• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! 12 V-systemet kan inte startas

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Under vintersäsongen förvarar jag husbilen (Adria Coral) i en lokal som saknar elström. För att kunna underhållsladda batterierna demonterar jag dem efter inkörningen och har dem i bostaden. I år tänkte jag förenkla proceduren något genom att demontera bodelsbatteriet innan jag körde bilen till uppställningslokalen.

Tyvärr gjorde jag misstaget att koppla bort kabelskon från bodelsbatteriets minuspol utan att först ha kopplat bort 230 V-kabeln till husbilen och stängt av 12V-systemet via kontrollpanelen (Schaudt LT 500). Jag anslöt kabelskon igen och stängde av 12 V-systemet enligt manualen. 230 V var hela tiden ansluten till bilen.

Därefter ville jag testa att 12 V-systemet fungerade normalt, men det gick inte att starta. Då jag höll in 12 V-knappen blinkade indikatorlampan för 12 V och indikatorlamporna nr 31 och 32 två gånger och slocknade därefter. Däremot tändes indikatorlampan för 230 V och batteriladdningen i elblocket (Schaudt EBL 225) och eluttagen för 230 V fungerar.

Batteriet är nytt och har en viloladdning på 12,88 V. Jag har kollat att alla säkringar på och runt elblocket är hela. Däremot har jag inte kollat säkringarna vid startbatteriet. Invid bodelsbatteriet sitter det två reläer, som jag inte vet vad har för uppgift och som jag inte heller kollat.

Är det någon som har tips på vad som kan avhjälpa felet till att 12 V-systemet inte startar?
Tacksam för hjälp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
To muligheter: billigst så er en av de mange sikringene som sitter i EBL sprengt. Det er en som forsyner hele kontrollelektronikken - går denne så blir det svart. Dyrere blir det om det er elektrinikken som har tatt kvelden.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
På EBL99 sitter två stycken bistabila reläer (växlar läge med en puls) som har en förmåga att klistra ihop, men effekten att när 12 v väl släppt greppet så är den väldigt svår att aktivera.
Dessa kan man motionera manuellt med en pinne av ej ledande material ovanifrån EBL:en

Ingen aning om det är samma på detta block, men enligt schemat så finns reläerna även på denna.

Elller tror du sbsolut att det är ett manöverpanelproblem?

// Christer
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Trycker du in 12v knappen mer än fem sekunder?
Ja, det gör jag och det har tidigare alltid fungerat. Men när jag numera bara trycker in och genast släpper 12 V knappen börjar den gröna 12 V indikatorlampan direkt att blinka 3 gånger och sedan slocknar. Trycker jag sedan in knappen igen och håller den intryckt i 5 sekunder blinkar samtidigt 12 V lampan och de gula indikatorlamporna nr 31 och 32 två eller ibland tre gånger, varefter alla slocknar, men samtidigt tänds indikatorlampan för 230 V (om kabeln är ansluten) och EBL startar batteriladdningen. Jag har inget minne av att någon av de gula indikatorlamporna nr 1-32 normalt brukar tändas vid start av 12 V systemet.
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
På EBL99 sitter två stycken bistabila reläer (växlar läge med en puls) som har en förmåga att klistra ihop, men effekten att när 12 v väl släppt greppet så är den väldigt svår att aktivera.
Dessa kan man motionera manuellt med en pinne av ej ledande material ovanifrån EBL:en

Ingen aning om det är samma på detta block, men enligt schemat så finns reläerna även på denna.

Elller tror du sbsolut att det är ett manöverpanelproblem?

// Christer
Tack för tipset om reläerna! Går det att komma åt dem genom blockets ventilationshål eller måste höljet demonteras?
Eftersom kontrollpanelen uppför sig så onormalt var min första tanke att felet fanns i den, men vid närmare eftertanke kanske den inte får korrekta signaler från EBL.
Jag skall fortsätta mitt felsökande i morgon och kanske till och med kolla säkringarna vid startbatteriet.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Jag har nu sett att de två reläerna sitter strax under ovansidan på mitt EBL, varav det ena reläets gröna knapp är åtkomlig genom en ventilationsspringa. Trots att jag tagit i ordentligt tycks knappen inte gå att rubba.

Däremot har kontrollpanelens lampor börjat besvara mina startförsök av 12 V-systemet på ett annorlunda sätt. Tidigare skedde när jag tryckte in och genast släppte 12 V knappen började den gröna 12 V indikatorlampan direkt att blinka 3 gånger och sedan slocknade den. Tryckte jag sedan in knappen igen och höll den intryckt i 5 sekunder blinkade samtidigt 12 V lampan och de gula indikatorlamporna nr 31 och 32 två eller ibland tre gånger, varefter alla slocknade.

Numera händer detta:
Om jag bara trycker in och genast släpper 12 V knappen börjar den gröna 12 V indikatorlampan direkt att blinka 3 gånger och sedan slocknar. Trycker jag sedan in knappen igen och håller den intryckt i 5 sekunder blinkar samtidigt 12 V lampan, bokstaven V på voltskalan samt den röda varningslampar för laddning tre gånger, varefter alla slocknar. Trycker jag därefter in och genast släpper 12 V knappen igen, börjar den gröna 12 V indikatorlampan åter direkt att blinka 3 gånger och sedan slocknar den. Inga 12 V funktioner blir inkopplade.

Bilen har körts nu in för vinterförvaring, Därför behöver blocket och panelen demonteras om reparation är nödvändig. Är det i så fall klokast och billigast att skicka utrustningen till Schaudt i Tyskland eller finns det någon i Sverige som reparerar lösa enheter.
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Hej! Tag loss de stora kontakterna från EBL blocket och vänta 1 minut, sätt tillbaka kontakterna så fungerar 12V igen.
Tack för tipset!
Antar att du menar de två kontakterna på EBL som går till kontrollpanelen, eftersom de är de enda "stora" kontakterna på EBL 225 (förutom de två till extra batteriladdare och till solpanelsregulator, vilka jag inte använder). Övriga anslutningar är enbart enkelledare.

Då båda batterierna fortfarande finns kvar i bilen skall jag ansluta dem och prova med ditt förslag.
 
Toppen