• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsmätare

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!
Min hastighetsmätare stendog vid en u-sväng i Umeå, jag funderar på om det är en elektrisk mätare på den, en Fiat Ducato -03 eller är det annat ?
Någon som vet vart jag skall leta och kolla om det går, vore tacksam för all hjälp jag kan få , gärna med foto vart den sitter (givaren) om det är möjligt.

pelle 570
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Har du ABS-bromsar på bilen så tas hastighetssignalen från hjulsensorerrna via ABS styrenheten. Vid fel på signalen från hjulsensorerna så tänds ABS varningslampa.
Bilar utan ABS tar hastighetssignalen från slutväxeln, oftast i bakaxeln på bakhjulsdrivna bilar eller från slutväxeln i växellådan vid framhjulsdrift.
(Med reservation för andra, av mig okända alternativ). :wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Den är elektrisk och givaren sitter på baksidan långt ner. Lättast att se den är om du kryper under och tittar bakifrån på v.lådan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

När din hastighetsmätare gick hur bra visade den då ?
min visar ca:
Hastighetsmätare.. GPS.... ca.RPM

70 ................... ....64...... 1800
80 ........................72...... 2100
90 ........................81...... 2300
100...................... 88 ......2500
110...................... 95 ......2700
128 ....................110....... 3200

Jag anser att min visar åt 17 för galet och kör många efter sin hastighetsmätare och dom visar så fel så förstår man ju att en del kör så mycket långsammare .
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hastighetsmätare

Visst är det märkligt med hur olika fel på husbilen det kan bli !!!

I går lämnade jag in husbilen då hastighetsmätaren ej fungerade , dom körde en felsökning på dator och upptäckte att det var kortslutning på förvärmningen till vevhusventilationen som var orsaken när dom tog bort förvärmningen så fungerade allt perfekt igen. får ordna nytt senare om det blir att åka vintertid.

Är det andra som råkat ut för lika märkliga saker på husbilen??
 

oakey

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
20254
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Samma fel för mig! Hastighetsmätare dog, och motorlampan började lysa. Är en av säkringarna i motorrummet som går (nr 11 tror jag det var) som följd av kortis i förvärmningen.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Hastighetsmätare

När din hastighetsmätare gick hur bra visade den då ?
min visar ca:
Hastighetsmätare.. GPS.... ca.RPM

70 ................... ....64...... 1800
80 ........................72...... 2100
90 ........................81...... 2300
100...................... 88 ......2500
110...................... 95 ......2700
128 ....................110....... 3200

Jag anser att min visar åt 17 för galet och kör många efter sin hastighetsmätare och dom visar så fel så förstår man ju att en del kör så mycket långsammare .

Jag har samma problem! Men nog måste det vara GPS:en som har rätt? Problemet är att jag inte kan se hastigheten på GPS:en då den jobbar åt mig, då är det annat som visas i den rutan. Jag har en Garmin 660FM. Bilen är en Fiat Ducato 07.

Kjell :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Vi har samma problem. Mätaren visar på tok för låg hastighet jämfört med navigatorn. Och visst sjutton är det navin som visar rätt.

Undrar bara om det går att fixa till? man kan ju kolla på navin hela tiden men vad skall man då med hastighetsmätaren till?

Vi fick också ett fel på larmet, trodde det funkade men vid en koll visade det sig att det bara markerade tillslag men trots detta kunde man öppna såväl dörrar som luckor utan att larmet reagerade. Och vi som under nästan 2 månader (maj-juni) trodde vi var trygga på vår Europa turne. Nu är det fixat och felet berodde på en enstaka magnetkontakt som hade lagt av.
Lasse i Skåne
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Hastighetsmätare

När din hastighetsmätare gick hur bra visade den då ?
min visar ca:
Hastighetsmätare.. GPS.... ca.RPM

70 ................... ....64...... 1800
80 ........................72...... 2100
90 ........................81...... 2300
100...................... 88 ......2500
110...................... 95 ......2700
128 ....................110....... 3200

Jag anser att min visar åt 17 för galet och kör många efter sin hastighetsmätare och dom visar så fel så förstår man ju att en del kör så mycket långsammare .


Hej,

Jag undrar om det betyder att vägmätaren också visar lika mycket fel.
I så fall blir ju bränsleförbrukningen per mil alldeles för bra!

Mvh Bengt
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Hej,

Jag undrar om det betyder att vägmätaren också visar lika mycket fel.
I så fall blir ju bränsleförbrukningen per mil alldeles för bra!

