• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP fort..

F

F.d. 6065

Guest
Nu är det bråttom, så jag öppnar en ny tråd för detta.
Som jag skrev tidigare så kluckade det i pannan (Alde Comfort 2928) på 2000w, och jag har haft dålig värme i sovalkoven. (20,5 grader vid soffan, och mellan 16-18 grader i alkoven) och alla säger att det ska luftas.

Ok, jag gjorde ett ryck idag, och på toan i aktern var det inga problem, men när jag lossade luftskruven högst upp i alkoven hördes det pys och bubbel om vartannat och jag höll på ett bra tag innan jag gav upp, och nu är alla element kalla och pannan het.:wall:

Inte bra detta inför natten då det väntas temperaturer under nollan, så nu behöver jag snabb hjälp så jag o vovven slipper sova i garaget.
Nu ska också sägas att bilen är uppallad och fn. utan bromsar. Det är påsatt "kjolar" mot blåst under bilen + ett vinterförtält uppsatt, så jag kan inte flytta eller hissa bilen för då raseras alla "inställningar" då bilen dessutom står på lutande mark, och är vinterfixad... :confused:
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Hej! Eftersom du har höjdskillnad på högsta punkten o expansonskärlet måste du på något sätt suga ut luften på högsta punken. Detta måste du göra ett antal gånger tills du fått ut all luft i systemet. Det är ju atmosfärtrycket som ser till att glykolblandningen blir kvar på högsta punkten.
Beträffande cirk.pump kan du ansluta en vanlig liten 240 volts villapump, den har större kapacitet än dom små pumparna som Alde har.

Hälsningar
Sanddammaren

Hmm, menar du att om jag får bort all luft ur konvektorslingan gör höjdskillnaden ingenting så länge jag inte öppnar luftnippeln i sovalkoven och lyckas suga in ny luft ???

"Suga ur luften på högsta punkten", låter som det skulle kunna funka, men den som designade luftnippeln skulle jag vilja sparka på smalbenet,, och lite till som kan innebära viss blodförlust för denne.
I toppen sitter en lettrad platta som ska fungera som kran, under den ser det ut ungefär som ett vanligt vattenelements luftnippel, mao. en pytteliten och kort rörstump där vatten/luft ska skvätta ut.

Hade det varit något mer rejält så man kunde fästa en slang på nippeln så skulle det nog inte vara så svårt att suga ur systemet samtidigt som man fyllde på motsvarande i kärlet. Jag TROR att det går att dela på nippeln och skruva i något annat, men då kommer det förmodligen att suga in luft i hela alkovsystemet och eftersom jag testat flera lösningar tidigare som gjort lite varierande magplask, blir jag lite nervig för att operera bort nippeln, dessutom vet jag inte säkert om det kan bli nån konstig reverserande effekt när jag skruvar bort den som gör att allt glykolvatten trycks ut ur röret och dränker min sovalkov i klibbig vätska.

Är det ingen här som opererat isär en luftnippel sittande i en 90 graders gummislang ?? Skulle vara bra att veta om den går att dela på och montera dit någon annan stängning, typ kran, som man kan fästa en slang på och som i sin tur går att suga,trycka eller bara lufta genom.
Kopplar man en transparent slang ser man dessutom alla bubblor så man vet säkert när glykolvätskan är ren från luft.

I natt glömde jag att slå på mitt lilla backupelement och det övriga systemet gick på 1000 w, så i morse var det runt 18 grader på "nedre planet", då var det inte ens minusgrader ute i natt, så undrar vad det blir vid -15 ???

En annan konstig sak är att så vitt jag vet stiger varm luft, men det är ändå 15-17 grader i alkoven fast jag kan ha +20 i resten av utrymmet.
Taket i en alkovbil lutar ju uppåt mot alkoven så varför stiger inte värmen uppåt och hamnar där i slutänden ?? Jag använder inga draperier eller annat som kan hindra luften, utan det står vidöppet in till alkoven dygnet runt.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP fort..

