• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej...Höjd skatt

F

F.d. 30354

Guest
Hej...Undrar bara om alla i Hbk är nöjda med skattehöjningar som regeringen fixar till:yes:....Obs..Ta inte bort detta inlägg för alla gillar inte mer omkostnader....Jo...jag har råd... Men snälla....Höj inte skatter och kostnader....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hej...Höjd skatt

Menar du fordonsskatten på husbilar?
De flesta med bilar registrerade efter 2010 har fått kraftigt sänkt skatt, för egen del drygt 1200:-.

Dessutom har pensionen höjts med 600 och dieselpriset är lågt trots höjd dieselskatt så nu blir det åka av till våren om hälsan tillåter.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Vad jag förstår så är det många som har fått sänkt skatt på HB och även höjning, jag har ju en ny HB köpt juli -15 men jag fick en höjning med 1300:-, hur kan det komma sig att några får sänkt med nyare HB och några höjningar. Min hb är en Fiat ducato maxi 130 4250 kg !
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Hej...Höjd skatt

Framgår nya skatten av uppgifterna om man går in på Transportstyrelsens "Sök uppgifter på annat fordon" ? Eller var får man reda på den ?

ERIKPER
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Det här med höjda skatter, och höjda priser är egentligen inte politik i Sverige. Det råder nämligen någon typ av samsyn att det skall vara så. Rent matematiskt skulle det inte vara någon skillnad om vi hade någon procents deflation eller inflation per år. Båda sakerna är ungefär lika enkla att hantera.

Varför det blivit en liten inflation som statsmakten föredrar? De säger det inte - och ingen frågar, eller är intresserad, - men min åsikt är att det rättfärdigar maktutövningen. När priserna stiger, så måste lönerna stiga, och vi har ju en tradition där hur det sköts. Men man kan släpa efter med pensioner och bidrag, de måste de snälla politikerna "ge" oss, nästan som en present. Och då kan man snåla med bidragen. Men samtliga regeringar har velat att priserna stiger och att Sverige skall inte vara ett lågprisland. Med tiden leder detta till urholkat konkurenskraft mot omvärlden, men detta justerar vi med devalveringar eller andra trix. Det ingår numera i den svenska kulturen att priserna stiger och vår valuta försvagas. Därför är tex. svensk anslutning till Euro en dödfödd ide så länge vi inte behärskar kostnadskontroll. Vi skulle snart hamna i samma sitts som Grekland. Men allt detta går att förändra, om vi vill. Men först måste vi veta hur saker hänger i hop, och att allt sker inte genom slump..

För mig hände det för första gången att skatten sänktes, då jag har två husbilar, den ena från 1986 blev skattefri, och den andra från 1989 har oförändrat skatt...
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Framgår nya skatten av uppgifterna om man går in på Transportstyrelsens "Sök uppgifter på annat fordon" ? Eller var får man reda på den ?

ERIKPER
Hämta appen mina fordon och där kan du söka på uppgifter på annat fordon. I denna app kan du också lägga till egna fordon och tex med enkelhet ställa av och på fordonet
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Här blev det en höjning med 1976kr/år. Vi har en Euro5, 2013 så en nyare allså men inte hjälpte det:swoon:
 

Sunny

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
12590
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Jag fick höjt med 2451:- Om det räknas om från tidigare beräknad c:eek: blir det ändå en höjning med 1020:-
Euro5 109Kw 4250kg 2012års
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Hej...Höjd skatt

Vad jag förstår så är det många som har fått sänkt skatt på HB och även höjning, jag har ju en ny HB köpt juli -15 men jag fick en höjning med 1300:-, hur kan det komma sig att några får sänkt med nyare HB och några höjningar. Min hb är en Fiat ducato maxi 130 4250 kg !

Hej.
Vad betalar du sammanlagt?

Mvh
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Ni som skriver att ni fått höjd skatt, hur mycket var det tidigare?
Kanske har haft låg skatt tidigare.

Jag har fått sänkt till 7099kr från förra årets 8500.

Fiat 2015 150HK 4250kg
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Då hade du låg skatt tidigare så gläds över de sparade kronorna
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

finns det något sätt att själv kolla om man har rätt skatt,tex en app som man fyller i egna biluppgifter i för att få uträknat??????
 
Toppen