• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsmätaren fungerar inte

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Var ska man börja att leta?
Citroën Xzara 1,8 SX, årsmodell 2000.
Felsökning hos verkstad kostar nästan 1000 kronor, "lagning" cirka 6000 kronor.
Är det värt pengarna? Hur skulle du ha gjort?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag skulle ha:
Kollat på nätet om jag hittade något om problemet.
Felsökt själv. Ev lagat detta.
Men det är jag det. Jag lagar ju bilar hela dagarna. :)

Är bilen fin. fungerar som den skall i övrigt och ägaren tycker att den är värd 7000:- så är det bara att laga den.
Det kostar ju att skaffa en ny bil och den vet man ju inte heller hur länge den håller.

Fungerar kilometerräknaren?
Om den gör det så kan man ju fråga om dom godtar en GPS eller liknande som hastighetsmätare.:)
Lycka till.
/Tony
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Husker ikke om den fortsatt hadde wire mellom instrument og låda. Er det wire så er det en stor mulighet for at denne har røket. Men uansett så starter feilsøkingen med å pille ut instrumentet, er det wire så kjør et lite stykke uten instrument - snurrer indre tråd i wiren så ligger feilen i instrumentet. Er det ikke wire så hentes det pulser fra ABS - om føleren ved et hjul er skadet kan dette stoppe pulsene.

Start med det enkle og mekaniske, selve instrumentet kan kun feilsøkes med spesialutstyr.

2000 var helt på slutten av den klassiske wire løsningen, i dagens biler skjer det meste i datorer og en kan hente ut informasjonen med en ODB leser.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns ju även en massa hastighetsmätare på eftermarknaden om man bygger egna bilar eller renoverar gamla. Det blir oftast en givare på en drivaxel eller liknande samt en mätare med belysning och allt som krävs för att tillfredsställa bes. Duger bra och funkar oftast perfekt.
(Märkesfirmors prissättning löjlig som vanligt.)

M.v.h. JANKRO
 
Toppen