Hmm, menar du att om jag får bort all luft ur konvektorslingan gör höjdskillnaden ingenting så länge jag inte öppnar luftnippeln i sovalkoven och lyckas suga in ny luft ???

"Suga ur luften på högsta punkten", låter som det skulle kunna funka, men den som designade luftnippeln skulle jag vilja sparka på smalbenet,, och lite till som kan innebära viss blodförlust för denne.
I toppen sitter en lettrad platta som ska fungera som kran, under den ser det ut ungefär som ett vanligt vattenelements luftnippel, mao. en pytteliten och kort rörstump där vatten/luft ska skvätta ut.

Hade det varit något mer rejält så man kunde fästa en slang på nippeln så skulle det nog inte vara så svårt att suga ur systemet samtidigt som man fyllde på motsvarande i kärlet. Jag TROR att det går att dela på nippeln och skruva i något annat, men då kommer det förmodligen att suga in luft i hela alkovsystemet och eftersom jag testat flera lösningar tidigare som gjort lite varierande magplask, blir jag lite nervig för att operera bort nippeln, dessutom vet jag inte säkert om det kan bli nån konstig reverserande effekt när jag skruvar bort den som gör att allt glykolvatten trycks ut ur röret och dränker min sovalkov i klibbig vätska.

Är det ingen här som opererat isär en luftnippel sittande i en 90 graders gummislang ?? Skulle vara bra att veta om den går att dela på och montera dit någon annan stängning, typ kran, som man kan fästa en slang på och som i sin tur går att suga,trycka eller bara lufta genom.
Kopplar man en transparent slang ser man dessutom alla bubblor så man vet säkert när glykolvätskan är ren från luft.

I natt glömde jag att slå på mitt lilla backupelement och det övriga systemet gick på 1000 w, så i morse var det runt 18 grader på "nedre planet", då var det inte ens minusgrader ute i natt, så undrar vad det blir vid -15 ???

En annan konstig sak är att så vitt jag vet stiger varm luft, men det är ändå 15-17 grader i alkoven fast jag kan ha +20 i resten av utrymmet.
Taket i en alkovbil lutar ju uppåt mot alkoven så varför stiger inte värmen uppåt och hamnar där i slutänden ?? Jag använder inga draperier eller annat som kan hindra luften, utan det står vidöppet in till alkoven dygnet runt.

Exakt så menar jag. Kan du inte ersätta gummivinkeln med en kopparvinkel med pålödd anslutning? Koppla samman med slangbitar o slangklämmor. För att vara extra säker på riktig tätning kan du stryka på lite Permatexlim på rörändarna.

1000 W ger inte så mycket värme i ett vattenburet system.
Varm luft stiger uppåt men under alkoven har du ju en kall hytt, det behövs bättre luftcirkulation för att få undan kallraset.

Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Förvisso är det kallt i hytten men det måste väl vara samma isolering mellan hytt och alkov som det är i väggar och tak, Eller?? :confused:

Idag kanske jag har gjort bort mig rejält, för jag skruvade bort 230 v. cirk.pumpen i ett försök att kanske kunna rädda den.
Den lät som att det satt fast nånstans så jag tog en chans, men det visade sig vara en impeller som hänger fritt i ett magnetfält och när man lägger till ström ändras fältet och impellern ska snurra. Den snurrade ibland, men oftast bara försökte den och gick emot väggarna för att hamna i nån typ av motverkande effekt så den bara stod och durrade, och det var det ljudet jag hört tidigare och tolkat som att det satt fast och därför brummade ifrån pumpen.

Jag klämde fast en gummiduk med spännringen som normalt håller pumpen och fick det att bli tätt, men eftersom vattnet expanderar vid värme törs jag inte ha systemet igång i natt ifall duken skulle smälla när jag sover, inte så kul att kliva i sockervatten när man är nyvaken, dessutom är det ingen idé att fylla på glykol igen bara för en natt för att sen tömma ur det igen när jag ska montera en ny pump.

I morgon gäller det bara att hitta en återförsäljare i närheten med en passande pump på hyllan.
Nyss hade jag 16 grader här inne, men inför natten har jag två oljeelement på fullgas här inne och hoppas att det räcker, men jag får nog behålla t-tröjan på när jag lägger mig.. :msn_weird:
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Jaha, här är jag igen och denna gång mycket trött på detta värmesystem.
Som jag skrev tidigare mekade jag bort 230v pumpen och var igår och köpte en ny på Caravan & Marine i Valbo. 1,570 lusidorer blev det, och efter inköpet gick resten av dan och en del kväll åt till att montera den.
När allt satt där det skulle luftade jag noggrannt med min 5 liters pumpflaska som har visat sig vara riktigt bra till detta ändamål. (Är någon intresserad kan jag sätta in bilder och byggbeskrivning på den. Du kan alltså lufta systemen ensam med min lilla "uppfinning".)

Allt verkade bra när jag startade och det var knäpptyst när 230 pumpen gick, men efter nån timme började pumpens impeller vobbla när den slog på och av, så jag bytte för säkerhets skull till 12 voltaren igen. Då startade det vanliga Niagara skvalpet igen men det funkade ju i alla fall så det fick gå.

Idag tänkte jag att nu ska här banne mig luftas riktigt ordentligt så jag kopplade in prylarna igen och körde säkert igenom 6-8 liter glykolvatten innan jag bedömde systemet luftfritt.
Det blev en ren fröjd att starta båda pumparna för tom. 12 voltaren var tyst så när som på surret från motorn, och 230 pumpen var knäpptyst i gången.
Efter några timmar på "jobbet" gick jag så in och möttes av 2 Niagarafall i 12 voltaren, och slår jag helt kort på 230 pumpen vobblar den hela tiden så det går tydligen inte att använda den när det cirkulerar bubblor i systemet.

Då vaknade skallen och fungerade hyfsat några sekunder, så jag passade på att förstå var felet måste ligga. Jag måste ha en otät luftnippel i sovalkoven, det finns ingen annan vettig förklaring till att systemet blir kanonbra för att några timmar senare vara fullt av bubblor igen.. Med facit tyckte jag faktiskt att det var konstigt att det rörde sig lite i luftningsslangen trots att jag stängt nippeln, men slog bort det som den smarta kille jag är... :rolleyes:
Tänk om jag kunnat få den insikten igår när jag stod med nippeln i handen så jag hade haft vett att byta den, men inte det nej... :mad:
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP fort..

Hej igen. Om du nu ändå byter luftnippelnippel så kanske det vore bra om du förlängde med en liten slangbit så di fick en lite större luftklocka som kunde ta hand om den luft som alltid bildas i vätskan. Det är ju syre i vattnet som alltid avsätter lite luft i ett värmesystem tills det har snurrat ett tag.

Lycka till, ge inte upp du fixar detta och du lär dig hur det funkar under tiden.

Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Hej igen. Om du nu ändå byter luftnippelnippel så kanske det vore bra om du förlängde med en liten slangbit så di fick en lite större luftklocka som kunde ta hand om den luft som alltid bildas i vätskan. Det är ju syre i vattnet som alltid avsätter lite luft i ett värmesystem tills det har snurrat ett tag.

Lycka till, ge inte upp du fixar detta och du lär dig hur det funkar under tiden.

Mvh Sanddammaren

DET var ju nästan genitaliskt :p tänkte jag direkt, men sen dök frågan upp om luften verkligen letar sig in i en blindtarm på det viset ??
Om man tar en slang som då blir vätskefylld när jag luftar, kan då en bubbla ta sig in i slangen som nu är stängd i änden, för då måste ju bubblan pressa undan lika mycket vätska som dess egen storlek ??? Om det är en grov slang skulle det nog fungera, men om slangen är ex.vis en spolarslang i grovlek, och bubblan lika stor som innerdiametern, blir det nog omöjligt.

Hur det än är så var det en bra idé som jag kommer att satsa på för att iaf få det lättare när jag luftar, för det lär jag nog få göra fler gånger om det nu inte är nippelns fel att det kommer in luft.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Det skall vara så lite vatten som möjligt i trycktanken/expansionskärlet så börja med att tömma den helt. Den luftkudde som bildas "äts upp" av vattnet när det står tryck i systemet, luften blandar sig med vattnet. Efter hand kommer kudden att helt försvinna om man inte emellanåt tömmer ut vattnet.

Vattenberedaren i vissa Aldepannor fungera även som expansionskärl så när man märker att pumpen står och hakar då man öppnar kranen med liten stråle så är det dags att tömma beredaren helt. Detta står i instruktionen men glöms lätt bort.

Glömde att svara på ditt inlägg som visade sig vara klockrent. Jag tömde försiktigt ur tanken genom att lossa ena slangklämman och trycka försiktigt på tanken. när jag sen startade pumpen igen fylldes den till 3/4 med vatten så nu har jag tryck i systemet så pumpen slipper jobba stötigt. Däremot är det lite frustrerande när jag fyller ett glas vatten och pumpen startar, för då blir det en hastig ökning av vattentrycket som ger ett splash i glaset med stänk som följd. :msn_umbrella:

Det visade sig dessutom att tanken konstigt nog betjänade både kallt o varmt vatten. så nu funderar jag på om jag skulle byta ut tanken på bilden mot min nyinköpta Fiamma tank med gummiblåsa, för den borde väl trots sin lite mindre storlek, vara mer effektiv än den gamla statiska plast"flaskan" ..???
På den nya kan jag ju dessutom ställa motståndet själv genom att pumpa in det tryck som matchar med pumpen..
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP fort..

På Niesman Flair er det normalt en 10mm slange som har luftenippel helt oppe ved taket. På min forrige bil hadde jeg god nytte av denne - den ble fyllt med luft flere ganger etter bytte av glykol. Slangen var montert på en av de høyeste punktene i sirkulasjonen. Ved lufting ble den aldri helt tømt for luft uten når vi satte trykk på systemet, selv om det er svært lite trykk som er mulig grunnet de spesielle klemmene som er brukt på slangene.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Eftersom den gamla nippeln läckte luft runt "vredet" blev det en robust kran typ Ballofix med en rätt grov transparent slang på cirkus 20-30 cm, som i sin tur minskas ner till den lika transparenta spolarslangen jag använder som luftslang ner i en dunk.

Nu var det väl f.n om det ska läcka in luft eller strula på annat vis. Tur att jag inte har barn som ska sova och leka i alkoven, för då hade jag väl fått sätta hänglås på kranen, iofs så syns den inte men barnfingrar är ju flinka som dom flesta vet, och glykol i madrassen eller barn som hittar en kran med "Elvira Blåtira" låter inte som en hit.

Nu ska jag krypa upp och börja skruva dit underverket och sen blir det till att koppla in trycktanken och sätta igång med luftningen, förhoppningsvis för sista gången på lååång tid, för det vore trevligt att kunna ha 230v pumpen inkopplad istället för 12 voltaren som inte är tyst direkt.

När jag skulle ta bort den gamla nippeln passade jag på att titta på några glykolproppar som satt kvar i luftslangen för att se hur dom reagerade.
När pumpen var avslagen och jag öppnade kranen stod dom stilla, varken luft eller glykol rörde sig ut eller in. När jag satte på 12v pumpen hände samma sak, ingenting rörde sig, men när jag startade 230 voltaren började propparna röra sig inåt mot luftnippeln och systemet sög uppenbarligen in luft i radiatorkretsen. Om man nu kan utläsa något särskilt av det förutom att inte lufta med pumpen på, låter jag nån mer kunnig spekulera om.

En annan sak jag tänkt ta upp men lyckas glömma varje gång, är att det verkar som det alltid kluckar lite i genomströmningsberedaren när en pump går. Är det nån som vet hur den är konstruerad och varför det alltid verkar vara luft i den och framför allt, ska det vara så?? Tyvärr finns det ingen luftnippel i beredaren annars hade jag luftat den för säkerhets skull, om ingen har ett förslag på hur man kan lufta den även utan nippel..??

Killen på Alde sa att om den nån gång fryst sönder kan varmvattenslingan spricka och det blandas glykolvatten från värmeslingan med det varma färskvattnet som kommer ut i kranen. För att kolla det skulle man titta på expansionskärlets nivå, om den sjönk när man spolade i varmvattenkranen skulle det indikera på att något var sprucket, men nivån rör sig inte en millimeter så det är förhoppningsvis helt.
Dessutom låter det ju rent livsfarligt. Nu dricker väl dom flesta inte varmvatten, men när man spolat varmt "blandvatten" tror jag ändå att det kommer en liten mängd glykol i glaset från ledningen när man ska dricka..
Läskigt detta.. :swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Hmm, de är bara jag,, igen...:wideeyed:
Nu "småfulagubbarmedhornochsvans" om det inte funkar...
Monterade nya kranen med slangar och satte igång med den vanliga "operation luftning". Under tiden dom första 5 litrarna cirkulerade genom systemet satt jag och tittade på exp.kärlet och funderade.
När det var klart dök jag in i mitt oändliga förråd av "bra att ha" prylar, (gubbarna här vet vilket förråd jag pratar om" och mekade ihop ett alurör med en konisk propp i änden och några hål i själva röret.

Fram med rörskäraren och in i bilen och mäta så längden blev bra. När det var klart hade jag en plugg på ett rör som satte stopp för återcirkulationen i exp.kärlet, men lät glykolvattnet jag tryckte in komma ut genom hålen i röret. När jag skruvade dit ringen till 12v pumpen, tryckte plattan i ringen fast aluröret så pluggen satt hårt i återcirk.hålet.
Nu gick glykolvattnet in i uthålet från exp.kärlet och runt i systemet tills det kom ut genom min luftningsslang och in i dunken på golvet. Det lite pillriga var att hitta en lagom öppning av kranen för att nivån i exp.kärlet varken skulle öka eller minska, men efter lite testande kunde jag hålla nivån i kärlet på min. nivån tills tryckflaskan var tom efter 5 liter..

Om det nu visar sig att luftfnurran sitter i den lilla biten mellan luftningen i alkoven och exp.kärlet, är jag totalt lurad och kommer att få lufta systemet tills jag stupar på min post 112 år gammal.. :twitcy:
Idag har jag iaf pumpat runt modiga 10+ liter glykolvatten, så man kan ju hoppas att det kanske tog denna gång. Jag väntar med spänning på resultatet, och iom att det nu har kommit upp till ca. 20 grader så lär det väl snart visa sig. Rapport om vad som hände, eller inte hände, följer..
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Och nog hände det något alltid, men kanske inte det jag hoppats på. Pumparna gick tystare och finare än nånsin, ett tag...
Sen börjades det igen med bubblandet och sorlet i exp.kärlet och vv.beredaren.
Det värsta är ju att impellern på den nya pumpen vobblar i huset när den ska starta, och det vill jag ju ha bort så jag inte skadar något.
Jag har mailat Alde, tillverkaren av pumpen (Vortex) i Tyskland, och snackat med diverse "förståsigpåare" utan att få ett vettigt svar, inte förrän jag ringde till Anders som driver verkstaden på Caravan & Marine i Valbo fick jag ett rakt besked.

Vobblingen beror enligt honom på att impellern hänger i ett magnetfält med bara en lite kort "pigg" i mitten för centreringen. När det kommer en luftbubbla in till impellern blir den instabil och börjar vobbla. Lite som om man spinner ett mynt på dess kant, och sen petar till det, tappar det ju helt balansen och ramlar omkull.

Tydligen brukar dom lömska luftfickorna gömma sig i botten på elpatronen för att man inte ska hitta dom. (Smarta små (censur))
Det dom i verkstaden gör är att växelköra 12 och 230 V pumparna så brukar luften till slut försvinna. Man måste enligt honom ha tålamod för det kan vara riktigt tjurigt ibland, men det är väl beroende på luftmängd förmodar jag.

Då är det ju som jag befarade att den värsta luften sitter mellan alkovnippeln och pannan, och då tog inte min luftning med pluggen i exp.kärlet för glykolen gick inte den vägen. När jag luftar utan plugg och bara sätter tryck i kärlet trycks glykolen ut genom både in och utloppen till radiatorsystemet, men det blir liksom ingen skuts på den så den tar med sig luftfickorna, utan den bara vandrar i maklig takt upp till alkovens luftnippel.

Tänk att det ska behöva vara så struligt att få ur lite luft ur ett radiatorsystem när det finns nanogrunkor man kan svälja, och som kan laga skador på kroppen inifrån.
Kan dom inte ta fram sådana nanogrunkor som man bara slår i exp.kärlet så letar dom upp luftfickan, stoppar upp sitt "huvud" eller vad dom nu tänker med, och sen flåsar för allt vad tygen håller så luftfickan försvinner. :applaus:

Nu ska jag iaf försöka göra nån nytta, så jag ska ta och gå in i verkstaden och pulverlacka en vattenradiator jag blästrade igår kväll.
Vitt och fint ville han ha det, så då får det bli så.. Eftersom jag inte vill reta upp admin med reklam, kan jag bara säga att om någon vill se bilder på vad jag gör till vardags, får dom själv räkna ut vilken www. adress det är till min sida. Eftersom jag härjar i gavle där jag pysslar med
-pulverlack och bor i .sVeRIGE kanske det inte är alltför svårt...:p
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP fort..

När jag för ett tiotal år sedan installerade en laddningsautomatik för accumulatortanken i villan fick jag rådet att hälla i 1 dl Yes diskmedel i pannvattnet som sänker ytspänningen för att underlätta urluftningen. Om detta råd är tillämpligt för dig vet jag inte. Skillnaden är ju att i mitt värmesystem finns ingen glykol och så skillnad i volym förståss.
Men om du pratar med Alde kunde du höra vad de anser.
// Göte J
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

När jag för ett tiotal år sedan installerade en laddningsautomatik för accumulatortanken i villan fick jag rådet att hälla i 1 dl Yes diskmedel i pannvattnet som sänker ytspänningen för att underlätta urluftningen. Om detta råd är tillämpligt för dig vet jag inte. Skillnaden är ju att i mitt värmesystem finns ingen glykol och så skillnad i volym förståss.
Men om du pratar med Alde kunde du höra vad de anser.
// Göte J

Tanken med att ta bort ytspänningen är ju hur bra som helst och visar på hur mycket kunskap och information som finns i alla forummedlemmars "kunskapsbanker" när någon har problem och behöver råd.
Jag blir hela tiden överraskad av att det kan stå så stilla så man nästan undrar om det är någon som läser, då det plötsligt knäpper till och kommer en ny idé i ett nytt inlägg.. Tackar för det..

Hursomhelst så är det som du säger, det kanske blir kontraindikationer mellan glykol och diskmedlet så jag bör nog kanske kolla det först.
Tänk bara om det blir en kemisk process som gör att all glykol blir till skum.
Det skulle stå en skumkvast rätt upp ur skorstenen, och hur illa vore inte det?? :twitcy: (Och jag medger inget, men jag KANSKE har tagit en liiiten Fredags dryck av hemlig sort...)
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Hej igen. Jisses, vilken kväll... Hursomhelst så dök jag på cirk.pumpen efter sista inlägget, och upptäckte att skruvringen som håller pumpen var löstagbar, så jag lossade ringen och dök in i garaget för att göra en Åsa-Nisse..

Slutprodukten blev en platta av gummi som passade precis i skruvringen.
I mitten av plattan borrade jag ett 2 mm hål och tvingade in en bit 5 mm bromsrör som jag gängade och skruvade ihop muttrar på varsin sida om gummiplattan. Sen hade jag turen att ha en kompis som hastade över för att hjälpa till, för det hade blivit lite knöligt att sköta både tryckluft och luftnippel samtidigt utan att spräcka nåt .

