• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Jag tog kontakt med kommunen och har fått svar från två håll att det är kommunens mark och enligt dessa båda herrar har vi inte gjort något fel. Det finns inga skyltar om varken camping förbjuden eller att det är avgiftsbelagt, bara en vanlig traditionell parkeringsskylt med blå bakgrund och ett vitt P.
Ang. dusch så gick jag in till campingvärden och talade om att jag inte stod inne på campingen men frågade om man kunde få köpa en dusch. Han var mycket välvillig till detta och svarade att det inte var något ovanligt med det, så han hade full kunskap om att vi stod utanför.
Oavsett vad man tycker så är det väl i alla fall fel att han ska kräva betalt för parkering för mark som han varken äger eller arrenderar, Och varför har han tagit bort detta från hemsidan?


Monica

Jag blir bara mer nyfiken varför man väljer att parkera/övernatta precis utanför en camping? :wideeyed:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Ok, man kan kanske sätta moral i att parkera med h-bilen utanför campingen, MEN karlen har ju för fassiken enligt sin hemsida tagit hutlösa 175 kr för parkeringen utanför campingen som han vad jag förstår inte alls har lov till, detta måste ju vara totalt olagligt, undrar hur länge han hållit på med dessa olagligheter..vet Tingsryds kommun om detta?
Tror ni han skattat för dessa "sidan om inkomster" Hrmmmm.
Hade jag varit han hade jag nog varit ganska nervös idag!

Återigen, "krämande" campingägare, bläää..

//Pilot
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Anledningen till att vi kom att parkera just vid detta ställe i Tingsryd var, att när vi var på väg till Tingsryd hade det hänt en trafikolycka, så vägen var avstängd nästan en timma så när vi väl kom fram var det ganska mörkt ute så vi bestämde oss att hitta en parkering med det snaraste. och den första plats vi fann var den vi campingen, På morgonen gick vi en runda på campingen och dess omgivningar och tillbaka till husbilen gick Monica in till campingägaren och frågade om duchen och om detta var det inga problem, hon fick instruktioner hur det funkade och betalade det han begärde allt var frid och fröjd. Hade det varit lite stake i campingägaren hade han kunnat tala om olämpligheten att parkera där men om detta sa han inget

Rolf
 
T

Teddi

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

många parkeringar i anslutning till camping är också allmän parkering till befintligt bad,ock då frågas inte efter vad man har för bil.,.,ja själv badar åtta månader om året,,kan ja stanna över natten(24) tim,,då händer detta,,då tolkar ja de som en moralfråga,
,ser det som campingproblem från campingägare,
inget parkeringsproblem,,

ett ex,,ugglarp,,där kan man stå precis var man vill..
vad beror detta på??
jo,,camping är stängd för säsongen,,

var tog moralen vägen??:D:D
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Campingägaren sitter säkert och läser dessa inlägg just nu, hade varit intressant att få höra hans historia....varför tog han bort de 175 kr från sin hemsida just nu?
Kanske hans vänner här på forumet annars kan förklara detta??

/Pilot
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

många parkeringar i anslutning till camping är också allmän parkering till befintligt bad,ock då frågas inte efter vad man har för bil.,.,ja själv badar åtta månader om året,,kan ja stanna över natten(24) tim,,då händer detta,,då tolkar ja de som en moralfråga,
,ser det som campingproblem från campingägare,
inget parkeringsproblem,,

ett ex,,ugglarp,,där kan man stå precis var man vill..
vad beror detta på??
jo,,camping är stängd för säsongen,,

var tog moralen vägen??:D:D

Du har Björkängs camping oxså där har dom en stor fin parkering,sen när mörkret faller på kommer (ställplatsfolket som dom kallas) springande med plastpåse med tvål och handduk och ska snika till sig en dusch.
 
F

F.d. 26456

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Hej Gärd och Bertil och välkomna till HBK!

Gärd. Jag tycker det är bra när man får fördjupad information kring en inlägg. Vi människor är dessvärre alltid mer subjektiva än vi själv inser. Det gör att händelser som den inträffade i Tingsryd, redan från början har olika ingångsvärde beroende på vems upplevelser av det inträffade man får relaterat.

Jag förstår att Rolf och Monica är starkt påverkade av sina upplevelser. Jag förstår också att Jan-Olov är påverkad av sin. Men jag förstår inte riktigt din reaktion.

