• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsgränser Finland?

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Hej! Är det 80 eller 100 som gäller om man kör svensregistrerad husbil med vikt över 3500kg?
Hittar ju vad som gäller för finskregistrerade, då ska man ha den där 100-skylten bak, men det förutsätter ju att bilen är typad i Finland. Vad gäller för utländska bilar?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetsgränser Finland?

I Finland gäller finska lagar. Hastighetsgränserna är då samma för alla fordon oavsett nationalitet.

Husbilar upp till 3,5 ton:
Landsväg: 100 km/h, (se villkor nedan)
Motorväg: 100 km/h, (se villkor nedan)

Husbil med totalvikt under 3,5 ton som har ABS-bromsar, airbag och bältade passagerarplatser får köra i 100. Endast finskregistrerade husbilar måste ha 100-dekal i bak. Uppfylls inte dessa villkor är 80 högsta tillåtna hastighet.

Husbilar över 3,5 ton:
Landsväg: 80 km/h
Motorväg: 80 km/h

Husvagnsekipage:
Landsväg: 80 km/h
Motorväg: 80 km/h.

Bennie
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Hastighetsgränser Finland?

I Finland gäller finska lagar. Hastighetsgränserna är då samma för alla fordon oavsett nationalitet.

Husbilar upp till 3,5 ton:
Landsväg: 100 km/h, (se villkor nedan)
Motorväg: 100 km/h, (se villkor nedan)

Husbil med totalvikt under 3,5 ton som har ABS-bromsar, airbag och bältade passagerarplatser får köra i 100. Endast finskregistrerade husbilar måste ha 100-dekal i bak. Uppfylls inte dessa villkor är 80 högsta tillåtna hastighet.

Husbilar över 3,5 ton:
Landsväg: 80 km/h
Motorväg: 80 km/h

Husvagnsekipage:
Landsväg: 80 km/h
Motorväg: 80 km/h.

Bennie

Jadå, som fd finsk medborgare så vet jag naturligtvis att det är nationella lagar som gäller såväl där som i vilket land som helst :D Det som förvirrade mig var,då jag gjorde research, det här: https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvoluokat/nopeusrajoitukset, där det inte finns något som helst om vikter.

Borde naturligtvis kontaktat berörd myndighet i första hand(vilket jag nu gjort) men tänkte att någon här kanske satt på svaret, vilket mycket riktigt är precis det du Bennsan skriver, i enlighet med Finska Polisens svar. De påpekade också att man för ett ekipage över 3,5t måste minst ha körkortsbehörighet C, vilket tål att synas enligt de EU-regler som finns om undantag för svenska kort tagna innan 1996... Om någon har länken till det beskrivna undantaget så är jag tacksam om att posta den, vill minnas den var snårig att hitta och man vill ju inte bli ståendes vid ev kontroll...:rolleyes:

För.ö så var de väldigt fundersamma över vilken fordonsklass min går under, där finns bara pb, lb, paketbil(skåpbil) och linjebil(buss) som klassningar ;)
 
Toppen