Vi testade konstruktionen och den verkade funka, så jag kröp upp på loftet, och han pressade in luft i behållaren. Heureka, det funkade och kom massor med luft i nippeln. Efter en kort stund fick vi avbryta för att hälla i mer glykolvatten för det sjönk fort, sen skruvade vi dit membranet igen, men det blev trots rengöring och torkning omöjligt att få det tätt igen.
Varför kunde vi aldrig komma på, men vi ändrade iaf kurs och klippte ut en rund platta av tjockt MrGasket packningspapper som är styvt, och skruvade dit den istället.

Ett finger på luftningshålet i behållaren, och tryckluft genom skvallerslangen så fick vi tryck igen.
Sen tog det bara nån minut innan det kom rent glykolvatten i nippeln och det slutade sprutta. Vi slog på elpatronerna och pumpen igen, och kunde med lasertermometern stå och se hur det kröp upp grad för grad i rören.

Nu efter nattstädning och återställning av inredningen, sitter jag vid bordet i t-shirt med 20,3 grader, och ute visar termometern på -2,3 grader, men vem bryr sig.? :p
Huvudsaken att det är varmt här inne..... Stort tack till alla som har kommit med idéer och förslag, ni bidrog alla till att vovven ligger och snarkar, och jag sitter och myser i värmen.. :applaus::bock:

Så såg det ut när jag skrev i natt, men rätt vad det var så blev det inspektion av navelludd, och det blev aldrig skickat. Nu är det förmiddag och senaste rapporten om värmen är att när jag kröp upp i alkoven i natt var det som innan, 16-17 grader varmt, så helt ok är det inte, för vad blir det för gradantal på kudden när det är 10-20 minusgrader ute..?

Kampen för att få bort luften går vidare, men nästa gång jag öppnar nippeln är jag mer förberedd så den inte suger in luft, istället för tvärtom.
Fler förslag på tillverkning av hjälpmedel som gör att jag kan lufta utan hjälp, mottages tacksamt...

Är ofta så att Temp. sjunker i bilen när vi lagt oss! det beror på att vi avger värme och att vi rör omkring luften när vi är på benen.
Även i våra 2 st fd. kabe fordon hände samma sak. Åtgärd: Höj temp vid sänggåendet 3 grader.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Ja, det kan jag ju göra men problemet är att min Tempurmadrass och kudde är svinkalla och hårda som vältorkad ek när jag lägger mig, och tyvärr hjälper det föga att höja värmen ett par timmar innan sänggående för då sitter både jag och min pälsklädde kelgris (en Sheltie), och flämtar i värmen, och det i onödan då den ändå inte når alkoven där den behövs mest. :mad:

Dessutom misstänker jag att luften i systemet gör att värmen i min HB inte når riktigt dom höjder den borde, så jag skulle nog tro att det primära är att få systemet luftfritt så kanske resten också löser sig till belåtenhet...

För att fortsätta på min saga så lät jag ju efter ett par bra tips en bit grövre slang sitta i anslutning till kranen, och döm om min förvåning igår kväll när jag lade mig så var den full med luft istället för den glykol som fanns i den när jag precis luftat. Uppenbarligen så hade det fungerat, men nu grunnar jag mest på hur jag får bort den luft som sitter där utan att behöva koppla upp hela kitet och lufta systemet igen. Jag har en liten tanke om att koppla ihop luftslangen med min handpump och suga ur luften i slangen tills den blir full av glykol igen, men jag vet inte riktigt om det fungerar så jag inte får baksug med ett ännu sämre fungerande resultat som följd.

Jag ska på det i morgon (läs idag) igen så får jag väl se vad som händer.
Lite drygt 02,00 är klockan iaf, så nu säger jag godnatt, för om 6 timmar startar alla måsten oförminskat om igen... :rolleyes:
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Tänkte bara berätta om min äventyrliga natt.
Jag har skaffat ny telefon, och som ni säkert vet får man sitta och pillra med dom i en evighet innan dom blir som man vill, så det var det jag gjorde när jag hörde ett regelbundet ploppande ljud.
Det lät som att det droppade någonstans, men jag är van vid det ljudet då jag har blivit lurad tidigare och sprungit omkring och letat läckan, som sen har visat sig bara vara elementen som knäpper.