Jag tycker du fortsätter subjektiviteten. Du tar själv upp att du agerar i din roll som journalist. Då förutsätter jag att journalistiken också är det som påverka ditt sätt att skriva?

Men du verkar vara den som är mest indignerad av alla inblandade..., det är väl inte särskilt jounalistiskt? Du är beredd att sabla ner hela HBK-kollektivet med 8 000 medlemmar och upp mot 20 000 intressenter. Och detta efter en tråd!

Jag har själv tappat humöret ett antal gånger här på forumet och lärt mig den hårda vägen att avvakta med mitt inlägg så länge jag fortfarande är indignerad. (Läs förbannad =)

Men det är bra med diskussioner och vi brukar ha högt till tak. Vi försöker trots detta ha en god stämning i trådarna, vilket vi givetvis ändå inte alltid lyckas med.

Men som sagt välkomna. Ge oss en chans. Jag lovar att den positva dimension med ett medlemskap i HBK snabbt visar sig. Här finns en fantastisk samlad kompetens bland alla härliga medlemmar. Husbilsåkare är dock inte någon homogen grupp, utan vi kan vara väldigt olika..., vilket egentligen berikar, bara man orkar med det! :D

Hälsar
:-/<rister

Tack för välkomnandet!

Du tar upp vad som är journalistiskt - för mig är det att inte bara acceptera vad någon skriver i en rubrik, ett inlägg, en ensidig beskrivning på Internet - ett forum som sprids och nås WWW samt ligger kvar i all evighet...
Tidigare påstods det att massmedia var "makt" (tack och lov att den tiden är passerad...) - i dag är Internet för alla "makt". Det är bra - så länge som man väljer att ge hela bilden.

Som du säkert vet och inser så är en campingägare som driver och med egna medel finansierar en privatägd anläggning (förhoppningsvis) serviceminded, positiv, hjälpsam mm mot sina kunder och arbetar hela tiden för en förbättrad service och upplevelse. När någon väljer att hänga ut en företagare som man inte ens valt att vara kund hos på detta sätt så har jag svårt att se var min brist på subjektivitet kommer in.
Om du väljer att stå i 24 eller 48 timmar på ICA:s parkering och detta kritiseras av ICA-handlaren - är det då OK att fälla uttalandet: Akta dig för ICAhandlaren på ICA Maxi i Jönköping...

Alla tillhör vi campingfolket (eller parkeringsfolket) - varför då ge oss på de entreprenörer som valt att arbeta med och för oss?
Den som inte vill ta del av en campings utbud av faciliteter bör väl kunna hitta en annan plats att dygnsparkera på än campingens parkering.
I detta fall finns exempelvis Kungastenarna som dessutom är en asfalterad, plan mark med tillgång till gratis toaletter och fri sjöutsikt till skillnad mot parkeringen vid Tingsryds Resort där sjöutsikten skyms av det nybyggda servicehuset där man kan köpa en dusch för 10 kronor...

/Gärd
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Sopa? Vad menar du med det? Vi stod ju inte på den asfalterade parkeringen utan på grusplanen och där såg inte ut som om det någon gång har körts en sopmaskin så jag kan inte tänka mig att vi stod i vägen för någon sådan.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Anledningen till att vi kom att parkera just vid detta ställe i Tingsryd var, att när vi var på väg till Tingsryd hade det hänt en trafikolycka, så vägen var avstängd nästan en timma så när vi väl kom fram var det ganska mörkt ute så vi bestämde oss att hitta en parkering med det snaraste. och den första plats vi fann var den vi campingen, På morgonen gick vi en runda på campingen och dess omgivningar och tillbaka till husbilen gick Monica in till campingägaren och frågade om duchen och om detta var det inga problem, hon fick instruktioner hur det funkade och betalade det han begärde allt var frid och fröjd. Hade det varit lite stake i campingägaren hade han kunnat tala om olämpligheten att parkera där men om detta sa han inget

Rolf

I en annan kommentar verkar det som att ni stod två nätter, betalade ni till campingägaren, eller hur gick det med det?
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Tack för välkomnandet!

Du tar upp vad som är journalistiskt - för mig är det att inte bara acceptera vad någon skriver i en rubrik, ett inlägg, en ensidig beskrivning på Internet - ett forum som sprids och nås WWW samt ligger kvar i all evighet...
Tidigare påstods det att massmedia var "makt" (tack och lov att den tiden är passerad...) - i dag är Internet för alla "makt". Det är bra - så länge som man väljer att ge hela bilden.

