• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittar inte säkringsdosa

F

F.d. 55287

Guest
Hej.

Har fått akuta problem med att parkeringsljusen fram, positionsljusen och bakljusen inte fungerar, bromsljusen och alla andra lycktor fungerar.

Är det någon som vet vart säkringshållarna sitter i en Fiat ducato 130 multijet -07.
Ska finnas tre stycken hittar bara två, en vid förarens vänstra knä under instrumenten och en i motorrummet, det ska enligt instuktionsboken finnas en säkringsdosa i dörrstolpen vid höger framdörr, den ska innehålla säkringar för parkerinsljus 10 ampere
men i vår bil finns endast två säkringar i det utrymmet(en 2 ampere och en 30 ampere).

Hälsningar
Kaj
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Är du säker på att inte belysningssäkringarna sitter i säkringslådan under huven.

Dom brukar göra det. På 2,8 JTD -03, o på 3,0 -09 sitter dom där.
Men det kanske skiljer till din bil.
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Hej Ola.

Finns inga säkringar under passagerarstolen.
Hm, kan det sitta säkringar vid batteriet i golvet, tro?
Kaj
 

Funkman

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
3519
Medlemskap
2021
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Jag har hållit på och rivit för att dra kabel mellan ett extra bobatteri.
Har då hittat en säkringsdosa bakom en plastkåpa vid passagerardörren
(dörrstolpen).
Där sitter i alla fall på min bil, 5 st 5A säkringar.
Kan vara ett tips i alla fall.
Lycka till
/L-Å
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Jag har samma problem som Kajal, på vår 2,3 JTD -08 funkar inte heller alla positionsljus på kjolarna. Saknar även ström till högt placerade bakljus och bromsljus. De jag talat med har föreslagit de positioner som finns på denna tråd. Alla säkringar hela i kupén och under huven, säkringar i höger B-stolpe hittar jag inga. Vid startbatteriet finns bara stora säkringar 50-150 Amp. Har på annan plats i forumet läst om att mycket styrs av en "dator". Kan det hjälpa att reseta denna. Hur gör jag det? Räcker det att lyfta pluspolen i 1 minut? Vad händer med ev. startspärr och liknade?
Leffe
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Kan vara värt att ta bort minuspolen någon timme för att testa resetta datorn. Ibland funkar sånt, ibland inte:mad:

Startspärren behöver du inte oroa dig över. Jag hade båda batterierna hemma över vintern o den startade så fint så:).
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Hej.

Jag testade att ta bort minus-kabeln på startbatteriet i 10 min, efter det funkade alla lampor.:yes:

Bedrövligt att Fiat inte kan ha med det i sina manualer att det går genom datan i bilen, då possionsljus, parkeringsljus o bakljus inte går på säkring. Inte ens Fiatverkstad eller återförsäljaren hade en aning om det här.

Bra nu kan vi resa till Italien på söndag utan problem.

Hälsningar
Kaj
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Hej Kajal, även jag har "resetat datorn" idag, den sida som slutat fungera pga fukt och trasig lampa, skrang igång. Mina högt placerade pos och bromsljus är fortfarande urfunktion. Några andra ideer?
Leffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Att det slocknar gäller dom flesta bilar med bus-system. Överbelastning eller tjuvström som tex. fukt.

Om man tex. försöker ta styrspänning från parkeringsljuset kommer det att slockna och starta om om man slår av o på igen. Tar man styrström från hel-ljuset så blir diffen mindre och klarar därmed att driva ett relä för extraljus enligt Fiat. Jag kommer att prova detta när jag monterat extraljusen.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Hej Håkan J, mycket intressant det du skriver. Betyder det att jag kan plocka ut alla lampor som inte lyser, återställa genom att bryta strömen med nyckel och plocka i en lampa i taget. Om en lampa släcker de resterande, har jag hittat ett fel som bör åtgärdas.
När felet är fixat, återställ med startnyckeln, och fortsätt att felsöka genom att montera nästa lampa.
Behöver jag inte "reseta" med minuspolen på batteriet?
Leffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Jag skulle nog prova precis som du skriver.

Mitt problem var att jag monterade diodslingor fram på bilen. Tog spänning från parkeringslampan. Då slocknade den. Stängde av och kopplade bort och vred på parkering igen och det fungerade. Svaret jag fick på verkstan var att det är bara att prova. Datorn säger ifrån om det blir för hög effekt och återställer sig igen vid ny tillkoppling.
Och för högt effektuttag bli det om du har överslag någonstans.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte säkringsdosa

För lite mer info om Fiat o extraljus.

Har nu monterat och kopplat in dom. Inga problem med omprogramering i Bus-systemet. Bara att ta styrström från helljuset.
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Jag hittar inte säkringarna som finns för bodelen jag har en Hymer swing och har lyckats korssluta ett par tampar.
häls
Lage
 
Senast ändrad:

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Fantastiskt bra det här...istället för att leta trasiga säkringar,som alla var hela gick jag i natt ut å lyfte på minuspolen cirka 10min! Sedan funkade v-baklyse v-skyltbel v-parkljus..haleluja..Hör till saken att jag har tagit ström ifrån skyltbel till en backamera,vilket inte verkar va bra...Tack för tipsen över 4år tidigare som även funkar nu!
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Hittar inte säkringsdosa

Fick problem med halvljus, bromsljus och övre pisitonsljus på väster sida.
Har laddat ner pdf filen, men hittar inte var säkringarna sitter i filen.
Tacksam för svar
Har samma säkrinsdel i pdf filen med mig

Jojje
 
Toppen