• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hemtransport av husbil från utlandet

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Vi hade vår husbil försäkrad hos ett försäkringsbolag som inte åtog sig att transportera hem vår husbil som gick sönder i södra Frankrike.
Orsaken till stoppet var ett motorhaveri; kamremmen hade hoppat av. Det var en Fiat 2,8 liters som gått 2.400 mil. Bilen stod i Frankrike hos en Fiatverkstad från den 3 augusti och vi hämtade den den 16 oktober.
Eftersom jag bor i Malmö-Lund området ser jag då och då ADAC:s svart-gula bilar med skadade husbilar som last på väg söderut, helt klart hem till Tyskland.
Finns det någon ev. läsare som känner till ett försäkringsbolag som tar hem bilarna till Svedala om det inte blir reparerat inom rimlig tid. Med rimlig tid menar jag högst en arbetsvecka, helst tidigare.
:confused:
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: hemtransport av husbil från utlandet

Hej atlantis! Hänger inte riktgt med i din fråga, vill du byta försäkringsbolag, om det skulle inträffa igen? Isåfall har jag Falk assistans Europa, tror jag det heter och det funkar.
Har även det på firmabilarna, fast dom mest går i Sverige.
H.olof
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: hemtransport av husbil från utlandet

Utan att veta säkert så är en kvalificerad gissning att alla bolag agerar lika. De gör en bedömning vad som är billigast och smidigast. Hyrbil - hotell - reperation i utlandet eller
i Sverige. Med husbil utomlands gäller det att vara välförsäkrad.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: hemtransport av husbil från utlandet

Varför ta hem den och reparera i dyra sveige, brukar alltid vara billigare i Europa.

Jägarn
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: hemtransport av husbil från utlandet

Rätt! Jag träffade en svensk nyligeni Spanien. Han hade lagat sin FIAT för en verkstadskostnad på 400 kr hemma sade han att det är minst dubbelt så dyrt.
 

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Sv: hemtransport av husbil från utlandet

Utan att veta säkert så är en kvalificerad gissning att alla bolag agerar lika. De gör en bedömning vad som är billigast och smidigast. Hyrbil - hotell - reperation i utlandet eller
i Sverige. Med husbil utomlands gäller det att vara välförsäkrad.

Hej! Tycker det är lite för lång tid att ha en bil utom någon som helst kontroll i ca 2½ mån hos människor som man inte känner och heller inte var det minsta sympatiska. Fick ett pris men det var höjt med några tusen lappar då vi hämtade bilen. Vi betalade ca 2.500 euro plus några semesterdagar.
 
Toppen