• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Det är aldrig försent att snöa in på husbilar :santa1:
Välkomna!
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

:music-icon: Hej Maxen,
Välkommen hit att se hur vi har det i husbilslivet, här finns nog en hel del fd. båtägare.
hälsningar Carina :snow-icon: :music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Hej och välkomna,

Det skulle vara kul att veta hur många husbilsåkare som är före detta seglare eller båtägare.
/ Leif
:santa-2-icon:
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Hej, här är en som varit båtägare i 13 år
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Här är en till som har haft båt sedan 1960.
Under åren har det varierat i storlek från fiskebåt (8 meter), gummibåt (4 m), fd tullkryssare (18,5 m), kabinbåt (6,5 m) och nu senaste 20 åren en gummibåt (4 m) som passar bra att ta med i husbilen. Bilder av den senare finns i mitt Fotogalleri.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Hej.
Vi är också f.d. båtägare (segelbåt), men då vi skaffade hundar (tre st) insåg vi att en husbil var mer praktisk. Vi far runt på utställningar både inom och utom Sverige så det blir inte tid till något båtliv (utom med den lilla gummibåten som alltid finns till hands när någon sjö lockar). Nu slipper vi ligga inblåsta i någon hamn och vänta på bättre väder.
 

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Vi har ockå varit båtägare i många år. Det började med segelbåt på 70-talet för att senare vara motorbåtar.

Den sista var en Örnvik som vi sålde så sent som den 1 oktober i år. Nu ska vi uteslutande ägna oss åt husbilar. Då slipper vi vakna av att det blåser "småspik" och vinden vänt. Fören ligger och dunkar mot en sten och vi slipper gå upp och förtöja om.

Dessutom är inte Hjälmaren den mest trevliga sjö att ha båt i. Däremot är det trevligt att "sniffa" runt sjön med husbil och hitta små fina ställplatser att "förtöja" i.

:holly-2-icon: GOD FORTSÄTTNING alla HBKare :holly-2-icon:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Seglat Mälar-30 några somrar, de låga friborden skapade en något blöt miljö ute i Bottenhavet och titeln 'Lakanstorkare' var inte helt fel... :)
Minnesvärt och roligt!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Nu kan ni rösta på 1:a sidan om vad ni gjorde innan
"Husbilen blev mitt liv"
om man ska travestera på en populär titel.....
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Vi är också sjöfarare som gått i land och börjat känna oss för med husbil. köpte bilen november 2005.
Jag har i över 50 år tillbringat så gott som all fritid i och med segelbåt. Började med segelkanot när jag var liten parvel. När vattnet i Östersjön, sommaren 2005, var senapsgult, av algblomning, så gav vi upp och sålde båten.
Ja inte riktigt gav upp. En liten gummibåt och motor finns med i boxen på taket. Och det bör inte vara långt till vatten från vårt nattläger.
Rolf o Marie I valdemarsvik
 
F

F.d. 4406

Guest
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Vi var oxå båtfolk i 25år Men nu är det husbil som gäller.:santa1: Jag vet att många båtägare som går över till husbil ,det är bekvämare.Inga hopp och skutt när kroppen börjar bli lite stel.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Hej alla husbilsägare, vi är helt nya har . Vi har båt och vill prova det det här

Vi tillhör också båtfolket som gått iland. Seglade i 20 år, med Grythem i Hjälmaren som hemmahamn. Jag tycker att Hjälmaren (grodhavet) är bättre än sitt rykte med fina små hamnar som Lunger, Nannberga, Fiskeboda och Läppe. I semestertider var det saltsjön som gällde.

Nog längtar man tillbaka till sjön då och då, men allting har sin tid. Hymern går alltid dit man vill, även om det är motvind och så man slipper pyjamasflyttar när vinden vänt om natten. Men husbilslivet och båtlivet har sina likheter. Man vet åt vilket håll man skall, men vet inte riktigt var man hamnar innan dagen är slut. Det är väl charmen med båda.
 
Toppen