• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsmätare

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetsmätare

Hastighetsmätare få enligt lag inte visa för låg hastighet, men väl upp till 10 procent för mycket. Man kan minska eller rentav ta bort felvisningen genom att gå upp i dimension (däckshöjden). Visst är det irriterande att komma ikapp bilar som kör enligt mätaren men det är nog något man får acceptera. Även om mätaren skulle stämma så försöker man väl följa trafikrytmen om det inte går för galet sakta & då finns ju alltid möjligheten att försöka sig på en omkörning.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetsmätare

Hastighetsmätare få enligt lag inte visa för låg hastighet, men väl upp till 10 procent för mycket. Man kan minska eller rentav ta bort felvisningen genom att gå upp i dimension (däckshöjden). Visst är det irriterande att komma ikapp bilar som kör enligt mätaren men det är nog något man får acceptera. Även om mätaren skulle stämma så försöker man väl följa trafikrytmen om det inte går för galet sakta & då finns ju alltid möjligheten att försöka sig på en omkörning.

Bennie

Problemet som i tråden beskrivs är ju när hastighetsmätarna visar vesäntligt för mycket. För även om vi alla skall försöka följa trafikrytmen så finns det de som vesäntligt avviker (åt båda håll). Hur de tänker vet vi ju inte men jag har märkt senaste 5-10 åren hur fruktavärt manga undviker att hjälpa varandra.

De som kör kraftigt för fort kör om trots mote eller dålig sikt. De som kör långsammare/mycket långsammare än andra går inte åt sidan där så är möjligt (och säkert) I närheten av lika ofta som for. Trots att fordonen/ekipagen var lika stora och tunga for. Man hävdar sin rätt att köra I körfältet och ser inte vilka trafiksäkerhetmässiga faror det skapar. Och slutligen de som kommer ikapp lägger sig så nära att ingen kan köra om dem I sin tur. Värst är nr. 2 I en kö som gör det omöjligt att köra om med annat än att man (om man nu vill, kan & får) tvingas köra om 2 fordon I stället för ett I taget. SUCK!

Mvh!
// Niklas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Hastighetsmätare få enligt lag inte visa för låg hastighet, men väl upp till 10 procent för mycket. Man kan minska eller rentav ta bort felvisningen genom att gå upp i dimension (däckshöjden).
Bennie

Helt riktigt att hastighetsmätaren inte får visa för låg hastighet, men väl för hög hastighet.

Dock är den tillåtna felvisningen inte linjär (x procent av verklig hastighet), utan styrs av en mer komplicerad formel. Detta gör att ett byte till däck med större rullningsomkrets, t.ex. så att mätaren visar rätt vid 100 km/h, skulle medföra att mätaren visar för lågt värde vid lägre hastigheter.



Har nu hittat vad bestämmelserna säger, och ger följande två exempel:

1) Om bilens verkliga hastighet är 40 km/h, får hastighetsmätaren visa 40/10 + 4 = 8 mer än 40 km/h, d v s 48 km/h.
[FONT=&quot] Hastighetsmätaren får alltså visa en hastighet mellan 40 och 48 km/h, när den verkliga hastigheten är 40 km/h.[/FONT]

2) Om bilens verkliga hastighet är 100 km/h, får hastighetsmätaren visa 100/10 + 4 = 14 km/h mer än 100 km/h, d v s 114 km/h. [FONT=&quot]Hastighetsmätaren får alltså visa en hastighet mellan 100 och 114 km/h, när den verkliga hastigheten är 100 km/h.[/FONT]
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

När jag skriver "tillåtna felvisningen" tänker jag inte på några speciella bilar/konstruktioner, utan redogör för vad aktuellt direktiv föreskriver.

Pålle
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Min husbils hastigetsmätare avviker lika mycket som era, men märkt om att min bakljusdrivna personbils hastighetsmätare visar exakt samma som min GPS oavsett hastighet . Då jag haft framljusdrivna personbilar förut och då skilde sig hastighetsmätare från GPS ungefär lika mycket som i husbilen undrar jag om det är så om att det inte går tekniskt att göra framljusdrivna fordons hastighetsmätare att visa korrekt.......
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Rätt svar på min fråga om hur många kubikcentimetrar 6 cl är:60!!!
ORVAR
Beställ det på krogen får ni säkert svaret att så stora serverar vi inte!!!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetsmätare

När jag skriver "tillåtna felvisningen" tänker jag inte på några speciella bilar/konstruktioner, utan redogör för vad aktuellt direktiv föreskriver.

Pålle

Det låter lite märkligt, kan jag tycka, att ett direktiv skulle styra vilken teknisk lösning en konstruktör måste välja. Och i detta fallet hade en enklare lösning, där så är föjligt, varit att hämta varvtalet till mätaren från en linjär källa.

// Niklas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Direktivet styr inte vilken teknisk lösning konstruktören ska välja, utan direktivet styr vilka krav den valda tekniska lösningen ska uppfylla.

Kraven är i korthet:

1) Hastighetsmätaren får aldrig visa för låg hastighet.

2) Hastighetsmätaren får visa för hög hastighet. Maximal felvisning beräknas enligt formeln: (verklig hastighet i km/h dividerat med 10) + 4 km/h.

Detta betyder följande, för att ta två exempel:

Verklig fart: 50 km/h
Mätaren tillåts visa från 50 till 59 km/h
Max tillåten felvisning: 18 %

Verklig fart: 100 km/h
Mätaren tillåts visa från 100 till 114 km/h.
Max tillåten felvisning: 14 %

Max tillåten felvisning är således ej linjär.


Pålle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54501

Guest
Har själv 9% felvisning vilket jag tycker är störande!
Om jag förstår saken rätt så är hastighetsmätaren elektroniskt styrd.
Är det inte möjligt att gå in i datorn och justera lite i parametrarna!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Irriterande är det. Alla mina fordon visar olika, men för kanske tre år sedan slutade jag titta på hastighetsmätarna i fordonen. Använder numer alltid waze och dess gps visning som också visar hastighetsbegränsning. Den varnar också för hinder i trafiken, poliskontroller kameror, beräknad tid i kö mm. Kör inte en meter utan den på.
 
Senast ändrad:
Toppen