Som du säkert vet och inser så är en campingägare som driver och med egna medel finansierar en privatägd anläggning (förhoppningsvis) serviceminded, positiv, hjälpsam mm mot sina kunder och arbetar hela tiden för en förbättrad service och upplevelse. När någon väljer att hänga ut en företagare som man inte ens valt att vara kund hos på detta sätt så har jag svårt att se var min brist på subjektivitet kommer in.
Om du väljer att stå i 24 eller 48 timmar på ICA:s parkering och detta kritiseras av ICA-handlaren - är det då OK att fälla uttalandet: Akta dig för ICAhandlaren på ICA Maxi i Jönköping...

Alla tillhör vi campingfolket (eller parkeringsfolket) - varför då ge oss på de entreprenörer som valt att arbeta med och för oss?
Den som inte vill ta del av en campings utbud av faciliteter bör väl kunna hitta en annan plats att dygnsparkera på än campingens parkering.
I detta fall finns exempelvis Kungastenarna som dessutom är en asfalterad, plan mark med tillgång till gratis toaletter och fri sjöutsikt till skillnad mot parkeringen vid Tingsryds Resort där sjöutsikten skyms av det nybyggda servicehuset där man kan köpa en dusch för 10 kronor...

/Gärd


Du har inte fattat poängenn!! Det är INTE campingens parkering!!!!!! Toalett har jag i husbilen och duschen köpte jag till det pris han ville ha. Det var inget ovanligt att han säljer möjlighet att dusch, enligt hans egna utsaga. Hade han på min fråga svarat att duscharna enbarg var till för campinggäster hade jag vänligen tackat för upplysningen och gått.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Tack för välkomnandet!

Du tar upp vad som är journalistiskt - för mig är det att inte bara acceptera vad någon skriver i en rubrik, ett inlägg, en ensidig beskrivning på Internet - ett forum som sprids och nås WWW samt ligger kvar i all evighet...
Tidigare påstods det att massmedia var "makt" (tack och lov att den tiden är passerad...) - i dag är Internet för alla "makt". Det är bra - så länge som man väljer att ge hela bilden.

Som du säkert vet och inser så är en campingägare som driver och med egna medel finansierar en privatägd anläggning (förhoppningsvis) serviceminded, positiv, hjälpsam mm mot sina kunder och arbetar hela tiden för en förbättrad service och upplevelse. När någon väljer att hänga ut en företagare som man inte ens valt att vara kund hos på detta sätt så har jag svårt att se var min brist på subjektivitet kommer in.
Om du väljer att stå i 24 eller 48 timmar på ICA:s parkering och detta kritiseras av ICA-handlaren - är det då OK att fälla uttalandet: Akta dig för ICAhandlaren på ICA Maxi i Jönköping...

Alla tillhör vi campingfolket (eller parkeringsfolket) - varför då ge oss på de entreprenörer som valt att arbeta med och för oss?

Gärd!
Förlåt mitt tjatande men de 175 kr som din kompis tagit ut för parkeringsplats, hur ser du på detta ?
Har detta varit lagligt?

Mvh
Pilot
Den som inte vill ta del av en campings utbud av faciliteter bör väl kunna hitta en annan plats att dygnsparkera på än campingens parkering.
I detta fall finns exempelvis Kungastenarna som dessutom är en asfalterad, plan mark med tillgång till gratis toaletter och fri sjöutsikt till skillnad mot parkeringen vid Tingsryds Resort där sjöutsikten skyms av det nybyggda servicehuset där man kan köpa en dusch för 10 kronor...

/Gärd

Gärd!
Förlåt mitt tjatande men de 175 kr som din kompis tagit ut för parkeringsplats, hur ser du på detta ?
Har detta varit lagligt?

Mvh
Pilot
 
T

Teddi

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Du har Björkängs camping oxså där har dom en stor fin parkering,sen när mörkret faller på kommer (ställplatsfolket som dom kallas) springande med plastpåse med tvål och handduk och ska snika till sig en dusch.

vi sniker inte om camping är stängd,,du har ju bilens faciliteter,,
eller skall vi ställa av bara för att en camping stängs för säsong..då måste ju det mest självklara vara att parkeringen också bommar igen,så är ju detta s.k. problem överflödigt,,:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Den som inte vill ta del av en campings utbud av faciliteter bör väl kunna hitta en annan plats att dygnsparkera på än campingens parkering.

