdagen, transportstyrelsen är "bödeln" som verkställer besluten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med senaste skattehöjningen

Gammal tråd som fick lite liv.
Lika intressant idag dock.

Michael,
Fick du fram hur mycket av skatten som går tillbaka till vägnät, trafiksäkerhet m.m.?

Någonstans för länge, länge sedan läste jag att då var det runt 50% av det som kom in som gick tillbaka. Resten pep iväg till den stora kassan i skattesystemet.
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med senaste skattehöjningen

OM vi skulle göra som framsmännen skulle ha gort Vi ockuperar stockholm en dag med våra husbilar !
Mycket bra förslag det ställer jag gärna upp på. Kan vi ha lite bönder med som spred skit på Rosenbad och riksdagshuset också. Skulle inte en sådan aktion vara i samband med Elmia månne ?
 
Senast ändrad:

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med senaste skattehöjningen

OM vi skulle göra som framsmännen skulle ha gort Vi ockuperar stockholm en dag med våra husbilar !

Mycket bra förslag,och inte en dag för tidigt.Skatterna höjs och pensionerna sjunker.Gör vi inget,så fortsätter det.I år är det dessutom valår.

Mvh. Avo o Laila
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hjälp med senaste skattehöjningen

Mycket bra förslag,och inte en dag för tidigt.Skatterna höjs och pensionerna sjunker.Gör vi inget,så fortsätter det.I år är det dessutom valår.

Mvh. Avo o Laila

Utan skattemärke märker väl ingen om man kör utan att betala om man inte krockar....
Skämt kanske.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hjälp med senaste skattehöjningen

Det som är helt galet är ju att en PB klass 2 (samma skatt som de upp till 3500 kg) kostar dubbelt så mycket som EXAKT samma bil när den är registrerad som (tung) LB.....

Förstår inte riktigt den logiken...

Men jag kanske inte ska klaga för då höjer de väl skatten på Lb över 3500 kg ;-)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med senaste skattehöjningen

Tack Petes för svaret på min fråga. Som trådstartare stänger jag nu tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen