• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hestra Jönköping

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej.
Då jag tittar på Hestra i Jönköpings län finns där inga Hfl och födda, vigda, döda börjar först 1860.

Är det någon som vet om den äldre bokföringen för Hestra ligger på någon annan socken, och i så fall vilken?

Letar efter uppgifter om en Måns Jönsson (f. ca 1753) som skall vara från Hestra.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Hestra Jönköping

Finns ju även ett Hestra i Östergötlands län i Ydre kommun.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Hestra Jönköping

Tack, men länkarna säger inte ett skvatt om var jag kan hitta kyrkbokföringen före 1860!
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hestra Jönköping

Hej,
Norra Hestra (Hestra) har husförhörslängder från 1776, födelseböcker från 1735, vigselböcker från 1735 och dödböcker från 1735.
Södra Hestra (Hestra) har husförhörslängder från 1717, födelseböcker från 1684, vigselböcker från 1688 och dödböcker från 1684.
Om din Måns Jönsson kommer från Norra eller Södra Hestra är väl svårt att veta men du kan väl leta igenom födelseböckerna från båda två först och främst för att se om föräldrarna stämmer.
Båda församlingarna har ändrat namn från Hestra till Norra Hestra respektive Södra Hestra runt 1885. Och de finns i Jönköpings län.
Med släktforskarhälsningar
Karin;)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Hestra Jönköping

Tack för hjälpen! Var inte medveten om att det fanns ett norra och ett södra. Letade bara på Hestra under "H" eftersom han uppgavs vara därifrån.
Nu har jag hittat vad jag sökte under "N". :)
 
Toppen