• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Luft i vattnet

Status
Stängd för vidare inlägg.

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
I min tråd Bygga husbil på VW Transporter har jag precis lagt upp en beskrivning över mitt provisoriska, enkla vattensystem.

Problemet är att jag inte blir av med luften i vattnet som kommer ut genom kranen. Att det först kommer luft innan slangar och varmvattenberedare fyllts med vatten, det är jag med på. Men därefter ska det bara komma ut vatten tycker jag. Men vattnet kommer ut stötvis med luft emellan.

Jag har en tryckpump som suger vatten genom locket på en 20-litersdunk. Inloppslangen börjar i en backventil nere vid botten av dunken. Därefter till pumpfilter och membranpump. När pumpen väl fått vatten i slangen på sugsidan ska endast vatten komma in där. I pumpfiltret en del luft ovanför utsuget i mitten, för var ska den luften ta vägen?

DSC_2023.jpg
Bilden visar filtret efter avslutad pumpning och inget tryck i systemet (ingen ström till pumpen och öppnat kranen tills inget tryck kvar). Vid pumpning nådde vattennivån högre.

Ut från pumpen går vattnet via en förgrening till köksblandaren respektive varmvattenberedaren. Varmvattenberedaren har en backventil på inloppet. Varmvattnet ut från beredaren är kopplat till köksblandaren.

Alla delar är splitternya och oanvända. Jag förstår inte varför det fortsätter komma ut luft ur kranen fastän slangar och varmvattenberedare är fyllda? Det spelar ingen roll om jag sätter blandaren i läge för kallvatten, blandläge eller varmvatten. Jag tänker att felet måste ligga någonstans runt pumpen. Har jag kopplat fel eller ska jag koppla annorlunda? Var kommer luften in? Kan jag felsöka på något sätt? Tacksam för hjälp!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Kanske bilden ljuger något, men sitter filtret rätt? Gissar att filtret ska sitta lodrätt så att pumpen suger från botten på filtret. Kolla även packningen mellan den glasklara koppen och pumpen.
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Kanske bilden ljuger något, men sitter filtret rätt? Gissar att filtret ska sitta lodrätt så att pumpen suger från botten på filtret. Kolla även packningen mellan den glasklara koppen ock pumpen.

Filtret sitter rätt.

Filter.jpg

Men jag ska kolla att allt sitter som det ska. Jag kan även testa med ett annat filter, för jag har ett till med en annan konstruktion.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kolla utan filter. En membranpump klarar att pumpa luft så luften i filtret skall den pumpa ut på andra sidan. Jag tycker det verkar som att det kommer in luft någonstans i någon skarv eller så.

MVH
Hans
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Kolla utan filter. En membranpump klarar att pumpa luft så luften i filtret skall den pumpa ut på andra sidan. Jag tycker det verkar som att det kommer in luft någonstans i någon skarv eller så.

MVH
Hans

Jag tror att det här filtrets konstruktion där vattnet sugs ut i mitten gör att det blir en luftficka i ovandelen som aldrig sugs ut. Om inte problemet lösts på annat sätt ska jag testa utan filter.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Det kan ta lång tid att få ut luften. Ibland tar det flera minuter för mig. Testa att låta vattnet rinna

Jag fyllde 20-litersdunken och sedan gick det åt 15 liter till varmvattenberedaren plus några liter till testning. Därefter var det dags att packa ihop för kvällen. Nu står bilen med varmvattenberedaren fylld och om jag imorgon fyller upp dunken på nytt kan jag låta vattnet rinna ett längre tag för att se vad som händer.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Troligen sugläcka som tidigare föreslagits eller så är membranet i pumpen sönder, inte helt ovanligt, jag hade precis samma problem när jag startade för en månad sedan. Nytt membran kostade nästan lika mycket som en ny pump, så det blev en ny pump, Jula 1200 tror jag den kostade.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Tack alla som svarat! Ni har ringat in rätt område och felet är hittat.

Först fyllde jag på mer vatten i dunken och öppnade kranen men trots flera minuter fortsatte det komma luft. Därefter kopplade jag bort filtret och anslöt sugslangen direkt till pumpen. Luften försvann direkt. Då skruvade jag isär filtret och var väldigt noga med att den röda packningen satt på exakt rätt ställe innan jag skruvade ihop och kopplade in det på sugsidan. Ingen mer luft.

Det var alltså packningen som satt någon millimeter fel någonstans längs cirkeln vilket inte går att se utifrån. Luftkudden inuti filtret är dessutom relativt liten nu.

Tack än en gång :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen