• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Teddi

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Campingen var inte stängd,jag campade en helg med mina vänner och satt och tittade på dom när dom kom springade, Då skrattde kompisen och sa nu är det mörkt nu kommer kackerlackerna.

intresset för detta delikata ärende handlar om det är öppet eller ej,,
som ja skrev tidigare ock du svara på,
i ugglarp får man stå var som helst,,för det är stängt,,
hade de varit öppet så blir man kommenderad in på campingen,
vad ja kan förstå är väl ingen som snikit till sej,,hon har ju betalat för duschen,han vill ha 175 spänn för nåt som han inte äger,,en allmän parkering,

kackerlackor,? en sån sammanhållning i en gemensam intressegrupp,,tackar,,


hade denna camping varit stängd så hade de heller inte varit nåt problem,,
alltså är en camping avgörande var du får stå eller inte,
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Hej Gärd.

En sak som förundrar mig är att Du som journalist, väl medveten om debatt, kliver in med ett inlägg det först du gör, likt detta...

//Citat:
På Elmiamässan kom jag i kontakt med HBK och valde (uppenbarligen mot bättre vetande) att registrera oss som medlemmar i tron att ett medlemskap skulle ge en positiv dimension i vårt husbilsåkande/husbilsägande.
Efter ett tips går jag in och läser i detta forum om Tingsryds Camping och Campingvärd. Då forumtråden nu är stängd av trådstartaren öppnar jag upp denna för att kunna ge en lite mer nyanserad bild av det som hänt.
I min roll som journalist tog jag givetvis kontakt med såväl Campingvärden som de kommunala tjänstemän som trådstartaren varit i kontakt med.

//Slut Citat.

Gärd, som du skriver... (uppenbarligen mot bättre vetande)?
HBK har förmånen att ha +9000 medlemmar, i Allra yttersta mån välvilliga till att bistå med teknisk kunskap,
ställ-platser, rent personligt andra med hjälp, en försäkring för husbilar som är fenominal, etc. etc...

Jag ur mitt perspektiv som läsare av ditt inlägg, vill personligen påstå att du Gärd behöver läsa igenom forumet och allt det trevliga som finns här,
inte enbart slänga dig in i en tråd som du blivit tipsad om "hur opartiskt" det nu låter och dessutom hänvisa till ditt ämbete?

Önskar du en intervju gällande HBK & just inte ge din åsikt kring ett inlägg, är du välkommen att kontakta styrelsen, så ordnar vi detta i ett nafs!

I övrigt vill jag säga: Varm Välkommen att betrakta Allt det positiva som finns med HBK! :)

Vänligen, Magnus
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

jag var bara nyfiken om han fick sina 175:- eller om det mest var ett skrämskott för att få in folk på campingen i stället. Begärde han betalt av er? :wideeyed:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Gärd, kan du svara mig är du snäll, du bor ju i Tingsryd så då kanske du vet och du tycker ju att campingägaren är en trevlig figur...så hur var det med de 175 kr, jag kan förstå att det känns obehagligt att svara på denna fråga, men du har ju liksom stuckit ut hakan!

Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

jag var bara nyfiken om han fick sina 175:- eller om det mest var ett skrämskott för att få in folk på campingen i stället. Begärde han betalt av er? :wideeyed:

Montreal!

han begärde 175 kr samt han hade denna summa ute även på sin hemsida, men den tog han bort när han blev ifrågasatt...därför är jag så himla tjatig i mina inlägg där man tar denna c-ägare i försvar...jag vill ha svar om det har varit lagligt det han har hållit på med.

