• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Havets Wallenbergare!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det här receptet (havets Wallenbergare) är min hyllning till en av HBK's duktiga och aktiva matskribenter som berikar hela forumet med så många trevliga matrecept. Tack Inger (hianders bättre halva...)!

Lax & torsk (+ finhackat handskalade räkor om man har tillgång till sådana som bl.a. vi på västkusten har) är grunden:
basvaror.jpg

Allt skall grovhackas (vass kniv ÄR ett måste), vilket är betydligt bättre än färdigmalet från "fiskevdelningen":
ingredienser-&-kryddor.jpg

...och blandas med (en) vitlöksklyfta, (en) liten gul lök, 2 ägg från frigående höns (ute), litet knippe dill, några droppar "virgin" olivolja, 1-2 dl matlagningsgrädde, en näve ströbröd, salt & citronpeppar (måttligt):
grundprincip.jpg

Jag steker det i kallpressat olivolja (extra virgin), ibland i 2 stekpannor om vi har ont om tid (eller är mycket hungriga). Det går lika bra med rapsolja, eller vilken annan olja som helst...
stekning.jpg

Med hemmagjord potatismos inkl. muskot, salt & peppar, lite smällt smör & självklart finhackat persilja (Mariannes avdelning), rikligt med krispallad/gurka/tomat med citron och stänk av olivolja, med inte minst några inhämska lingon (om man har tur), så LYCKAN fulländad!:
färdigprodukt.jpg

Fantastisk måltid, rekommenderas varmhjärtat! Undrar vem som har kommit på det från början...
 
Senast ändrad:
Toppen