Mvh Bengt

När jag jämförde på vår f.d. husbil, en Fiat, mot GPS:en så visade hastghetsmätaren ca 7-8% för mycket men vägmätaren visade nästan exakt rätt. Lite konstigt kan tyckas!
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Ingen har en hastighetsmätare på sin bil utan en FARTMÄTARE! Hastighet är en vektorstorlek dvs både fart OCH riktning! Med tanke på att riktningsangivele saknas är detta som sagt en fartmätare!
Ytterligare en fråga till fysikintresserade som de flesta inte klarar: Hur stor är den svenska nationalsupen?
Alldeles rätt! 6 cl! Hur många kubikcentimeter är då denna??
Hälsningar ORVAR
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetsmätare

Min hastighetsmätare visar noll vid backning dvs riktning bakåt men farten upplevs högre än vid körning framåt. Man kanske borde skaffa en GPS som visar farten eller kanske rent av hastigheten.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare

Problemet är att jag inte kan se hastigheten på GPS:en då den jobbar åt mig,

Två lösningar som funkar på Garmin 760, som borde likna 660:n.

1: Starta gps:n och tryck visa karta. Då står hastigheten nere i vänstra hörnet.
2: När du använder gps:n som vanligt, tryck på ankomsttiden så får du upp en sida med blandad info, bla aktuell hastighet.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Hastighetsmätare

När jag jämförde på vår f.d. husbil, en Fiat, mot GPS:en så visade hastghetsmätaren ca 7-8% för mycket men vägmätaren visade nästan exakt rätt. Lite konstigt kan tyckas!


Hej,

Nu har jag provat vägmätaren mot GPS-avståndsmätningen under en körning från Karlstad till Göteborg. Avståndet skilde 1,5%. Fartmätaren skilde 7.5%.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 30598

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Hej.
Lyfter denna tråden då jag har samma problem med död hastighetsmätare
och säkring 11 i motorrummet trasig..
fiat ducato 2003..
har letat i motorummet efter förvärmaren till vevhusvent. men kan ej hitta den.
någon som har bild vart den ska sitta? 2,8 jtd..

tack på förhand.:wideeyed:
 
F

F.d. 24802

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Hej!
Jag har fått samma problem som du, hastighetsmätaren slutat fungera, motorstyrningslampan lyser och lampan för glödstiftsvärmningen blinkar en halv minut efter start. Säkring nummer 11 går så snart jag startar bilen.
Kan man koppla ur förvärmaren till vevhusventilationen för att testa om den är boven i dramat och var sitter i så fall elkopplingen??
Fiat 2,8 jtd, 2003
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24802

Guest
Sv: Hastighetsmätare

Problemet med hastighetsmätare etc är löst, det var förvärmaren till vevhusventilationen som var boven. Nu kommer nästa problem. I två veckor har jag försökt få min lokala Fiatverkstad att beställa en ny förvärmare men de hittar inte produkten! Nån som har tips på vart jag kan vända mig för att få tag i en förvärmare?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Hastighetsmätare

Har för mig att man får beställa hela vevhus slangen, finns ett nr med förvärmning på o ett utan. Prova en annan Fiat verkstad om dom inte kan lösa detta. Eller leta på skroten. Japp det var det, slang nr 12 är med el element på.

FIAT ePER
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetsmätare

Vi har samma problem. Mätaren visar på tok för låg hastighet jämfört med navigatorn. Och visst sjutton är det navin som visar rätt.

Undrar bara om det går att fixa till? man kan ju kolla på navin hela tiden men vad skall man då med hastighetsmätaren till?

Vi fick också ett fel på larmet, trodde det funkade men vid en koll visade det sig att det bara markerade tillslag men trots detta kunde man öppna såväl dörrar som luckor utan att larmet reagerade. Och vi som under nästan 2 månader (maj-juni) trodde vi var trygga på vår Europa turne. Nu är det fixat och felet berodde på en enstaka magnetkontakt som hade lagt av.
Lasse i Skåne

Har samma problem på husbilen, personbilen och motorcykeln. Sambon på sin bil och motorcykel. Kontentan blir att det är inte lönt att lägga pengar på att fixa utan antingen lära sig vad korrekt fart är på sitt fordon (i de hastighete rman brukar köra i) eller köra utifrån vad GPS:en sager (vilke tjag alltid gör i den mån jag har en).

Nackdel med detta körbeteende är, som någon redan skrivit, man kommer ALLTID ikapp folk som kör efter sina hastighetsmätare. Vilket naturligtvis bara ställer till problem om det inte går att ta sig förbi.
 
Toppen