• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighet

F

F.d. 4697

Guest
Sv: Hastighet

Ligger alltid på 2600varv blir billigast så med en 2,8liters motor=95-100 på mätaren ,bilen en fiat dukato 2000.=1,2liter milen alkov.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Hastighet

...........:confused: Man blir ju För ----------- Jag kan se i backspegeln att det blir en lång rad bakom mig...................
Gurra

Det fins ett ord i Svenskan som du och några andra inte verkar känna till "ironi", pröva att slå upp det. Kanske en hel ny värd öppnar sig för er.

Jag har faktiskt använt mig av det i några andra inlägg också. Men jag tycker att det i alltid har varit så skruvat att alla bör fatta vad det är.

Sedan kan man inte stanna så fort en bil verkar dyka upp i bakspeglen. Då fick man mantalskriva sig på det stället.
 
Senast redigerad av en moderator:
O

Oskar-543

Guest
Sv: Hastighet

Hej

Nu skal I passe på med de store Hastigheder i Tyskland med Husbil
Autobahnpolizei siger at alt over 120 km/t med Husbil er Rasere
og pr 1 Oktober 08 er der kommet nye Böde takster i Tyskland

Sprit körsel starter ved 500 til 3000,- Euro

Raser 600,- Euro

Mase sig frem og Blinke med lys 680 Eoro

Overskride Hastigheds grenser 300- 600 Euro

Så man skal nok komme lidt senere til Spanien ellers kan Feriepengene snart
tage slut

når vi kører til Spanien på Vinteren körer vi 90-110 km/t

Erik 543:spinny:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hastighet

Videomannen

Ironi vet jag vad det är, men i ditt inlägg ser jag ingen sådan:confused:
bara en som ligger först i kön och minsann skall visa hur det skall
gå till i trafiken :rolleyes:
om du skriver med ironi kan det underlätta om du använder dig av dessa
:rolleyes:;):D:cool::confused::mad::):twitcy::wub::wink::music-icon::swoon: mm
Så blit det kanske lite lättare för mig och kanske några flera att först din eroni



Gurra:mcride:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hastighet

Hej igen Video

Citerar
"Jag kan ofta se i bakspeglen att det blir en lång rad bakom mig som också vill njuta den fina utsikten man kör förbi."
Det var den här meningen som jag uppfatte på det viset:)

Gurra
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Hastighet

Gurra;

Har du alldrig varit med om att någon bil dykigt upp i backspeglen?

Jag har visserligen haft en bil en gång i tiden som ingen annan bil hängde med. Men den hadde ca 10ggr så många hästkrafter som min husbil.

När man kör på små krokiga och backiga vägar gör inte husbilen mer än 80 -85 max.
Då brukar det ibland dyka upp bilar bakom en. Det kan ta upp till 1 km om det är mötande också innan dom blinkar att dom kan köra om. Man ser ibland före dom om det är klart så man kan ge dom en snabb högerblink att dom kan vara beredda. Det kan bli 2 -3 bilar nån gång bakom.
Skulle man stoppa vid en mötesficka skulle det vara en 5 - 8 bilar bakom sedan, innar man själv fick upp farten igen. Så det är ju inget smart alternativ.

Och på små krokiga 70 vägar kör jag inte så mycket fortare med den lilla bilen heller.

Kör du verkligen in på en mötesficka så fort du ser en bil i backspeglen?
Då är du den första som jag stött på som gör det.

Jag har väll ingen stans skrivit att jag skulle hindra någon att köra om eller att jag inte skulle hjälpa till vid en omkörning?

