• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med inkoppling batteri booster

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har nu köpt mig en laddningsbooster Votronic 1212-30
Så långt är jag med att man kopplar den med befintliga kablar till min EBL (Schaudt) 208 S E.
D+ ska ju till vcc, men sen är jag lite osäker
Man ska kapa några kablar?. Behöver man även minus kabel från start till bodels batteriet

Lägger med kopplingschema

Votronic 12-12 30.JPG Elektroblok EBL 208.jpg
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har också tittat på inkoppling av denna,kommer kylen ta 15A av laddningen om du kopplar den till EBL, eller skall man koppla den direkt innan batteriet ,men då måste du montera ett relä för att förbikoppla den då den inte laddar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Magnus, ett litet tips. Dina kopplingsscheman är så små att dom är nästan oläsbara. Om du lägger in dom igen & trycker på "Full storlek" i stället för "miniatyr" så kan vi som läser dom även förstora dom & då läsa dom enklare.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag har också tittat på inkoppling av denna,kommer kylen ta 15A av laddningen om du kopplar den till EBL, eller skall man koppla den direkt innan batteriet ,men då måste du montera ett relä för att förbikoppla den då den inte laddar.

Relä till kylen har jag redan kopplat in. Hade mycket spänningsförlust fram till kylen. Bytte även kablarna fram till kylen
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag går i samma tankar men har en annan EBL-modell än du har.
  • Kopplar man boostern före EBL uppstår frågan hur startbatteriet kan laddas från 230V-laddaren. I Votronics schema ser man att det går en separat laddningskabel från EBL:s "charger relay motor battery" till startbatteriet. Jag har inte motsvarande på min EBL, så för att 230V-laddaren skall kunna ladda startbatteriet måste strömmen i mitt fall gå "bakvägen" genom Votronic och det är jag osäker på om den kan göra.
  • Kopplar man istället boostern parallellt med EBL bör man göra något för att undvika att boosterns ut- och ingångssidor sammankopplas med varandra via EBLs Battery cut-off relay.
  • Kopplar man boostern efter EBL uppstår frågan hur man får ström från startbatterierna till EBL. Det finns beskrivet inkoppling med växlande relä i andra trådar här på forumet och jag testade en sådan på min förra bil, vilket funkade bra.
På min nya bil överväger att istället koppla som andra alternativet ovan, alltså boostern parallellt med EBL. Boostern ligger då mellan startbatteriet och bodelsbatteriet utan inblandning av EBL. EBLs Battery cut-off relay avaktiverar jag genom att ta bort D+ fram till EBL. Jag har kompressorkyl, den drar så lite ström att det inte borde bli ett problem att även kylen matas genom boostern.

Det jag tänker mig göra är alltså:
Behålla + mellan startbatteri och EBL. Kommer enbart att vara aktiv för att ladda startbatteriet från EBL vid 230V laddning.
Dra ny + mellan startbatteri och boosterns + ingång.
Ta bort D+ från EBL
Ansluta D+ till boosterns D+ ingång.
Dra ny + från boosterns + utgång till bodelsbatteri
Dra ny - från boosterns - till bodelsbatteri

Jag har tänkt fram och åter på det några gånger och tycker att det borde bli bra, men törs inte garantera det. Ännu.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Votronic och Büttner har samma elektronik i sig och bilden nedan är ett klipp ur Büttners manual. Lägg märke till den lilla byglingen mellan "EBL start in" och "Sense START". Det är den som gör att startbatteriet laddas bakvägen när nätladdaren är igång. Lägg också märke till att "Sense START" har en grövre säkring just för denna baklängesladdning. Kolla om det inte finns en motsvarande beskrivning för Votronic. I Büttners beskrivning låg den här bilden nästan sist i installationsmanualen.
Skärmklipp.JPG
MVH
Hans
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Votronic och Büttner har samma elektronik i sig och bilden nedan är ett klipp ur Büttners manual. Lägg märke till den lilla byglingen mellan "EBL start in" och "Sense START". Det är den som gör att startbatteriet laddas bakvägen när nätladdaren är igång. Lägg också märke till att "Sense START" har en grövre säkring just för denna baklängesladdning. Kolla om det inte finns en motsvarande beskrivning för Votronic. I Büttners beskrivning låg den här bilden nästan sist i installationsmanualen.
Visa bilaga 164041
MVH
Hans
Dom beskrivningarna som ligger som bilder som jag har lagt in är det som finns
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Enligt skissen skall B+ fråm startbatteriet kapas innan EBL kopplas till booster,sedan beror det på hur D+ signalen till EBL går om du mister en del funtioner eller inte genom detta.
Jag har CBE elblock och detta matas enbart via B+ Inkl. D+, tror jag i allafall har inte provat än.
Har planer på booster men jag kommer att sätta den direkt innan bodelsbatteriet för att slippa problem med D+ styrning dit,samt att kylen tar ström innan boostern vilket innebär 15A extra in i batteriet.
 
Toppen