Pilot
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Priset han angav är ju såpass högt så att det är ju mycket möjligt att besökare då i stället väljer campingen för att skillnaden är relativt liten. F.ö. kan han säkert komma undan med att de 175:- kronorna var för att få utnyttja campingens faciliteter även om man stod utanför staketet. Jag tycker naturligtvis att det är fel att ta avgift för något man inte har rätt till, men jag tycker att det är väldigt onödigt utmanande att övernatta/campa direkt utanför grindarna till en camping. Självklart uppstår ju misstankarna att man på olika sätt "sniker" på campingens faciliteter. Det känns som att husbilsfolkets rykte bara blir sämre, och sådant här hjälper ju inte. Vad kommer att hända på den här platsen? Antingen får campingvärden rätt att ta upp avgift, eller så blir det begränsningar till parkering endast dagtid 8 timmar, eller så står det snart en skylt Ej husbil eller husvagn? :confused:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Priset han angav är ju såpass högt så att det är ju mycket möjligt att besökare då i stället väljer campingen för att skillnaden är relativt liten. F.ö. kan han säkert komma undan med att de 175:- kronorna var för att få utnyttja campingens faciliteter även om man stod utanför staketet. Jag tycker naturligtvis att det är fel att ta avgift för något man inte har rätt till, men jag tycker att det är väldigt onödigt utmanande att övernatta/campa direkt utanför grindarna till en camping. Självklart uppstår ju misstankarna att man på olika sätt "sniker" på campingens faciliteter. Det känns som att husbilsfolkets rykte bara blir sämre, och sådant här hjälper ju inte. Vad kommer att hända på den här platsen? Antingen får campingvärden rätt att ta upp avgift, eller så blir det begränsningar till parkering endast dagtid 8 timmar, eller så står det snart en skylt Ej husbil eller husvagn? :confused:

Montreal, jag kan i nuläget bara citera Kenth´s kommentar, för den är ju detta som i själva verket satte i gång tråden..

"
Eftersom vi får parkera på alla parkeringsplatser och duscha i alla duschar som vi blir insläppta på och betalar för så tycker jag nog intresset ligger på dom 175:- som campingägaren har lurat till sig från icke ont anande parkerare."



Kenth
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

När man som jornalinst tar sig in i en sådan här diskution så vill det till att hålla sig till sak.

Att som campingägare ta en avgift på annans område kan väl ändå inte jämföras men en parkering som tillhör en ICA-handlare:confused::rolleyes:
Det ena är väl olagligt och det andra är väl självklart. Välj själv vilket som är självklart Gärd. Du verkar veta vad som är rätt o fel.

Ser ut som du målat in dig i ett hörn. Din rubrik gör inte saken bättre.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Jag fastnade för uppgiften om journalist i det inledande inlägget i denna tråd. Efter lite sökningar på nätet hittade jag ingen journalist Gärd Fors men namnet Gärd och Bertil Fors genererade en hel del andra träffar som jag dock inte kan härleda till någon yrkesutövning som journalist. Men att vara utbildad journalist behöver ju inte betyda att man jobbar som sådan men då kan jag undra varför just denna uppgift inkluderas i inlägget. Är det för att försöka lägga någon sorts tyngd bakom sina ord? Eller skulle ordet journalist borga för en högre sanningshalt eller objektivitet? Det senare motsägs ju i så fall av trådskaparen själv längre ner i tråden.

Det skall bli intressant att se hur detta med de 175 kronorna för en fri parkering som campingägaren felaktigt tagit ut löser sig. Kanske journalisten kan gräva lite djupare i detta och utröna hur många betalnde det rör sig om, hur dessa kan få tillbaka sina onödigt erlagda avgifter och om detta är ett vanligt fenomen i Tingsryd, Småland och Sverige i stort. Det kan ju bli en grannlaga uppgift som säkert kan resultera i en intressant tidningsartikel (och kanske förstahandsuppgift här på forumet).
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Jag tycker synd om svenska camping ägare. Dom verkar ha det svårt. Vad beror det på? Är det för dyrt, dålig service, slitna lokaler m.m? Dom borde nog fundera över varför det är så. Att någon vill driva en anläggning förvånar mig om det är så dålig lönsamhet.
Ett leende är det första en tilltänkt kund ska se och det sista han ser och höra är ett tack och ett leende:bye:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Tack för välkomnandet!

Du tar upp vad som är journalistiskt - för mig är det att inte bara acceptera vad någon skriver i en rubrik, ett inlägg, en ensidig beskrivning på Internet - ett forum som sprids och nås WWW samt ligger kvar i all evighet...
Tidigare påstods det att massmedia var "makt" (tack och lov att den tiden är passerad...) - i dag är Internet för alla "makt". Det är bra - så länge som man väljer att ge hela bilden.

Som du säkert vet och inser så är en campingägare som driver och med egna medel finansierar en privatägd anläggning (förhoppningsvis) serviceminded, positiv, hjälpsam mm mot sina kunder och arbetar hela tiden för en förbättrad service och upplevelse. När någon väljer att hänga ut en företagare som man inte ens valt att vara kund hos på detta sätt så har jag svårt att se var min brist på subjektivitet kommer in.
Om du väljer att stå i 24 eller 48 timmar på ICA:s parkering och detta kritiseras av ICA-handlaren - är det då OK att fälla uttalandet: Akta dig för ICAhandlaren på ICA Maxi i Jönköping...

Alla tillhör vi campingfolket (eller parkeringsfolket) - varför då ge oss på de entreprenörer som valt att arbeta med och för oss?
Den som inte vill ta del av en campings utbud av faciliteter bör väl kunna hitta en annan plats att dygnsparkera på än campingens parkering.
I detta fall finns exempelvis Kungastenarna som dessutom är en asfalterad, plan mark med tillgång till gratis toaletter och fri sjöutsikt till skillnad mot parkeringen vid Tingsryds Resort där sjöutsikten skyms av det nybyggda servicehuset där man kan köpa en dusch för 10 kronor...

/Gärd

Hej igen Gärd.

Nja, det är du som tar upp journalistiken genom att trycka på att det är i den rollen du agerar. Jag ifrågasatte då ditt tydliga ställningstagande. Ett ställningstagande som indikerar att du har facit.., vilket du inte har, eftersom det förmodligen inte finns något. Det tycker inte jag är god journalistisk sed.

Kraften i Internet är stor. Visst blir näringsidkare uthängda ibland. Men det ger också konsumentgrupper en makt som saknats tidigare. Detta är något som näringsidkare måste lära sig att hantera.

Men det är egentligen inte det saken gäller. Innan jag fortsätter ska du veta att jag definitivt tillhör en väldigt campingliberal minoritet bland husbilsfolket. Dvs jag trivs på och utnyttjar campingplatser ofta. Jag gillar dock inte när campingägare försöker begränsa husbilismen genom att försöka tvinga in husbilister på camping. Då har man missat sitt syfte och övervärderat sin produkt. Jag vill själv välja och väljer då ofta camping. Har dock den största respekt för att andra väljer annorlunda.

De flesta campingägare arbetar tyvärr inte med och för husbilismen. Inte heller för att husbilismen ska få "förbättrad service eller upplevelse". Tvärtom har man en sällsynt konservativ inställning till husbilismen i Sverige, jämfört med övriga Europa. Inte så sällan beroende på starka band mellan campingägare/arrendatorer och kommuner. Det gör att campingägare, kommuner och näringsidkare missar, eller i vart fall inte drar rätt nytta, av en köpstark målgrupp. Man har ofta fastnat i ett konservativt cmpingtänkande som inte är överförbart på moderna husbilism. Se isället hur det fungerar exempelvis i Tyskland, där har man fattat vad det handlar om!

Det vore väl något där du som journalist skulle kunna göra en insats? Få kommuner, näringsidkare OCH campingägare/arrendatorer att anpassa ställplatser till husbilsfolkets behov. Då hade de här händelserna varit betydligt färre.

:-/<rister
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Jag måste säga att jag blir ledsen när jag läser flera inlägg här.
Först o främst står det på hemsidan att det är en plats för husbilar, det står inte vart den är eftersom vi uppenbarligen har så petnoga medlemmar. Enligt hörsägen har nån husbil betalt men inga bevis har lagts fram så varför campingägaren skulle vara rädd bara för en cach på en hemsida har jag svårt att förstå.
Vi har uppenbarligen många medlemmar som gärna vill testa gränserna vad gäller parkeringar. Vad de vinner på detta vet jag inte, däremot är jag säker på att husbilister blir sämre omtyckta o fler p-platser kommer bli dagsparkeringar istället för dygnsparkeringar. Fortsätt gärna i denna stilen så kommer nog många känna sig välkomna i denna gråzonsklubb.
Många kramar från en yngling som enligt många här inte är torr bakom öronen o frågan är om jag vill det med vissas attityd som är torra bakom öronen.
Skrämmande tycker jag! :(
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Efter som det finns några (lite svepande nu blir krinil förbannad) som tycker sådan parkering är ok, borde vi inte ha den i ställplatslistan?
Finns säkert massor av parkeringar utanför campingar som vi kan använda om vi helt bortser från hur vi vill bli betraktade.
Ser bara att det kommer förbudsskyltar och bommar om vi provocerar, men det är jag det.

Hade Lars
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Hej igen Gärd.

Nja, det är du som tar upp journalistiken genom att trycka på att det är i den rollen du agerar. Jag ifrågasatte då ditt tydliga ställningstagande. Ett ställningstagande som indikerar att du har facit.., vilket du inte har, eftersom det förmodligen inte finns något. Det tycker inte jag är god journalistisk sed.

Kraften i Internet är stor. Visst blir näringsidkare uthängda ibland. Men det ger också konsumentgrupper en makt som saknats tidigare. Detta är något som näringsidkare måste lära sig att hantera.

Men det är egentligen inte det saken gäller. Innan jag fortsätter ska du veta att jag definitivt tillhör en väldigt campingliberal minoritet bland husbilsfolket. Dvs jag trivs på och utnyttjar campingplatser ofta. Jag gillar dock inte när campingägare försöker begränsa husbilismen genom att försöka tvinga in husbilister på camping. Då har man missat sitt syfte och övervärderat sin produkt. Jag vill själv välja och väljer då ofta camping. Har dock den största respekt för att andra väljer annorlunda.

De flesta campingägare arbetar tyvärr inte med och för husbilismen. Inte heller för att husbilismen ska få "förbättrad service eller upplevelse". Tvärtom har man en sällsynt konservativ inställning till husbilismen i Sverige, jämfört med övriga Europa. Inte så sällan beroende på starka band mellan campingägare/arrendatorer och kommuner. Det gör att campingägare, kommuner och näringsidkare missar, eller i vart fall inte drar rätt nytta, av en köpstark målgrupp. Man har ofta fastnat i ett konservativt cmpingtänkande som inte är överförbart på moderna husbilism. Se isället hur det fungerar exempelvis i Tyskland, där har man fattat vad det handlar om!

Det vore väl något där du som journalist skulle kunna göra en insats? Få kommuner, näringsidkare OCH campingägare/arrendatorer att anpassa ställplatser till husbilsfolkets behov. Då hade de här händelserna varit betydligt färre.

:-/<rister

Alldeles rktigt Krister, jag har i trådar "dryfftat" detta på olika sätt, att Sverige har snigelfart när det gäller iordningställande av ställplatser råder det ingen tvekan om, därför så borde ju campingägare ta sig en titt i omvärlden (Tyskland och i synnerhet Frankrike) där många ordinarie campingplatser har "speciella" platser för husbilar tll reducerat pris och naturligtvis mindre av "faciliteter"men nej, här skall man ha ibland så hutlöst som upp till 400 kr för platsen och dessutom skall man betala extra för duschen.
Hade de ordnat till det som vissa av våra ställplatser är utformade och tagit ett humant pris så hade vi säkert tagit in på fler campingar oxå....idag nästan aldrig.
Jag är säker på att campingarna hade tjänat på detta!

//Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Jag måste säga att jag blir ledsen när jag läser flera inlägg här.
Först o främst står det på hemsidan att det är en plats för husbilar, det står inte vart den är eftersom vi uppenbarligen har så petnoga medlemmar. Enligt hörsägen har nån husbil betalt men inga bevis har lagts fram så varför campingägaren skulle vara rädd bara för en cach på en hemsida har jag svårt att förstå.
Vi har uppenbarligen många medlemmar som gärna vill testa gränserna vad gäller parkeringar. Vad de vinner på detta vet jag inte, däremot är jag säker på att husbilister blir sämre omtyckta o fler p-platser kommer bli dagsparkeringar istället för dygnsparkeringar. Fortsätt gärna i denna stilen så kommer nog många känna sig välkomna i denna gråzonsklubb.
Många kramar från en yngling som enligt många här inte är torr bakom öronen o frågan är om jag vill det med vissas attityd som är torra bakom öronen.
Skrämmande tycker jag! :(

Han har ju plockat bort "olagligheten" från sin hemsida...varför?

Pilot
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Jag måste säga att jag blir ledsen när jag läser flera inlägg här.
Först o främst står det på hemsidan att det är en plats för husbilar, det står inte vart den är eftersom vi uppenbarligen har så petnoga medlemmar. Enligt hörsägen har nån husbil betalt men inga bevis har lagts fram så varför campingägaren skulle vara rädd bara för en cach på en hemsida har jag svårt att förstå.
Vi har uppenbarligen många medlemmar som gärna vill testa gränserna vad gäller parkeringar. Vad de vinner på detta vet jag inte, däremot är jag säker på att husbilister blir sämre omtyckta o fler p-platser kommer bli dagsparkeringar istället för dygnsparkeringar. Fortsätt gärna i denna stilen så kommer nog många känna sig välkomna i denna gråzonsklubb.
Många kramar från en yngling som enligt många här inte är torr bakom öronen o frågan är om jag vill det med vissas attityd som är torra bakom öronen.
Skrämmande tycker jag! :(

Det stod tydligt tidigare att det kostade 175 kr utan el påparkeringen. Är nu borttaget!

Bif. den kopia jag tagit på hemsidan efter campingvärdens besök hos oss. Läs det rödmarkerade:

Prislista Camping 2012

Fyrstjärnig camping med hög standard.
190 campingtomter med eluttag, många med kabel-TV och sjöutsikt.

Dygnscamping Dygnsavgift Elavgift

1 Januari - 1 Juni, 20 Augusti - 31 December 175 kr 40 kr
1 Juni - 21 Juni, 12 Augusti - 20 Augusti 210 kr 40 kr
24 Juni - 13 Juli, 5 Augusti - 12 Augusti 265 kr 40 kr
13 Juli - 5 Augusti 275 kr 40 kr

Dygnsavgift Elavgift

Campingtomter Nr. 135-190 och sjötomt Nr. 112-127, kabel- TV, 16 A eluttag
1 Januari - 1 Juni, 20 Augusti - 31 December 180 kr 45 kr
1 Juni - 21 Juni, 12 Augusti - 20 Augusti 220 kr 45 kr
24 Juni - 13 Juli, 5 Augusti - 12 Augusti 275 kr 45 kr
13 Juli - 5 Augusti 285 kr 45 kr

Härliga campinghelger

Påsk 5-9 April 4 nätter 800 kr inkl. el
Valborg 27 April -1 Maj 4 nätter 800 kr inkl. el
Kristihimmelfärd 16 Maj-20 Maj 4 nätter 800 kr inkl. el
Midsommar 21 Juni-24 Juni 3 nätter 900 kr inkl. el

Weekenderbjudande (två nätter)*

Camping fredag - söndag 2 nätter 380 kr inkl. el
Tomt Nr. 135-188, 112-127 och 96 2 nätter 400 kr inkl. el

*Gäller följande veckoslut: 30/3-1/4, 13/4-15/4, 20/4-22/4, 4/5-6/5, 11/5-13/5, 25/5-27/5, 1/6-3/6, 15/6-17/6 samt alla veckoslut från 24/8 - 31/12.
Husbil

Ställplats på parkeringen utan el 175 kr
Plats inne på campingen, med el, ordinarie pris.

Cykel + tält utan el 175 kr
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen