• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittat bil med alla önskvärda "specar" förutom automatlåda

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Har Du hittat en perfekt bil så köp den såtillvida du inte absolut vill ha en automat.
För vår del var det tvärtom vi hittade en "perfekt" bil som tyvärr hade automat vilket gjorde att vi avstod. (Har kört mer än 30 000 mil med automat med både lätta och tunga fordon)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Varför skulle du välja manuell låda i "vinterbil"?...
Svar: jag upplever att det är betydligt lättare hantera halka med manuell växellåda, både vid start och under färd. Jag kan visserligen välja manuella växlar till en viss grad även i vår automatlåda, men det är inte alls som med manuell. Vi växlar ner till 3:an i branta och långa nedförsbackar (9˚ - 12˚ lutning) för att tvinga motorbroms, men det är inte alls samma sak att starta i 3:an vid halt underlag, eller att ”gunga” sig fram ur ett slirigt hål. Sen är det lite trixigt om man skulle behöva starta bilen när batteriet har ”gjort sitt”. Med manuell är det bara att rulla bilen igång och hur man gör det med automat är mig fortfarande en gåta(!).

Så ett konkret svar på dina funderingar skulle bli: hade vi kört på vinterväglag, då hade vi hellre valt en manuell växellåda...
 
P

Patrikolof

Guest
För vår del var det tvärtom vi hittade en "perfekt" bil som tyvärr hade automat vilket gjorde att vi avstod. (Har kört mer än 30 000 mil med automat med både lätta och tunga fordon)

Ok. Varför avstår ni från automat?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ok. Varför avstår ni från automat?

Merparten av automatmilen sekedde nattetid på vintern vilket betydde obefintlig väghållning Och det kunde ställa till det rejält om bilen plötslig ändrade växel mitt i en isbelagd kurva samt vid fastkörning (i snö) var det i stort sett kört med att komma loss vilket gick mycket bättre med de manuella, jag förmodar att det blir samma sak om en husbil börjar att slira på en gräsyta.
Sen tyckte jag även att det var tråkigt att köra med automaterna men det är en annan historia men i husbilens fall var det mest det som avgjorde.
Sen är det alltid en risk med robotlådor, det är nog inte så farligt med en husbil som rullar förhållandevis lite men på yrkesfordon har det skett många haverier.
 
Toppen