• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Helljus fungerar ej Citroen C25 1991

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har en Citroen C25 bensinare. Jag har följande problem: ljustutan fungerar men däremot fastnar inte helljuset utan jag är tvungen att hålla inne spaken. Jag har svårt att tro att ljusreglaget är slitet eftersom bilen endast har rullat 6000 mil. Är det någon kunnig som har något tips att ge mig?

Tack på förhand.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har en 90a själv du har säkert redan tryckt in knappen på instrument brädan. Annars kan ju reläet krångla. Har inte haft detta bekymmer, så helt säker på felet är jag inte. Men berätta gärna vad du hittar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det ettermontert kjørelys automatikk på bilen slik at halvljus kommer på når bilen startes? I så fall kan dette tyde på at bryteren for påslag av lys har sluttet å fungere i possisjon halv/hel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!
Jag har en Citroen C25 bensinare. Jag har följande problem: ljustutan fungerar men däremot fastnar inte helljuset utan jag är tvungen att hålla inne spaken. Jag har svårt att tro att ljusreglaget är slitet
-----------------------------------------------------------------------

Lite luddigt och jag kanske missförstår men ljustutan har du ju när du lyfter på spaken upp mot ratten.
Sedan skriver du att du måste hålla inne spaken för att ha helljus..... Inne ??
För att skifta mellan helljus och halv så drar man spaken mellan två lägen som blinkersspakens rörelse, halvljus i ena läget och helljus i andra läget.
Men som påpekats så måste då också knappen för ljuset på panelen uppe till vänster vara intryckt så att ljuset är på, på ett riktigt sätt som biltillverkaren tänkt. Om halvljuset bara är på med halvljusautomatik så funkar inte helljusläget på spaken utan då bara ljustutan.

Hoppas det gick att förstå. M.v.h. JANKRO.
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Jag har knappen för ljuset på panelen intryckt men det hjälper inte när jag trycker blinkers/ljusspaken mot mig. Helljuset är bara på så länge jag håller spaken mot mig.

Bilen har halvljusautomatik när jag startar bilen. Jag kan inte koppla ifrån halvljuset utan det är på hela tiden.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I stället för att trycka spaken mot dej så prova att trycka den nedåt. Spaken bör då stanna i det läget & helljuset skall då vara på. Så fungerade det på min förra HB (samma HB som din) & så fungerar det också på min nuvarande.
 
Toppen