Men det är att bilen går inte så fort och det dyker alltid upp bilar bakom på mindre vägar förr eller senare. Kan du inte se det ironiska i att sådana fartdårar skulle nuta av utsikten.
Jag är inte beredd att ligga i 150 på en 70 väg bara för att man inte skulle råka hindra någon, i några sekunder. Du får gärna köra så. Och det är väll någon till som vill köra så.
Min husbil kommer inte upp i dom hastigheterna och jag är lika glad för det.
Jag kan njuta av utsikten och lungnet under semestertripperna i stället. Jag är inte beredd att betala 20 ggr så mycket för en husbi,l bara för inte någon skall hinna ifatt mig på semestern.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Hastighet

Vi kör i 80 - 85 Km/tim p.g.a. då går det tyst och mjukt, motorn hörs inte
Och framför allt. Med husbilen har vi aldrig bråttom.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hastighet

Hello igen Videomanen

Benämningen fartdårar håller jag inte med om,det kan ju vara akuttransport i bilkön du skapar eller att du kör för sakta

Jag har som princip att samlar jag på mig en stor bilkö efter mig så åker jag in och släpper förbi, varvid jag får ett antal blinkningar handviftningar mm som tack.:D

Vad gäller njutningen och utsikten så begagnar jag mig av den när jag har stannat.
Sitter man och tittar på utsikten missar man nog både det ena och andra i trafiken.
När jag kör bil koncentrerar jag mig på på körningen, är det då en smal krokig väg finns det ju ingen möjlighet att kolla utsikt mm.

Min förra bil hade din bils egenskaper, tyckte inte det var några problem med övrig trafik hade man bara koll i speglar god framförhållning så flöt det på bra Jag böt bil för att den var för stor. 150 km är det nog ingen av oss som ligger på 70 väg



Bengt Åke har skrivit i ett inlägg här över om bilkö undrar hur många bilar det var i kön han såg ju inte slutet:mad:

Avslutar med att var och en kör efter eget ansvar:D
:music-icon:
gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hastighet

Sakligt svar Pigge, det var nog detta det gälde från början:D

Gurra
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Hastighet

Videomannen skriver. Njuter av utsikten. (När han ligger först i bilkön eller ? ) ( (När han råkar titta i i backspegeln eller? ) ( När den som lyckats ta sig förbi Videomannens ekipage vinkar med knuten näve ) ?????? Vilket är den största njutningen ta dom i en skala ett till fem ! Mvh. :mcride: En som alltid släpper förbi bakomvarande så fort som tillfälle ges.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Hastighet

På motorväg 100 km/h annars drar det för mycket med vår stora alkovbil.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet

Man ska nog inte köra över 90 om man ska njuta av omgivningen. Inte ens med personbil. Men om man ska nå ett mål är det skillnad, då gäller det att köra fort och använda så kort tid som möjligt, för det är ju farligt att va på vägen;)
Jag pratade med ambulanskillar. Deras erfarenhet är att bilen som ligger först i kön, är den som först uppmärksammar ambulansens annalkande bakifrån. Rätt intressant iaktagelse!
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hastighet

Kön bildas väl alltid av det andra fordonet. Det som inte vill köra om trots att man försöker lämna plats. Det verkar ibland som en del har glömt bort att man kan växla ner för att få fart och komma om snabbt.

EssoJ
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Hastighet

.......................( När den som lyckats ta sig förbi Videomannens ekipage vinkar med knuten näve ) ??????

Det var intressant. När har du varit med om att dom vinkat med knuten näve åt dig?

Vad gjorde du då?

Händer det ofta att dom gör det åt dig?

Har alldrig haft den erfarenheten själv. Såg det däremot en gång när 2 bilister höll på att krocka, då hutte dom väldigt åt varan.

Jag hoppas du inte har fått till det att jag inte skulle släpa förbi folk som vill om.


Jag har också haft en kö bakom mig längre än jag såg. Å andra sidan såg jag inte var kön började framför mig heller. Det var när Kolmorden stängde i somras.


Har också stöt på det några gånger, att det är en fri lång raksträka och man går ut i sidan så långt det går och lättar lite på gasen, och sedan kör dom inte om? Då undrar man varför dom kör upp aldeles i häcken på en.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen