• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK Husbilsplatser, synpunkter

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Vid zoom in försvinner platser. Använder iPadOS 13.1.3 och Chrome.
Märkligt. Verkar bero på webbläsaren. Hur ser det ut om du kör en annan webbläsare?

Med Chrome, prova att rensa webbhistoriken, klicka på de tre prickarna överst till höger i Chromefönstret, välj Inställningar, Sekretess och Rensa webbhistoriken.
(Kör du full rensning tappar du bl a eventuella sparade lösenord till webbplatser).
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Informationen om när platsen senast besöktes är viktig för att kvalitetssäkra data. Innan jag planerar att besöka en plats kontrollerar jag alltid när den senast besöktes. Ligger senaste besök flera år tillbaka i tiden avstår jag besök om jag inte via andra källor kan verifiera att platsen fortfarande existerar.

Leif Torså

Och om du läste mitt nästa stycke, att långt ifrån alla noterar att dom varit på platsen, så
kan många ha varit där utan att vi andra ser det.
Därför tycker jag att informationen har lite tveksamt värde.
// Janne
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Och om du läste mitt nästa stycke, att långt ifrån alla noterar att dom varit på platsen, så kan många ha varit där utan att vi andra ser det.Därför tycker jag att informationen har lite tveksamt värde.
// Janne

För oss har det ett stort värde. Vi åker höst/vinter/vår, ofta möts vi av att det är helt stängt.

Se Smarholmen id 335. Det ser så fint ut i databasen. Där vill jag kunna lägga in
”191118, platsen helt blockerad av stenblock, tas bort i maj”

Fältet, Att göra/sevärdheter, kanske kan kompletteras med /Noteringar, i samma fält?
 
F

F.d. 14324

Guest
Se Smarholmen id 335. Det ser så fint ut i databasen. Där vill jag kunna lägga in
”191118, platsen helt blockerad av stenblock, tas bort i maj”

Det går bra, använd gärna knappen i botten av Smarholmen och skicka in det du vill föra in. :)

Tillägg, det kanske inte kommer att se ut exakt som ditt förslag, men vi kan markera den med Ej öppet året runt och en kommentar av något slag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vid zoom in försvinner platser. Använder iPadOS 13.1.3 och Chrome.
Har testat som vanlig medlem, iPad och Chrome.
Fungerar som de skall.
Det verkar som du i skiftet mellan bild 1 och 2 fått in filtrering med att bara visa parkeringar och campingplatser. När jag lägger in den filtreringen så får jag samma resultat på bild 2.
IMG_0588.PNG
IMG_0587.PNG
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Märkligt. Verkar bero på webbläsaren. Hur ser det ut om du kör en annan webbläsare?

Med Chrome, prova att rensa webbhistoriken, klicka på de tre prickarna överst till höger i Chromefönstret, välj Inställningar, Sekretess och Rensa webbhistoriken.
(Kör du full rensning tappar du bl a eventuella sparade lösenord till webbplatser).
Rensning med dessa 3 val hjälpte.
F2B7C7B9-8698-489C-8A6D-2986008B0B07.jpeg
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag vill börja med att tacka för allt arbete som lagts ner på denna app.
Det måste dock vara något som är riktigt fel, jag får nämligen inte upp något alls förutom tömningsplatser.
Kan felet vara att jag använder en iPad 2, att den kanske inte klarar av att hantera appen?
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Och om du läste mitt nästa stycke, att långt ifrån alla noterar att dom varit på platsen, så
kan många ha varit där utan att vi andra ser det.
Därför tycker jag att informationen har lite tveksamt värde.

Det är precis tvärt om. Om ingen har verifierat att informationen om husbilsplatsen är korrekt är informationen om husbilsplatsen av tveksamt värde. Om man gör det enkelt att rapportera ett besök kommer fler att rapportera. Det behövs ingen betygsättning och beskrivande text som i t.ex. Campercontact. Bara ett enkelt klick som visar att någon varit där och att förhållandena huvudsakligen stämmer med beskrivningen.
Kvaliten på data är viktigare än snygg funktionalitet. Om vi inte kan garantera kvaliten på data minskar intresset att använda funktionen.
Tidigare har det varit ganska besvärligt att rapportera. Nu skulle man kunna göra det direkt från sin smartphone och då tror jag att rapporteringsfrekvensen skulle öka dramatiskt.
När jag började åka husbil för åtta år sedan använde jag Bordatlas. Efter ett antal bomkörningar har jag sedan några år tillbaka gått över till andra källor för husbilsplatser.

Leif Torså
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Provade från min dator med Windows 10 500/500 hastighet. Har hårdvarumässigt en bra dator men upplever att när man flyttar kartan när man är insomad så dröjer det ett par sekunder för att ladda den biten.. Bifogar bild. Annars är det en mycket bra tjänst som ni har skapat.
Kan komme av båndbredde begrensninger på den tile server vi benytter, dette er en av mange trimmemuligheter som vi må fintune. I det mest ekstreme så kan en sette opp egen slik server som kun lagrer områder som er besøkt.

I nästa månad kommer en ny version av Microsoft Edge. Jag har Beta-versionen av den nya versionen och i den fungerar HBK Husbilsplatser alldeles utmärkt.

Jan-Olov
Det er Chromium som basis for den nye Edge, samme kode som er basis for Chrome. Dagens Beta er release kandidat for en stabil prerelease som skal komme 15 januar. Chromium finnes og i ren Chromium utgave - hovedsaklig for utviklere og de som vil teste i forkant av alle andre. Daglige builds for diverse Linux og Windows.
 
F

F.d. 4220

Guest
@Challe68 Iom att IOS på iPad 1 - 3 inte uppdaterats på länge, så föreslår jag att du testar med en annan browser - om det finns tillgängligt. Chrome och flera andra brukar gå att installera och vara uppdaterade längre än de som ingår i operativet.
Nu måste alla browsers på IOS använda underliggande IOS funktioner, så det kanske inte hjälper.
Men det bör vara värt ett försök.
 
Toppen