• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med router utomlands. Panik

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Är i Frankrike. Har en router TP link Archer 200. Telenor. Allt fungerade bra i Sverige. Fungerar ej varken i Tyskland. Eller i Frankrike. Kjell o company som säljer tp link skyller på Telenor. Telenor skyller på kjelle. Panik. Någon som kan. Ring 0766 265440.
Jörgen
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Det kan vara olika "router" påloggningsadresser. Jag har t.ex. http://192.168.8.1, gäller att testa sig fram (när det väl fungerar), eller surfa sig fram till "sin" egen router...
 
4

4 JO

Guest
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

...eller om man vill leka riktig expert så kan PC-användare starta kommandotolken genom att i sökfältet skriva CMD och trycka enter.
I svarta rutan som kommer fram skriver man ipconfig och trycket enter.
På raden standard-gateway så hittar du först en harang med siffror och bokstäver, under detta har du IP-numret till din router.

MAC-användare som kör trådlöst har det lite enklare.
Håll ner ALT-knappen och klicka på "solfjädern" högst upp på datorn.
Vid Router står IP-Adressen till routern.
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Har samma problem funkar i Sverige men inte i Danmark. Roaming är på och ombildats är på. Har Telia komplett med surfanslutning mobiltelefoner fungerar men ingen kontakt med internet på routern.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Har samma problem funkar i Sverige men inte i Danmark. Roaming är på och ombildats är på. Har Telia komplett med surfanslutning mobiltelefoner fungerar men ingen kontakt med internet på routern.

Har du varit inne på "mina sidor" och kollat "inställningar och tjänster" så att roamingen är på? Tror att Telias standardinställning är avslagen roaming.

Hälsar Kjell
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Har samma problem funkar i Sverige men inte i Danmark. Roaming är på och ombildats är på. Har Telia komplett med surfanslutning mobiltelefoner fungerar men ingen kontakt med internet på routern.

Kanske du har "Mobilt bredband" som numera inte fungerar utomlands.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Testa simkortet direkt i en telefon eller padda. Då kan du ringa in om det beror på routern eller abonnemanget. Det underlättar i kontakten med operatören.
Jag trasslade i en vecka med Telenor för att få igång 4g på tvillingkortet. Fungerade perfekt med mitt huvudkort i routern men fick bara 3g med tvillingkortet. Allt såg bra ut enligt Telenor...
Efter 5 samtal till supporten, ett antal "omstarter" av mina tjänster hos Telenor och ett byte av simkortet i butik kom någon på telenors inre tekniska support till slut på att "en tjänst inte var pålagd" sen hoppade det igång. :rolleyes:.
Vid varje samtal var det först alltid min router det var fel på enligt dem.
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Har du varit inne på "mina sidor" och kollat "inställningar och tjänster" så att roamingen är på? Tror att Telias standardinställning är avslagen roaming.

Hälsar Kjell

Allt är helt ok enligt Telia. Abbonnemanget är samma som min telefon 3 anslutningar Telia komplett.
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Kom hem från danmark igår. Behövde göra detta för att kunna surfa via mitt 4G-wifi där:

1 - Aktivera dataroaming på simkorts-routern. (Har en display på routern där de gick att göra i en meny)

2 - Ringa till Tele2 och aktivera datakortet för surf utomlands, då detta var spärrat orginal.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Allt är helt ok enligt Telia. Abbonnemanget är samma som min telefon 3 anslutningar Telia komplett.

Att abonnemanget omfattar roaming behöver ju inte betyda att roamingen är påslagen. På mitt kort kan jag slå av och på roamingen. När jag gick in och kollade på mina sidor så var den avslagen.

Kolla antingen på mina sidor(kan ju göras i telefonen) eller följ tipset att sätta kortet i telefonen och kolla om det fungerar.

Tror, och här är jag ute på hal is, att man måste ta bort Pin på kortet(det får inte vara låst) för att routern skall fungera. Finns andra som är bättre på detta och kan komma med tips.

Hälsar Kjell
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med router utomlands. Panik

Att abonnemanget omfattar roaming behöver ju inte betyda att roamingen är påslagen. På mitt kort kan jag slå av och på roamingen. När jag gick in och kollade på mina sidor så var den avslagen.

Kolla antingen på mina sidor(kan ju göras i telefonen) eller följ tipset att sätta kortet i telefonen och kolla om det fungerar.

Tror, och här är jag ute på hal is, att man måste ta bort Pin på kortet(det får inte vara låst) för att routern skall fungera. Finns andra som är bättre på detta och kan komma med tips.

Hälsar Kjell

Roamingen är påslagen i routern och på kortet, dessutom har jag hållit på med routrar och nätverk sedan 1995. Vad jag har gjort är att uppgraderat routern med ny firmware får se om det funkar nästa gång jag åker utomlands.
 
Toppen