Efter ett tag med ljudet kommande och gående tröttnade jag och började stoppa in huvudet i skåpen och under bord för att lokalisera ljudet.
När jag öppnade toadörren blev jag varse om var det kom ifrån. Det droppade regelbundet från en e-luxventil ner på toalocket.... :swoon:

Lite panikkänsla, men klockan var 02,00 på natten så jag kände mig inte direkt manad att klättra upp och titta, men efter en halvtimme stod jag inte ut längre så jag bylsade på mig (-1,5 grader) och fattade piasavakvasten.
Upp en bit på stegen så jag kunde lysa på ventilen, och där ser jag att taket hade ett halvtjockt snötäcke utom runt ventilen där det var varmt, så där var det istället en krater full med vatten som hade stigit så pass högt att vattnet gick över ventilkanten.

Sagt o gjort så fick jag klättra upp med livet som insats. Jag tror att jag någostans har berättat att jag klätt hela taket över plåten med en kapellpresenning, och det med den lackade sidan utåt. Detta gör som ni förstår taket med lite snö på till en veritabel halkbana.
Försiktigt borstade jag bort snö och is, och fördelen med att det var halt blev ju att det lossnade ganska lätt förutom mot sidolisterna där det frusit till is, så där fick jag banka lite lätt med borsten så isen sprack och lossnade.

Där står jag som Bambi på is på taket och sopar, och det var så halt så jag fick sopa sakta och försiktigt för annars snurrade hela jag runt min egen axel
när jag tryckte ifrån med kvasten. som om jag skulle stått på ett stort kullager. Tv antennen, en Ufo antenn höll jag på att glömma bort och trampa på för den var helt begravd under snö och is, men ändå fungerade tv:n felfritt.
Gissa om jag är nöjd med den antennen... :spinny:

Hursomhelst så fick jag till slut taket rent, och det utan att ramla ner, fast det var vissa "nära ögat" stunder där hjärtat studsade mot gomseglet.
Jag får nog hålla efter taket lite bättre i fortsättningen, men man lär så länge man lever och det är ju trots allt första vintern ute..

Angående värmen så har jag luftat en gång till då jag hittade luft i "blindtarmsslangen" från min nya luftnippel i alkoven, så nu är det ett helt luftfritt system, men 230v pumpen håller ändå på att larva sig med vobblingar halva tiden, och felfritt andra halvan, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu för att få den att fungera som den ska hela tiden.
Jag kan ju inte direkt påstå att jag vill byta ut den igen även om jag skulle få en ny på garantin, då det är ett eländigt slaskande med glykol och luftbubblor under ett byte och långt efteråt.
Några idéer och förslag från er ???
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

God Fortsättning... Det har varit lite stiltje under jul och nyårshelgen, och jag hoppas ni alla haft det bra och inte ätit för mycket julmat..

Jag är nu mer än trött på den nya pumpen som går tyst och fint ett tag, för att sen börja vobbla så jag får slå över till 12 v pumpen igen.
Jag får intrycket att den fungerar tills den blir varm, och varför den gör det och om jag kan fixa det vet jag inte.

Jag har gjort som verkmästaren på Caravan & Marine sa, "växla mellan 12 v och 230 v pumparna tills all luft är borta ur systemet, men du får ha tålamod.."
Då är frågan hur mycket tålamod jag ska ha då jag gjort som han sa i en månad nu, och jag är 99,9% säker på att alla luftbubblor är borta nu.
Det syns heller ingen luft i slangfällan jag har sittande på nippeln i alkoven.

Är det möjligen nån här på forumet som har haft liknande problem. eller åtminstone hört talas om det, som kan komma med ett tips om varför den vobblar och vad jag möjligen kan göra åt det.

I övrigt så verkar det fungera skapligt, och lustigt nog så var igår den varmaste natten i sovalkoven, när det var den kallaste natten ute.
Undar just hur det kan gå ihop...?? :snowman-2-icon:
 
Toppen