• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Men det blir ju ingen nettoeffekt om man resonerar så, jag har lyckats få ned energiförbrukningen på vår bostad till ungefär hälften av en genomsnittsvilla, men jag köper ju inte en bil som drar 1,5.-2 liter milen för det, inte heller sätter jag mej på ett flygplan och åker till t.ex. Barcelona över helgen, för då är ju inget vunnet med ansträngningarna?

Nettoeffekten blir såklart lägre (eller uteblir helt) om du bantar villan och bränner alla dina kw'n på en "onödig" bil eller en "onödig" flygresa än om du bara gör det förstnämnda.

Allt handlar såklart om summan av plus och minus på klimat- och miljökontot.
Om jag tar min bensinslukande pickis och enbart fraktar snabbväxande och koldioxiduppsamlande träd som jag planterar för hand i hundratal för varje körd mil... Ja, då borde det rimligen betala sig för gamla Moder Jord. Nu är det ju ett exempel som är överdrivet för att driva hem en poäng kring att det går att skapa mervärdeseffekter av att använda stora transportfordon trots att de drar en hel del mer än den snålaste bilen i handeln.
Ett mer seriöst exempel är att det är klart mycket bättre för planeten att jag åker ett par mil i pickisen till en loppis och köper en begagnad träbokhylla än att beställa en nytillverkad bokhylla med diverse mystiska preparat, byggd i ett annat land från valfritt möbelvaruhus. För en bokylla _vill_ jag ha.

Varenda sekund en människa lever så sliter vi på planeten, så den enda egentligt effektiva metoden att inte skada miljö och klimat är att aldrig bli född. Medan vi ändå är här så får vi inse att vi är barn av vår tid och hantera miljöarbetet på bästa sätt, våra egna önskemål och idiosynkrasier inräknat.

Vi behöver kanske inte gå ner i noll i utsläpp per capita, men forskarvärlden ser tämligen enad ut om det faktum att vi behöver starta och hålla en nedåtgående trend. Oavsett om vi bor i Los Angeles, Mogadishu, Pyonchang eller gamla Svedala.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du använder väldigt många ord, men tidigare beskrev du dej som något av en miljövän eller t.o.m. som någon sorts miljöaktivist, men jag uppfattar att hela ditt resonemang egentligen går ut på att du skall försvara att du skall leva som du vill som "det barn av din tid som du är" och egentligen inte göra någon uppoffring alls? F.ö. finns det utmärkta mindre lastbilar som gör transportjobbet förmodligen bättre än en amerikansk pick-up, utan att för den skull dra massor av bränsle, definitivt under litern per mil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Felet är uppenbart det finns för mycke människor på denna planet
Du menar säkert allt för många som är okunniga eller inte bryr sig om vad utsläppen betyder för kommande generationer?
Som tur är har majoriteten insett att energiomställningen är ett måste.
Klimatförnekarna är en krympande skara.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nej, måste man vara det för att veta hur uppdragsforskning går till?
Visst finns det uppdragsforskning där den som betalar, inte styr över forskningen utan ibland över om och hur resultaten ska publiceras. Det vi diskuterade om forskning från Göteborgs Universitet om SR/SVT och andra medier är inte uppdragsforskning.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Du menar säkert allt för många som är okunniga eller inte bryr sig om vad utsläppen betyder för kommande generationer?
Som tur är har majoriteten insett att energiomställningen är ett måste.
Klimatförnekarna är en krympande skara.
Jag tycker att du skall sluta använda epitetet "klimatförnekare" på de som inte tycker som du . Det är både opassande och oförskämt , finns faktiskt dom som har en annan åsikt om tingens ordning !!!! Finns ingen som kan förneka klimatet , det bara finns där vare sig man vill eller inte :)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Klimatkompensera- är inte det lite som att sluta röka och börja snusa istället. Man är fortfarande nikotinist. Det är bättre för lungorna men sämre för tandköttet
Rätt. Om jag häller ut en liter olja i sjön kan jag inte kompensera det genom att sopsortera mera mm, oljan blir kvar likt förbannat
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En forskare och professor som INTE håller med Greta (och andra), men som inte får komma till tals i massmedia pga klimathysterin.

Enligt de data som presenteras i IPCC var mängden koldioxid i atmosfären tämligen konstant under århundradena före industrins utbyggnad. Därefter har koncentrationen långsamt stigit fram till cirka 1950. Därefter har koncentrationen ökat allt mer markant. Denna åsikt är baserad på mätning av koldioxid i iskärnor, en metod som alltmer ifrågasatts. Direkta mätningar av mängden koldioxid i atmosfären, som har utförts sedan början av 1800-talet, visar stora variationer. Förekomsten av en markant variabilitet även längre tillbaka i tiden har påvisats genom studier av torvavlagringar. Den av IPCC använda stadiga ökningen av koldioxid i luften är troligen fel och bör inte användas som en viktig faktor vid beräkning av det framtida klimatet.
IPCC hävdar ett klart samband mellan koldioxid och klimat: man framhåller att både mängden koldioxid i luften och temperaturen har stigit under 1900-talet. Beaktas variabiliteten i dessa faktorer under 1900-talet är det omöjligt att se ett samband utom under åren mellan 1970 och 2000.
Under huvuddelen av 1900-talet saknas samband.
Få kan ha undgått höra att den globala temperaturkurvan som IPCC försetts med från universitetet i East Anglia har modifierats för att ge ett bättre stöd för växthusteori. Enligt ett antal oberoende studier av klimatet inom begränsade områden var temperaturen omkring 1940 lika hög som omkring år 2000. Den globala uppvärmningen inträffade därför innan stora mängder koldioxid producerades. Data oberoende av de manipulerade dataserierna från East Anglia visar inte en global uppvärmning utöver den före 1940.
Vid ett antal tillfällen har förespråkare för växthusteorin sagt att "det finns ingen annan förklaring än mängden koldioxid i luften".

Men det finns andra teorier. Ett antal forskare har visat ett samband mellan solens aktivitet och klimat - antalet solfläckar visar solens aktivitet. Solens aktivitet påverkar jordens magnetfält vilket i sin tur reglerar mängden kosmisk strålning som når atmosfären. Denna faktor - det så kallade rymdvädret - påverkar molnmängden, en faktor som har mycket stor betydelse för temperaturen, jämför förhållandena i skuggan av ett moln och ute i solskenet en sommardag.
Utöver solens aktivitet påverkas klimatet av till exempel förekomsten av stora vulkanutbrott och förändringar av havens strömmar. Lokalt påverkas klimatet av tät bebyggelse.
En värld har övertygats om att en faktor, koldioxid, styr klimatet och att vi kan förhindra framtida förändringar genom att kontrollera utsläppen av denna gas. Utöver att stora anslagssummor lagts ner på att bevisa denna teori, som tycks vara av underordnad betydelse, har den ensidiga satsningen medfört att forskningens trovärdighet reducerats allvarligt.
Efter en lång tids studier av klimatets variationer har jag kommit fram till att rymdvädret talar för att vi sannolikt går mot en kallare period än en varmare. Vi kan redan nu befinna oss i inledningen till en liten istid, som kan behålla sitt grepp tiotals år framöver.
Ett kallare klimat medför givetvis stora effekter för samhällsplaneringen.
Det är hög tid att rusta så att samhället fungerar även i betydligt kallare klimat.


WIBJÖRN KARLÉN
WIBJÖRN KARLÉN är klimatforskare och professor emeritus i naturgeografi vid Stockholms universitet . Han är också invald i Kungliga vetenskapsakademien som ledamot nummer 1368 och i Stockholmsinitiativets råd.


Av växthusgaserna är 98% vattenånga, ca 1% är koldioxid. Det mänskliga produktionen av CO2 är 1% av den mängd som finns i atmosfären per år. Det innebär att den mänskliga antropogena effekten (växthuseffekten) är 1% av 1%)
Min anmärkning
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag tycker att du skall sluta använda epitetet "klimatförnekare" på de som inte tycker som du . Det är både opassande och oförskämt , finns faktiskt dom som har en annan åsikt om tingens ordning !!!! Finns ingen som kan förneka klimatet , det bara finns där vare sig man vill eller inte :)


Klimatskepticism och klimatförnekelse är osäkerhet, tveksamhet, eller motstånd mot en eller flera vanliga vetenskapliga eller politiska uppfattningar att klimatförändringar orsakas av människan, till exempel såsom de som presenteras i FN-panelen IPCC:s sammanfattande bedömning.

Bland de frågor som klimatskeptiker tar upp finns sammanblandning mellan klimat och väder, att solen eller naturliga temperaturcykler skulle vara orsaken till temperaturförändringarna, att modellerna för att räkna fram förändringarna och temperaturmätningarna inte är tillförlitliga och klimatforskares påståenden om förändringar sker skulle vara falska. Enligt forskning från Chalmers är de två största grupperna av klimatförnekare de industrier som producerar olja och högerextremister. En annan grupp är libertarianer som propagerar för mindre regeringsmakt, medan egennytta är en viktig egenskap inom de klimatskeptiska rörelserna.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Alla ämnen utstrålar energi om de har högre temperatur än den absoluta nollpunkten, våglängden på denna elektromagnetiska energi är omvänt proportionell mot kroppens temperatur, sålunda sänder solen ut kortare våglängder än jorden.
Växthusgaser ändrar riktning på vissa långa våglängder och då är vattenånga helt dominerande med 95-96% av jordens växthuseffekt då det är en stark dipol.
Inga gaser med två eller färre atomer kan agera som växthusgaser för de inte kan vara dipoler.
CO2 är inte heller en dipol i vanlig mening men den vibrerar och vibrationen skapar en dipol med en frekvens som ges av atomernas massa och avstånd som i sin tur ges av laddning.
Massa och laddning varierar mindre än ljusets hastighet i jordens atmosfär, därför har inte den våglängd koldioxid verkar som växthusgas kunnat breddas utanför 14,5-15,5 µm i laboratorieförsök.
Vattenånga påverkar inte det IR-bandet eller någon annan växthusgas, därför räcker det med att lyckas detektera minskad utstrålning från jorden av våglängden 15µm vilket har mätts i ett halvt sekel men ingen funnit det.
Satelliter mäter samma utstrålad energi i den våglängden som instrålad över den tunga koldioxidmolekylen och det är mycket låg effekt då den kommer från månen och partiklar längre från jordytan än vår atmosfärs koldioxid.
Visst var den förklaringen enkel?”
//Göran Wickström


/M
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Förhastade slutsatser om klimatförändring har skapat en enorm klimatångest som har gett politiker fria händer att höja och skapa nya skatter för att rädda världen.
Men i Sverige verkar det ju som att politiker vinner val och sänker skatter. Eller har jag missat nåt efter senaste valet. Hur ska man nu tolka ditt påstående?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
.............................................................. Enligt forskning från Chalmers är de två största grupperna av klimatförnekare de industrier som producerar olja och högerextremister. En annan grupp är libertarianer som propagerar för mindre regeringsmakt, medan egennytta är en viktig egenskap inom de klimatskeptiska rörelserna.

Jaha, så de som inte tror på klimatbluffen ska nu "brunsmetas" som högerextremister.
Ovärdigt argument, men är man desperat så är man.
:msn_angry::msn_angry:
 
Toppen