1. Det har skett ett felaktigt utskick!

Av misstag har det gått ut ett mail som påminner om medlemsavgiften. Ni kan helt bortse från detta mail! Och ni behöver inte göra något, vad än mailet säger.
    Vi felsöker orsaken just nu och ber om ursäkt för olägenheter.

Stäng meddelande

Haveri i Tyskland

Tråd startad i 'Detta hände mig!' av nyhlen, 17 Maj 2017.

1. nyhlen

nyhlen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9883
    På vägen hem från Italien tändes den gula motorfels lampan några gången.
    Felkoden P2454 (låg spänning differenstrycksgivare)
    Efter att ha kört över alperna stannade vi på ställplatsen i Füssen över natten.
    På morgonen startade motorn, men gick orent och svarade inte alls på gaspedalen
    Bilen blev bärgad till Fiatverkstad i Kemten där det konstaterades att givaren behövde bytas, partikelfiltret tvångsregeneras och olja och filter byttes då regenereringen spätt ut oljan

Bilen är 2,3 130 hk 2013 med mätarställning 3 500 mil
    Kontaktade Fiat Sverige igår och med hänvisning till garantikravet på 5 år och 8 000 mil för avgasreningutrustning och frågade hur jag skulle gå vidare.
    Möttes av totalt oförstånd, men då jag stod på mig kontaktades chefen på kundsupport som bekräftade att detta gäller.
    Har nu skickat in kopia på serviceboken och fakturan från verkstaden (622 €), så nu får vi se vad som händer
    / Thomas

claes, Maja, Mamma och 21 andra gillar detta.
  2. EPersson

EPersson HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11890
    Sv: Haveri i Tyskland

Bra jobbat! Det är viktigt att hävda sin rätt när det gäller fel som är kopplade till avgasrenings funktion. Det finns precis som du säger ett utökat ansvar där!
    Glöm inte berätta hur det går.

3. lasse&lotta

lasse&lotta HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3322

Hej hade min bil på service bytte kamrem o service för styft 10 000 en vecka senare 0 ca 30 mil tändes den gula motorlampan fick åka till verkstaden igen de bytte diffrensialgivare 3700 fattigare igen bilen 2.3 liters 130 hp fiat 3100 mil årsmodel 2013

marber gillar detta.
  4. EPersson

EPersson HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11890

Garantin gäller i 8000 mil och inte heller var över 5 år.

Men den gäller INTE bilar som importeras som begagnade eller privat importerats till Sverige.

Står i regbeviset. T.ex. "T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
    FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN
    (2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN."

För den som vill läsa lagen:
    Avgasreningslag (2011:318)

Ronny P och PeterK gillar detta.
  5. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    14860

Bra att du skrev detta, jag skulle precis tipsa/varna om detta, har själv importerat några PB med detta tilläg i reg.beviset.

6. Ronny P

Ronny P HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    13439

Men enligt den lagen så borde ju även gälla import bilar,. om man inte modifierar bilen för att plocka in den i Sverige vill säga..
    eller tänker jag helt fel?

Återkallelse av ett typgodkännande
    19 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, motorer, system, komponenter, separata tekniska enheter eller konverteringssatser inte längre stämmer överens med den typ som myndigheten har godkänt enligt denna lag, får myndigheten återkalla typgodkännandet.

7. Topaz

Topaz HBK Medlem

Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987

Det är den som importerar bilen som står för garantin, alltså du själv om du har importerat bilen.

annette.bengt, hans p och permoq gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.