/Gärd

Men, det är ju inte campingens parkering! Det är en allmän parkering som ligger utanför campingen!

Jag skulle i och för sig aldrig komma på tanken att övernatta på en P-plats alldeles utanför en camping om jag inte hade anlänt dit sent på kvällen förstås för att ta in på campingen nästa dag.

Jappe
 
Senast ändrad:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

vi sniker inte om camping är stängd,,du har ju bilens faciliteter,,
eller skall vi ställa av bara för att en camping stängs för säsong..då måste ju det mest självklara vara att parkeringen också bommar igen,så är ju detta s.k. problem överflödigt,,:D

Campingen var inte stängd,jag campade en helg med mina vänner och satt och tittade på dom när dom kom springade, Då skrattde kompisen och sa nu är det mörkt nu kommer kackerlackerna.
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

I en annan kommentar verkar det som att ni stod två nätter, betalade ni till campingägaren, eller hur gick det med det?

Vi stod först natten till torsdagen (anlände sent) Var iväg på torsdagen och tankade bensin och vatten. Bestämde oss för att stanna och besöka Tingsryds Höstmarknad (där vi la en slant) så vi åkte tillbaka till parkeringen, som faktiskt inte ligger så direkt i anslutning till vampingen som här vill antydas. Den är ju dessutom en allmän parkering så det är inte mer fel att stå på den än vilken annan parkering som helst.
Jag reagerar däremot på att man hela tiden antyder att husbilsfolk som inte åker in på campingar är snyltare. Jag har än aldrig snyltat på en camping eller någon annan stans heller.
 
F

F.d. 26456

Guest
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Vi stod först natten till torsdagen (anlände sent) Var iväg på torsdagen och tankade bensin och vatten. Bestämde oss för att stanna och besöka Tingsryds Höstmarknad (där vi la en slant) så vi åkte tillbaka till parkeringen, som faktiskt inte ligger så direkt i anslutning till vampingen som här vill antydas. Den är ju dessutom en allmän parkering så det är inte mer fel att stå på den än vilken annan parkering som helst.
Jag reagerar däremot på att man hela tiden antyder att husbilsfolk som inte åker in på campingar är snyltare. Jag har än aldrig snyltat på en camping eller någon annan stans heller.

Angående närheten mellan parkeringen och campingen:

Nej - det är en bom emellan som enbart kan öppnas med det kort som erhålls när man checkat in på campingen...
men visst - jag kan också parkera på den plats som ligger längst bort från bommen och hävda att den inte låg så nära campingen...
Jag har full respekt för dina inlägg men vänligen håll dig till sanningen!

Citat: "så vi åkte tillbaka till parkeringen, som faktiskt inte ligger så direkt i anslutning till vampingen som här vill antydas." (inklistrat...)

Jag kan garantera att det varken ligger i Tingsryds Kommuns intresse eller i någon annans intresse att anlägga en parkering i "ingenstans", dvs utan en direkt koppling till en befintlig anläggning...


/Gärd
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HBK för inbördes beundran och skitsnack?

Men kan vi inte ta och se detta från ett perspektiv som i framtiden gynnar oss?
Det är för mig inte svårt att räkna ut att om campingägarn har låt säga tio som parkerar två dygn var och köper duch för sammanlagt 100 kronor så är det ingen lysande affär för honom.
I den delen av Småland där Tingsryd ligger råder ingen brist på parkeringsplatser.
Att då parkera i direkt anslutning till en camping kan av mig ses som provokativt, trots att Kenth förmodligen har rätt i det han skriver.
Men vi har flera gånger pratat om detta med att vi vill inte betala för vi har allt i bilen.
De gånger vi behöver service av något slag får vi nog vara beredda att på ett juste sätt göra rätt för oss annars kommer bilden om oss som snyltare förstärkas (ja det finns en sådan bild av oss redan).
Det är mitt sätt att se på saken, Rolf o Monika får svara för sig.

Hade Lars

Jag förstår inte varför han säljer möjlighet att duscha då. Detta var inget ovanligt enl. campingägaren. Detta har han faktiskt full frihet att själv bestämma, både om man FÅR duscha och vad det i så fall kostar. Jag hade gärna betalt 25 kr
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen